HubSpot on kuuluu Inbound-markkinoinnin perustajiin ja on Inbound-segmentin toimialajohtaja. HubSpot on kasvuosake.
Visionääriset toimialajohtajat muuttavat maailmaa. Jotta isoon tuottoon pääsisi käsiksi, tulisi näihin toimialan murtajiin sijoittaa “osta ja pidä”-tyyppisesti tarpeeksi aikaisessa vaiheessa. Siis siinä vaiheessa, kun muutoksen merkit ovat näkyvillä, mutta murros ei ole vielä tapahtunut.
Käsillä oleva murros: ”outboundista inboundiin”. Sanotaan, että ostoskäyttäytyminen on muuttunut. Perinteinen Outbound-markkinointi ei enää toimi yhtä hyvin kuin ennen. Ai mikä Outbound? Perinteiset isolle joukolle suunnatut TV-mainokset, radio-mainokset, lehtimainokset, sähköpostilistat, telemarkkinointi ja myyntimessut. Näitä perinteisiä keinoja yhdistää keskeyttämisen elementti: harvat ilahtuvat elokuvan mainostauoista tai puhelinmyyjän soitosta. Karrigoiden outbound-markkinointnin ongelma on keskeyttämisen elementti:
Inbound-markkinointi puolestaan toimii niin, että yritys rakentaa verkkoon ”magneetteja”. Inbound-markkinointi hyötyy siitä, että nykyajan kuluttaja lähtee liikkeelle hakemalla tietoa netistä. Inbound-filosofian mukaan yrityksen tulee tarjota sellaista tietoa, joka kiinnostaa asiakasta. Tällä tavoin yritys rakentaa verkkoon ympäristön, jonka asiakas pakostakin löytää . Verkkoympäristön rakentaminen tavalla, joka varmistaa yrityksen löytymisen ja joka samalla, esimerkiksi laskeutumissivujen avulla, maksimoi myyntijohtolankojen lukumäärän on osa Inbound-markkinointia.
Mitä on Inbound-markkinointi? Alla olevan videon katsomalla ja blogikirjoituksen lukemalla kuvaa siitä mitä on Inbound-markkinointi ja mitä tekee inboundin keskiössä toimiva HubSpot:
Tarkennuksena vielä, että vaikka Inbound-markkinointia tehdään digitaalisesti, niin inbound-markkinointi ja digitaalinen markkinointi eivät ole ihan sama asia. Näiden eroja käsitellään tässä blogissa:
https://blog.hubspot.com/marketing/what-is-digital-marketing#sm.001l6grya16kbcp7umf1d0s1e2j3c
Inbound-markkinointi perustuu siis siihen, että yritys tuottaa kuluttajalle relevanttia ja laadukasta tietoa nettisivunsa lähimaastoon eli blogeihin, sosiaaliseen mediaan yms. Tämä nettiympäristön tarkoitus on magneetin tavoin houkutella asiakkaita. Yritys toimii kuin juottopaikan rakentava krokotiili, joka jää odottamaan gaselleja saapuvaksi. Kaikki optimoidaan tuomaan sopivia liidejä sivustollesi. Tätä kautta saadaan uusia liidejä ja saavutetaan kotisivun kasvaneita kävijämääriä. Analyysityökalujen avulla voidaan konkreettisesti mitata ja ymmärtää minkälainen sisältö vetää liidejä myyntisuppilon läpi sisältäen houkuttelun, konvertoinnin, kolousauksen ja huolenpidon. Näin asiakasyritys saa näiden digitaalisen markkinointianalytiikan työkalujen avulla laskettua tekemälleen sijoitukselleen tuoton (return on investment, ROI).
Edellisessä postauksessani käsittelin sitä miten investointien määrä tulisi suhteuttaa kilpailijoiden investointeihin. Verkkoympäristö on siitä kiitollinen ympäristö, että edellä mainittu voidaan oikeasti toteuttaa. HubSpotin ohjelmiston avulla saadaan kilpailijan Inbound-asemasta numeerisiin määreisiin perustuvaa helposti ymmärrettävää tietoa varsin nopeasti. Siinä missä perinteinen internetanalytiikka mittaa kävijämääriä ja latausnopeuksia, digitaalinen markkinointianalytiikka tuo lisäksi tietoa siitä missä määrin tehdyt toimenpiteet (twiittaus, sähköposti, blogikirjoitus) lisäävät myyntijohtolankojen (leadien) konvertoitumista asiakkaiksi. Hyödylliseltä kuulostavaa tietoa, eikä totta?
Eikö vanha konsti ole kuitenkin parempi kuin pussillinen uusia? Outbound-markkinoinnin heikentyneen tehon puolesta löytyy monta argumenttia: 44% prosenttia markkinointikirjeistä jää avaamatta, 86% ihmisistä jättää TV:n mainoskatkon väliin ja 84% poistuu nettisivuilta, jolla on liikaa irrelevantteja mainoksia. Lisäksi mainosten katsojamäärät tippuvat sitä mukaa, kun Netflixin kaltaiset mainoksettomat palvelut kasvattavat suosiotaan.
Se miten suuri merkitys ostoskäyttäytymisen muutoksella on, näkyy mediayhtiöiden kriisistä. Myös Anttilan konkurssi ja Stockmannin osakekurssi puhuvat ostoskäyttäytymisen muutoksesta omaa kieltään.
Toimiiko Inbound-markkinointi ”oikeesti”? Käännekohdan olemassaoloa individuaalitasolla voi pohtia kysymällä itseltään muutamia kysymyksiä. Käytitkö Googlen hakukonetta, jossain vaiheessa ostosprosessia, kun viimeksi ostit jonkun sinulle uuden tuotteen tai palvelun? Miltä tuntuu lukea hyvää blogia tai seurata juuri sitä webinaaria, jonka olet itse valinnut katsottavaksi silloin kun se sinulle sopii? Miltä taas tuntui puhelinmyyjän viimeisin yllätyssoitto? Tekikö mieli ostaa uusi liittymä? Itseäni nuo myyntisoitot lähinnä ärsyttävät.
Sijoittajan ei kuitenkaan ole hyvä toimia pelkän mutu-tuntuman perusteella, ja pärjää paremmin perustaessaan päätöksensä saatavilla olevaan dataan siitä miten isot massat käyttäytyvät. Kun kuulin ensi kertaa Inbound-markkinoinnista ajattelin, että se varmaan toimii B2C-markkinoilla muttei B2B-markkinoilla. Ajatus on kuitenkin ristiriidassa puhtaan statistiikan kanssa: kun 13 500 yritystä pistetään saman viivan alle nähdään, että Inbound toimii myös B2B-yrityksille. Summaten: on olemassa konkreettista näyttöä sille että Inbound-markkinointi toimii myös B2B-markkinoilla. Sitten ajattelin, että Inbound varmaan toimii jollakin B2B:n osa-alueella muttei varmastikaan silloin, kun myydään rajatulle joukolle asiantuntija-asiakkaita korkean teknologian tuotetta. Siihen kun on omat kanavansa. Sitten luin, että Inbound-lähestyminen on toiminut hyvin Thermo Fischer Scientificin kromatografia-yksikön kohdalla. Inbound toimii siis myös korkean teknologian B2B markkinoilla. Inbound-markkinoinnin keskiössä toimivan HubSpotin mukaan Inbound toimii hyvin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä alasta riippumatta.
Moni asia puhuu sen puolesta, että Inbound-markkinointi todella toimii. Ihan laskennallisesti voidaan todeta, että myyntijohtolangan eli leadin hankkiminen Inboundia käyttäen on halvempaa verrattuna Outboundilla hankittuun. Edellä jo mainittiin statistiikan keinoin tehdyt tutkimukset, kuten: ”yritykset jotka bloggaavat 15 kertaa kuukaudessa saavat 5 kertaa enemmän kävijöitä verrattuna niihin, jotka eivät bloggaa”. Liikevaihdolla katsottuna koko Inbound markkina kasvaa erittäin nopeaa vauhtia. Kiinnostus Inboundiin on myös rajussa kasvussa, kuten alla olevasta kuvaajasta näkyy.
Miten Inboundiin voi sijoittaa? Inboundiin voi sijoittaa ostamalla HubSpotin osakkeita (NYSE: HUBS). HubSpot on kuuluu Inbound-markkinoinnin perustajiin ja on Inbound-segmentin toimialajohtaja. HubSpot on kasvuosake. Siihen ei sijoiteta nykyosinkojen takia, vaan sen takia, että sen sisäinen arvo kasvaa.
HubSpotin kasvun ajurit periaatteessa:
1) HubSpot toimii Inboundin keskiössä
HubSpot on Inbound-markkinoinnin markkinajohtaja, joka tarjoaa siihen ohjelmiston ja osaamisen läpi digitaalisen myyntisuppilon (houkuttelu, konvertointi, kolousaus ja huolenpito). HubSpot on ohjelmistotalo, mutta sen vahvuus perustuu vahvaan Inbound-osaamiseen ja asiakkaalle tarjottavaan tukeen. HubSpot tuo tämän tiedon asiakkaan käyttöön helposti käytettävään muotoon yhden ohjelman alle sisältäen digitaalisen markkinointianalytiikan työkalut. Näin markkinoinnin toimivuutta, kävijämääriä, liidien lähteitä ja konversioprosentteja voidaan seurata ja markkinointikampanjaa tämän pohjalta muokata parhaaseen suuntaan.
2) Big data ja skaalautuva business-malli
Analysoimalla dataa tuhansilta ja taas tuhansilta asiakkailtaan HubSpot saa statistiikkaan perustuvaa tietoa tarjoamiensa työkalujen tehosta. HubSpot jakaa tämän tiedon asiakkailleen esimerkiksi näin:
http://blog.hubspot.com/marketing/blogging-frequency-benchmarks#sm.0000oy2d0413exe3cpbnjms1yz6fb
Skaalautuvan liiketoimintamallin ansiosta HubSpot saa sitä parempaa katetta mitä enemmän asiakkaita sillä on.
3) Pienten yritysten kasvupotentiaali. HubSpot keskittyy pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Nettomääräisesti uudet työpaikat ovat viime vuosikymmenenä syntyneet nimenomaan pieniin yrityksiin isojen yritysten vähentäessä työvoimaansa (Kauffmann 2015; Yrittäjät 2015).
HubSpotin asiakkaat siis kasvavat ja HubSpotin ansaintalogiikka on tietoisesti rakennettu niin, että se pääsee kasvamaan asiakkaidensa mukana.
4) HubSpotin oma Inbound-verkosto. HubSpotilla on 149 000 seuraajaa LinkedInissä, yli miljoona seuraajaa Facebokissa, 688 000 seuraajaa Twitterissä ja yli puoli miljoonaa seuraajaa blogissaan. Tämä vahvan Inbound-aseman pitäisi tuoda HubSpotille asiakkaita myös tulevaisuudessa.
Hubspotin kasvun ajurit käytännössä
1) Mikäli “Outboundista Inboundiin”-murros olisi käynnissä ja HubSpot tämän murroksen keskiössä voisi yritykseltä a) odottaa voimakasta kasvua, joka b) olisi suhteellisen riippumaton syklisestä taloustilanteessa. Käytännössä näin onkin:
2) Mikäli asiakkaat hyötyisivät markkinajohtajan skaalautuvasta liiketoimintamallista ja Big dataan perustuvasta tuotekehityksestä, voisi ajatella että asiakkaat olisivat varsin tyytyväisiä tuotteeseen. Käytännössä HubSpotin asiakastyytyväisyys onkin varsin korkealla tasolla, josta todistaa esim. G2 Croud: Best Marketing Automation Software, Best Web Content Management Software.
Mikäli HubSpotin liiketoiminta olisi oikeasti skaalautuvaa tulisi kasvavan asiakasmäärän mukana seurata marginaalin kohentumista. Käytännössä näin onkin:
3) Mikäli HubSpot olisi onnistunut rakentamaan ansaintalogiikkansa niin, että se pääsisi kasvamaan suuren kasvupotentiaalin omaavien pienyritysasiakkaidensa mukana, tulisi asiakaskohtaisen liikevaihdon kasvaa. Käytännössä näin onkin:
On huomioitavaa, että kaikki digitaaliset yritykset eivät suinkaan kasva asiakkaidensa mukana. Esimerkiksi Netflixin kasvua syö takaovesta poistuvat vanhat asiakkaat. Mutta HubSpot on siis onnistunut rakentamaan lisensoitavan tuotteen, jota asiakkaat ostavat lisää.
4) Mikäli HubSpotin vahvalla Inbound-asemalla olisi liiketoiminnallista merkitystä tulisi sen myös näkyä liikevaihdossa. Käytännössä näin onkin, sillä HubSpotin omista uusista leadeista 92% tulee vanhoista postauksista ja ainoastaan 8% uusista postauksista. Voidaan siis perustellusti sanoa, että HubSpotin tekemät mittavat investoinnit omaan verkkoympäristöönsä tuottavat tulosta.
Mitä HubSpotin osake maksaa? HubSpot on kasvuyritys, joka tekee tappiollista tulosta. Näin ollen tulokseen perustuvat arvostusmittarit, kuten P/E, eivät tässä tapauksessa ole relevantteja.
Taseisiin perustuvista mittareista: HubSpot on alusta asti investoinut omaan verkkoympäristöönsä ja omaan Inbound-asemaansa. P/B voidaan toki laskea, mutta itse varoisin sen käyttämistä digitaalisen omaisuuden (itse tuotteet + Inbound-asema) suuren osuuden takia.
Jäljelle jäävät liikevaihtoon perustuvat arvostuksen mittarit. Osakkeen arvostusta mietittäessä olennainen kysymys on mihin hintaan tätä liikevaihtoa saa ostettua. Tällä hetkellä (hinnalla 56,89 USD) saa yhdestä taalasta Q2 osavuotistuloksen mukaista liikevaihtoa maksaa 7,7 taalaa. Toisin sanoen yhtiön P/S (price to sales ratio) on 7,7. Liikevaihdon määrästä voi saada jonkinlaisen käsityksen vertaamalla muihin osakkeisiin. HubSpotiin sijoitetulla eurolla saa vähemmän liikevaihtoa kuin Lehtoon, Amazoniin tai Baswareen sijoitetulla eurolla. Toisaalta sillä saa enemmän liikevaihtoa kuin Facebookiin tai Alibabaan sijoitetulla eurolla. Hintaa voi hahmotella myös laskemalla kuinka paljon nyt sijoitetulla eurolla saisi liikevaihtoa viiden vuoden päästä, mikäli kasvu jatkuisi samaa vauhtia kuin toisella kvartaalilla 2016. Olisi optimistista olettaa, että kasvu näissä kaikissa yhtiöissä todella jatkuisi samaa vauhtia seuraavat viisi vuotta, mutta laskelma voi ehkä auttaa hahmottamaan mitä osakkeeseen sijoitetulla eurolla saa.
HubSpotin osakkeen riskitekijöitä. HubSpotin osake ei sovella heikkohermoiselle lyhyen tähtäimen sijoittalalle, koska osake on volatiili eli kurssi heiluu paljon. Sen sijaan osake voisi sopia sijoittajalle, joka malttaa hajauttaa ostonsa ajallisesti vaikkapa yhden vuoden jokaiselle kuukaudelle, ja joka pystyy kurssiheilahtelun sijaan seuraamaan osavuotiskatsauksista kasvun jatkumista sen seuraavat viisi vuotta. Oletko näin kylmähermoinen? Pystyisitkö tyynesti keskittymään osavuotiskatsauksiin, kun sijoituksesi markkina-arvo hetkellisesti puolittuu? Pystyisitkö edelleen pitämään osakkeen sen suunnittelemasi viisi vuotta osakkeen kurssin hetkellisesti tuplaannuttua? Osake ei ehkä sovi salkkuusi mikäli vastasit johonkin kysymykseen että en pysty.
Hubspot on asiakkaiden lukumäärällä mitattuna markkinointiautomaation markkinaosuusjohtaja 29,4% osuudellaan. HubSpotin perässä tulevat Marketo 9,3% ja Pardot 8,2% markkinaosuudella. Myös HubSpotin kilpailijat kasvavat hurjaa vauhtia ja kilpailun olemassaolo on hyvä tiedostaa. Uusi kilpailija voi tulla myös isompien pelureiden laajentaessa uusille markkinoille. Tosin Google Ventures ja Salesforce.com ovat sijoittaneet HubSpotin osakkeisiin, eli sieltä suunnalta ei liene odotettavissa suoraa head-on kilpailua.
On myös hyvä tiedostaa, että HubSpotin osakkeessa on nähtävistä laimentumista pörssilistautumisen jälkeenkin.
Mitä muut ovat mieltä
1) Pankkien analyytikot. Nasdaq listaa 11 HubSpot:ia seuraavaa analyytikkoa. Heistä 6 antaa ”vahva osta”-suosituksen, 4 ”osta”-suosituksen ja 1 ”pidä”-suosituksen. Yksikään ei anna ”vähennä” tai ”myy”-suositusta.
2) Fisherin kriteerit. Philip A. Fischer on sijoitusguru, joka etsii yhtiöitä joilla on potentiaalia osakekurssin kymmenkertaistamiseen. Sijoitusgurun titteli tulee siitä, että Fisher on myös onnistunut tässä etsinnässään poikkeuksellisen hyvin. Fisherillä on viisitoista kriteeriä, joiden tulisi täyttyä täyttyä kymmenkertaistajaa etsiessä. (Hämäläinen ja Oksaharju 2016.) HubSpotin kohdalla kriteerit täyttyvät suhteellisen hyvin:
1) Onko yhtiöllä riittävän iso potentiaalinen markkina? Hubspot keskittyy pieniin ja keskisuuriin yrityksiin ja näistä asiakkaina on tällä hetkellä lukumääräisesti noin 20 000 yritystä. Keskisuuria yrityksiä on arvioitu olevan USA:ssa 1,6 miljoonaa kappaletta ja Euroopassa 1,3 miljoonaa kappaletta. Potentiaalisen markkinan on arvioitu olevan 20 miljardia dollaria. Tilaa kasvulle siis on.
2) Pyrkiikö johto lisäämään potentiaalista markkinaa uusilla tuotteilla, vai jääkö se yhden hitin ihmeeksi? HubSpot on tuonut markkinointituotteensa rinnalle myyntisoftan ja CRM-järjestelmän eli yhtiö ei ole jäämässä paikoilleen. Näiden tarkoitus on kuitenkin toistaiseksi ollut lähinnä lisätä markkinointituotteen löydettävyyttä. Näyttöjä Amazonin AWS-palvelun tyyppisiä onnistuneiden uusien aluevaltauksien läpiviemisiä ei löydy. Toisaalta, näin nuorelta yritykseltä ei tällaisiä näyttöjä voisi olettaakaan löytyvän.
3) Kuinka tehokasta yhtiön tutkimus ja tuotekehitys on? Tuotteita voidaan kehittää internetanalytiikkaan perustuen. Tällaisen datan saaminen on nopeaa ja halpaa. Sama koskee myös muita Inbound-yrityksiä. Esimerkiksi bioteknologiayritysten tuotekehitys on luvanvaraista, kalliimpaa ja hitaampaa.
4) Onko yhtiöllä keskimääräistä parempi myyntiorganisaatio? Kyllä on. HubSpot kasvaa erittäin nopeaa vauhtia ja sen ydinosaamisalueita ovat myynti ja markkinointi.
5) Millainen on yhtiön voittomarginaali? Joku voisi kysyä mitä järkeä on ostaa tappiota tekevää liikevaihtoa, ja silloin on hyvä muistaa HubSpotin skaalautuva liiketoimintamalli. HubSpotin liikevoittomarginaali on negatiivinen, mutta kuitenkin laskemaan päin. Yhtiö teki positiivista vapaata kassavirtaa 2,9miljoonaa taalaa Q2/2016.
6) Mitä yhtiö tekee säilyttääkseen voittomarginaalinsa tai nostaakseen sitä. HubSpotilla on digitaalinen tuote, joka hyötyy skaalaeduista. Marginaali saadaan sitä paremmaksi mitä enemmän asiakkaita on, ja yhtiö panostaa voimakkaasti kasvuun.
7) Onko yhtiöllä hyvät suhteet henkilöstöönsä? Näin voisi päätellä, koska yhtiölle on myönnetty useita työnantajapalkintoja kuten ”Entrepeneur: Top Company Culture”, ”The Boston Globe: Top Place to Work”, ”Fortune & Great Place to Work: Top Workplace for Camaraderie, Best Small & Medium Workplace, Top Workplace for Women”.
8) Ovatko yhtiön johtajien välit hyvät? CEO Halligan ja CTO Shah ovat oppineet tuntemaan toisensa luennoilla ja sen jälkeen perustaneet HubSpotin. Se pitäisi olla ihan hyvä lähtökohta johtajien hyville väleille.
9) Onko johdolle seuraajia? Ei tietoa.
10) Kuinka hyvät ovat yhtiön kustannusanalyysi ja kirjanpitokontrolli? HubSpot myy itse tekemäänsä softaa asiakkailleen. Tämän softan avulla asiakas voi analysoida mitkä toimet tuovat parhaan tuoton suhteessa kuluihin. HubSpot on tällaisen softan suunnittelijana ja kehittelijänä kustannusanalyysin ja kirjanpitokontrollin asiantuntija.
11) Onko joitakin toimialakohtaisia seikkoja jotka ovat erityisen tärkeitä sen kannalta kuinka yhtiö pärjää kilpailussa? HubSpot on ollut mukana perustamassa koko Inbound-toimialaa, järjestää vuosittain massiivisen Inbound-konferenssin, ja on alansa markkinajohtaja. HubSpotin kaltaiselle ”Network Economics”-yritykselle tällä on iso merkitys perustuen kyseisen genren “Winner takes it all”-ilmiöön.
HubSpot on vuosien panostuksen seurauksena saanut rakennettua itselleen vahvan Inbound-aseman. Warren Buffet kutsuisi tätä Inbound-asemaa yrityksen vallihaudaksi, ja pitäisi sen olemassaoloa tärkeänä. Asian merkittävyyttä voi ajatella vaikka näin: HubSpotin blogilla on yli puoli miljoonaa seuraajaa (ja tämän kautta tulee HubSpotille uusia asiakkaita). Puoli miljoonaa seuraajaa tuo aika paljon uskottavuutta. Kuinka kirjoittaa blogi joka on HubSpotin blogia uskottavampi? HubSpotin blogi on myös määrällisesti niin monta postausta (ja suuri määrä viittauksia eli linkkejä näihin blogeihin), että kilpailijan on haastavaa saada kirjoituksensa pärjäämään hakukoneessa HubSpotia paremmin.
12) Tavoitteleeko yhtiö lyhyen vai pitkän aikavälin tuottoa? HubSpot panostaa täysillä kasvuun ja tavoittelee siis pitkän aikavälin tuottoa.
13) Pystyykö yhtiö rahoittamaan kasvunsa laskematta liikkeelle uusia osakkeita? Ei välttämättä, toisaalta vapaa kassavirta on tällä hetkellä positiivinen.
14) Puhuuko yhtiön johto avoimesti vaikeuksista? Ei välttämättä. Yrityksen toimitusjohtaja kertoi liian myöhään hallitukselle, että yrityksen työntekijät olivat yrittäneet saada käsiinsä keskeneräistä HubSpotista kertovaa satiiria nimeltään ”Disrupted: My Misadventure in the Start Up Bubble”.
15) Onko yhtiön johto ehdottoman rehellinen? Ei tietoa.
Philip A. Fisherin sijoitusoppeihin kuuluu myös, että kun löytää laadukkaan ja nopeasti kasvavan yrityksen, ei ostohinnalla ole kovinkaan suurta merkitystä. Fisherin mukaan pitkän aikavälin vahva kasvu saa suolaisenkin lähtöhinnan näyttämään erittäin edulliselta. Fisherin mukaan kannattaa myös välttää liian suurta hajauttamista. Jännä ajatus, mutta myös Warren Buffet on sitä mieltä, että rajattu hajautus on parempi perusasiat ymmärtävälle sijoittajalle. Tosin Buffet myös toteaa, että alhaisten kulujen indeksisijoittaminen on monelle sijoittajalle se oikea vaihtoehto (Hämäläinen ja Oksaharju 2016.)
Lopuksi voidaan vielä todeta, että HubSpot on perustajiensa johtama yritys, ja että yleisesti ottaen perustajien johtamat yritykset pärjäävät muita paremmin, kuten alla olevasta Bainin tuottamasta datasta näkyy.
Yhteenveto. Tässä postauksessa toin esille graafin jos toisenkin, joista voi päätellä että Inbound-markkinointi on oikein toimiva konsepti kunhan sen tekee oikein. Sosiaalisen median rakentamiseen ei sinänsä maksullisia ohjelmistoja tarvitse, mutta sosiaalisen median rakentaminen kokonaisvaltaiseksi tietoa tuottavaksi myyntisuppiloksi on vaikeaa, ellei tiedä miten se tarkalleen ottaen kuuluisi tehdä. HubSpot tietää miten tällainen myyntisuppilo rakennetaan. Se on se logiikka miksi siihen kannattaa sijoittaa.
Lähteet
Hämäläinen, Karo, Oksaharju Jukka 2016. Sijoita kuin guru. Oksaharju Capital.
Kauffman 2015. http://www.kauffman.org/~/media/kauffman_org/resources/2014/entrepreneurship%20policy%20digest/september%202014/entrepreneurship_policy_digest_september2014.pdf. Viitattu 8.9.2016.
Yrittäjät 2015. https://www.yrittajat.fi/suomen-yrittajat/yrittajyys-suomessa-316363. Viitattu 8.9.2016.
Vastuunrajoitus: kirjoittajalla on salkussaan HubSpotin osakkeita.