Amazon on kaikkien verkkokauppojen kuningas, jonka verkkokauppaan perustuva toimintamalli on ollut osasyy kivijalkakauppojen ahdinkoon. Miksi ihmeessä sama yritys lähtisi nyt itse kivijalkakaupaksi?
Amazon on yritys, joka muuttaa maailmaa. Ensin Amazon kauppasi kirjoja. Sen jälkeen siitä tuli laaja verkkokauppa ja alusta, jonka avulla muutkin toimijat voivat myydä tuotteitaan. Amazonin logistiikkakeskukset ja niissä toimivat robotit ovat legendaarisia.
Mullistettuaan perinteisen kaupankäynnin Amazon alkoi myymään alunperin itselleen kehittämää palvelua muille. Syntyi Amazon Web Services, palvelu jonka laskentakapasiteetti on kymmenkertainen verrattuna seuraavien neljäntoista kilpailijan yhteenlaskettuun kapasiteettiin. Esimerkiksi Netflixin laajentuminen ulkomaille ei olisi ollut mahdollista ilman Amazonin tuomaa lisäkapasiteettia.
Amazon on siis ennen kaikkea korkean teknologian yritys. Se mikä tekee yrityksen arvostuksen laskemisesta erityisen haastavaa on juuri tämä kyky hypätä uudelle S-käyrälle: Sitä mistä ei ole vielä mitään tietoa, ei voi sijoittaa laskennalliseen malliin sisään, ja näin syntyy lopulta analyytikoiden alkuperäisiä arviointeja kovempaa tulosta. Amazon on onnistunut tekemään S-käyrähyppyjä siirtyessään kirjakaupasta verkkokaupaksi ja toisen kerran alkaessaan myydä Amazon Web Servicen palveluita hyvällä marginaalilla. Näitä jo toteutuneita S-käyrän hyppyjä on käsitelty tarkemmin alla olevassa artikkelissa:
Miten Amazon näkee kivijalkakaupan?
Ottaen huomion Amazonin korkean teknologian osaamisen siirtyminen kivijalkakauppaan tuntuu ensialkuun järjenvastaiselta strategialta. Siis siihen asti kunnes kuulee miten se kivijalkakauppa Amazonin vision mukaan toimii.
Mikä kaupassa käynnissä on kaikista turhauttavinta? Se kun joutuu ensin jonottamaan siihen kaupan kassalle. Sitten joutuu nostamaan ne viikon ruokaostokset siihen hihnalle. Sitten niitä tavaroita alkaa pakkaamaan ostoskasseihin. Prosessi keskeytyy, kun kaupan kassa saa oman osuutensa valmiiksi. Sitten kaivetaan se lompakko ja maksetaan. Ja sitten taas jatketaan pakkaamista. Onhan se turhauttavaa.
Kuvitelkaapa kauppa ilman kassaa. Mitä jos niitä ostoksia ei tarvitsisikaan nostaa siihen hihnalle ylipäätään. Mitä jos sinne kauppaan mentäessä vain vilautetaan kännykkää ja sitten vaan hyllyille keräämään tavaraa: suoraan omaan kassiin.
Mitä jos sitä tavaraa ei enää tarvisi nostaa sieltä omasta kassista vaan sieltä voisi vain yksinkertaisesti lähteä. Siis lähteä suoraan kotiin kulkematta kassan kautta. Lasku tulisi sitten jälkeenpäin applikaatioon ja sen saisi hyväksyttyä nappia painamalla.
Amazonin silmin visio näyttää tältä:
Tämä ei ole enää pelkkä visio, vaan konsepti jota on kehitetty neljä vuotta. Amazon Go perustuu samoihin teknologioihin kuin itseajavat autot: tietokonenäköön, integroituihin sensoreihin ja tekoälyyn.
Kauppa on tällä hetkellä beta-testausvaiheessa. Amazonin työntekijät voivat siis tällä hetkellä käydä siellä ostoksilla. Suurelle yleisölle kauppa aukeaa ensi vuoden alussa.
Kaupasta voi ostaa valmista aamupalaa, lounasta ja päivällistä. Sieltä saa myös päivittäistavaroita, kuten maitoa ja leipää. Lisäksi tarjolla on esimerkiksi erikoisjuustoja ja paikallista suklaata. Brändit ovat osin tunnettuja, osin Amazonin esille nostamia. Amazon lanseeraa oman ateriakitin. Kitti sisältää tarvikkeet ja ohjeet kokin suunnittelemalle kahden henkilön aterialle, jonka valmistamiseen menee noin 30 minuuttia.
Wall Street Journalin levittämien huhujen mukaan Amazon olisi ei olisi aukaisemassa yhtä kauppaa vaan 2000 kauppaa. Amazon on kuitenkin kiistänyt asian ja kertoo olevansa vielä testausvaiheessa.
Vastuunrajoitus: kirjoittaja omistaa Amazonin osakkeita.
Piditkö tästä artikkelista? Mitä ajatuksia se herätti?
Paina hymiötä antaaksesi anonyymiä tai kasvollista palautetta!
Voit myös osallistua yleiseen keskusteluun ja kirjoittaa kommentin.