Sijoittajat odottavat UPM:n ja Stora Enson fuusiota. Metsäteollisuuden ongelmia eivät yritysfuusiot kuitenkaan ratkaise, arvioi EY:n metsäteollisuuden toimialan vetäjä Timo Uronen. Keskittymistä enemmän toimiala tarvitsee uusia tuotteita ja palveluita.
Metsäteollisuusyhtiöt Stora Enso ja UPM ovat olleet viime kuukausina kovassa kurssinousussa. Stora Enson kurssi on noussut vuodessa yli 40 prosenttia ja UPM:n kurssi YLI 30 prosenttia.
Yhtiöiden kurssinousua saattaa osaltaan selittää sijoittajien odotukset yhtiöiden painopaperiliiketoimintojen yhdistämisestä.
Mutta ratkaisisiko yritysfuusio Stora Enson ja UPM:n ongelmia?
Metsäteollisuuden asiantuntija Timo Uronen epäilee Tekniikka & Talous –lehden blogissaan yritysfuusioiden hyödyllisyyttä. Uronen listaa kolme syytä, miksi yritysfuusiot eivät ratkaise metsäteollisuuden ongelmia.
Urosen mukaan kokemukset keskittymisestä osoittavat, ettei keskittyminen välttämättä tuo myönteisiä tuloksia.
”Esimerkiksi viisi suurinta aikakauslehtipapereiden valmistajaa Euroopassa vastaavat jo 80 prosentista alan kapasiteetista. Silti kannattavuus on heikko, ja hintakehitys on kuin kuolleen aivokäyrä”, Uronen perustelee.
UPM:n ja Stora Enson mahdollisen fuusion saattavat kaataa myös viranomaiset. ”UPM:n ja Storan painopapereiden fuusion kaltaiset suuret järjestelyt tuskin menevät Brysselistä läpi ilman, että osa tehtaista myydään kolmannelle osapuolelle, vaikkapa pääomasijoittajalle. Tällaisessa tilanteessa järjestelyn vipuvarsi jäisi vajaaksi, Uronen epäilee.
Eikä metsäteollisuuden keskittyminen välttämättä johtaisi edes korkeampaan hintatasoon. Urosen mukaan asiaa on tutkittu esimerkiksi Pohjois-Amerikan metsäyhtiöissä.
Keskittymisestä on toki paljon etuja, mutta suurin vipuvarsi tulisi kuitenkin hinnoittelusta. ”Sen osalta vahvaa tieteellistä näyttöä keskittymisen eduista ei ole”, Uronen kertoo.
Metsäteollisuuden tulevaisuuden kannalta keskittymistä tärkeämpää on uusien tuotteiden ja palveluiden luominen.
Urosen mielestä graafisen teollisuuden ja metsäteollisuuden tulisi yhdistää voimansa. ”Niiden pitäisi yhdessä luoda sellaisia tuotteita ja palveluita, jotka pärjäävät eri medioiden välisessä kovassa kilpailussa ja kiinnostavat myös digitaalisia medioita suurkuluttavaa nuorisoa.”