Asunnot ja kiinteistöt

Asuntosijoittaja – varo hyvää välitystapaa

Hyvä välitystapa suojaa sekä ostajaa ja myyjää, sekä kiteyttää alan pelisäännöt. Ainoana ongelmana on, että hyvää välitystapaa ei välttämättä noudateta.

Suomen lain mukaan kiinteistönvälittäjän tulee noudattaa työssään hyvää välitystapaa.  Hyvän välitystavan tulisi luoda asuntokaupalle selkeät pelisäännöt ja tarjota kuluttajalle tukea asunnon osto- ja myyntitilanteessa.

Samalla hyvä välitystapa tuo kiinteistövälitysalan yrityksille keinon markkinoida omaa tuotettaan.

Hyvä välitystavan avulla kiinteistönvälittäjät voivat myydä turvallisuutta siitä, että kaupat menevät oikein. Asunnon ostajalle voidaan myydä luotettavuuden tunnetta selonottovelvollisuuteen ja tiedonantovelvollisuuteen vedoten. Lisäksi Kiinteistövälitysalan Keskusliitto kertoo miten välittäjää käyttämällä riitatilanteet saadaan helpommin sovittua ja miten sekä myyjän, että ostajan kuluttajansuoja paranee.

Hyvä välitystapa käytännössä

Valitettavasti kaikki välittäjät eivät noudata hyvää välitystapaa. Käytännön esimerkki Kiinteistömaailmasta. Välittäjä kertoo kuntokartoituksessa olevia ”virheitä” ja kuntotutkimuksessa suositeltujen lisätutkimusten olevan turhia. Välittäjä  ei kerro on mitä lisätutkimusten tekemättä jättäminen tarkoittaa ostajalle: mikäli kuntotutkimusraportissa on suositeltu riskirakenteeksi luokitellun kohdan lisätutkimuksia, ja ostaja jättää nämä tekemättä, menettää ostaja oikeutensa myöhempiin vaatimuksiin myyjää kohtaan.

Kohtia on muitakin, kuten se, että kokonaisneliöitä markkinoidaan tarkistusmitattuina asuinneliöinä. Nyt käsillä on tilanne, jossa sekä Kiinteistömaailma ketju,  Kiinteistömaailman yrittäjä, että kyseinen välittäjä ovat tietoisia siitä että neliöt on Oikotiellä ilmoitettu väärin. Siis isosti väärin.

Puhelimessa Kiinteistömaailmasta kerrottiin, että selvityksen tuloksena asuinpinta-ala on tosiasiassa 82 m2. Tarkistusmittauksen merkitystä vähätellään.

Tästä huolimatta ilmoituksesta ainoastaan poistetaan kohta ”tarkistusmitattu” ja kohdetta markkinoidaan edelleen näin:

Kiinteistömaailma

Kiinteistömaailma

Alunperin kysymys kuului miten ylipäätään on mahdollista, että ammattilainen vahingossa kirjoittaa ”tarkistusmitattu”. Kyseessä ei ollut mikään kesäharjoittelija, vaan kiinteistönvälittäjän ammattitutkinnon suorittanut henkilö, jonka kokemus mitataan kymmenissä vuosissa. Lisäksi asuinpinta-ala on niin isosti väärin, että on vaikea käsittää miten ammattilainen voisi tehdä näin ronskin virhearvion.

Kiinteistömaailma

Markkinoinnin jatkaminen väärillä neliöillä ratkaisi arvoituksen: kyseessä ei ole vahinko.

Asiaa selvitellessä Kiinteistömaailma syytti tapahtuneesta myyjän osaamattomuutta ja Oikotien teknisiä ominaisuuksia. Kahdessakin sähköpostissa tuotiin esille, että kyseessä ei ole virallinen myyntiesite. Viesti on selvä: netissä saa esittää ihan mitä vaan, koska siitä ei rangaista.

Toiminnan merkitys myyjälle

Käytetyn asunnon kaupassa suurimpia virhetyyppejä on nimenomaan pinta-alaan perustuvat virheet. Pinta-alaan perustuva virhe on selkeästi oikein tai väärin, kun taas piilevissä virheissä asia on helposti tulkinnan alaisempi.

Kun välittäjä toimii väärin, asettaa hän samalla myyjän alttiiksi kalliille ja raskaalle oikeudenkäyntiprosessille. Samalla hän todennäköisesti myös vaikeuttaa kohteen myyntiä. Ostajan huomatessa vilpin, on ostajan kaikista helpointa siirtyä seuraavaan kohteeseen.

Toiminnan merkitys ostajalle

Ostajan huomatessa vilpillisen markkinoinnin, on helpointa jättää kohde väliin. Jos ostaja ei huomaa vilpillistä toimintaa voi edessä olla kallis oikeusprosessi. Tällöin voi eteen tulla ikävänä yllätyksenä, että jos se kuntokartoistuksessa esiin tullut lisätutkimus jäi välittäjän kehoituksesta tekemättä, on ostajan oikeudellinen asema heikentynyt.

Miksi välittäjä toimii näin

Välittäjät toimivat näin, koska he tietävät että voivat huoletta toimia näin. Ei ole sattumaa, että kyseisestä välitysliikkeestä painotettiin, että verkossa oleva Oikotien ilmoitus ei ole virallinen markkinointiesite.

Yhteiskunnallisen keskustelun paikka

Ongelma ei koske pelkästään Kiinteistömaailmaa ja asuntojen pinta-aloja, vaan koko hyvän välitystavan valvontaa. Hyvää välitystapaa valvoo Aluehallintovirasto. Jos oikein huonosti käy, voi välittäjä saada varoituksen. Uhrien kohdalla siis puhutaan kymmenien, jopa satojen, tuhansien eurojen oikeudenkäyntikuluista ja syypää saa pahimmillaan varoituksen.

Useissa oikeudenkäynneissä puolueettomana todistajana toimineen tavarantarkastaja Ari Laamasen mukaan yhtenä ongelmana on, että välittäjät eivät joudu vastuuseen. Sekä myyjät, että ostajat voivat joutua esimerkiksi hometalo-ongelmia selvittäessään maksamaan suuria oikeudenkäyntikuluja ja suuria korvauksia. Mutta välittäjät eivät joudu vastuuseen ja nostavat myyntipalkkion kaupan riitatilanteessakin.

Helsingin Sanomat on kertonut, että välittäjiin kohdistetut vaatimukset ovat yleistyneet ja, että viime vuonna tuli yksi rankaisukin. Siis yksi korvausvelvollisuus, joka sekin yhteisvastuullisesti myyjän kanssa. Se oli korkeimman oikeuden päätös.

Sitä myyjän oikeusturvaa voi pohtia seuraavalta kannalta: korvausvelvollisuus liittyi kaavaan. Siis sellaiseen asiaan, josta välittäjällä on hyvän välitystavan mukaisesti velvollisuus ottaa selvää. Onko tämä oikein? Vai olisiko sittenkin pitänyt antaa välittäjän kantaa vastuunsa vilpillisen tai tekemättä jätetyn työn seuraamuksista? Ihan yksin ja jo ensimmäisestä oikeusasteesta lähtien.

2 Comments

  1. Kim Autero

    14.12.2016 at 17:08

    Hyvä Henri Blomster ja blogin lukijat
    Tunnistan tapauksen myymälässäni myynnissä olevaksi kohteeksi.
    Pahoittelen kohteesta verkkopalveluumme tehtyjä virheitä ja sitä, etteivät kanssasi käydyt keskustelut ole menneet parhaalla mahdollisella tavalla. Käymme läpi verkossa ilmoitetut tämän kohteen tiedot huolella kaikilta osin, ja ilmoitus julkaistaan uudelleen mahdollisimman pian.
    Kiitos aktiivisuudestasi asiassa. lain ja hyvän välitystavan noudattaminen on meille tärkeää. eikä virheitä sen noudattamisessa saisi tapahtua.
    Kunnioittaen

    Kim Autero
    yrittäjä, LKV
    Kiinteistömaailma Pakila

    • Henri Blomster

      Henri Blomster

      15.12.2016 at 10:29

      Hei Kim ja kiitoksia kommentistasi.

      Hyvä juttu, että olette päättäneet korjata kyseisen ilmoituksen. Kuluttajien kannalta olisi toki ollut hyvä, jos olisitte samalla käyneet läpi liikkeenne muutkin ilmoitukset. Tai edes kyseisen välittäjän muut myynnissä olevat kohteet. Mutta se on ymmärrettävää, että keskitytte tuohon kyseiseen ilmoitukseen, koska kaikkien ilmoitusten läpikäyminen olisi iso urakka joka olisi pois teidän varsinaisesta työstä.

      Mutta oikeastaan se mun pointti ei ole juuri tämä ilmoitus, vaan kiinteistönvälittäjän vastuu. Te toimitte näin, koska tällä tavoin voi huoletta toimia. Eihän Kiinteistömaailma ketjunakaan olisi jättänyt kontaktoimatta muita yrittäjiään, ellei olisi voinut olla varma olemattomista seurauksista.

      Se, että nyt kohdalle sattui juuri Kiinteistömaailma on sattumaa ja todennäköisesti muutkin välittäjät toimivat näin, koska tietävät tosiasiallisen välittäjän vastuun olevan minimaalista. En oikein usko, että tästäkään tapauksesta olisi tullut edes sitä varoitusta mikäli siitä olisi ilmoitus tehty.

      Se mikä kirjoituksen lukijoiden kannalta on Kiinteistömaailmaa tärkeämpää, on huomioida kuluttajan tosiasiallinen vastuu: hyvää välitystapaa markkinoidaan turvan tuojana, mutta tosiasiassa asia voi mennä toisin.

      Mietitäänpä sitä korkeimman oikeuden päätöstä kuluttajan kannalta: myyt kohteen välittäjää käyttäen. Välittäjällä on ammattilaisena lakiperusteinen velvollisuus ottaa selvää kaavoituksesta. Hyvään välitystapaan perustuen luotat siihen, että välittäjä on tehnyt työnsä, etkä lähde amatöörinä häntä neuvomaan tai vahtimaan. Välittäjä kuitenkin unohti ottaa selvää tai päätti olla kertomatta ostajalle kaavoitustilanteesta. Seuraus: joudut korkeimpaan oikeuteen asti ja yhteisvastuulliseen korvausvelvollisuuteen.

      Kuluttajan kannalta oikeuskäytäntö aukeaa siis niin, että kuluttajalla on tosiasiallisesti massiivisen kokoinen taloudellinen vastuu välittäjän tekemistä virheistä.

      Kuluttajan kannalta tuo on merkittävä pointti. Moni osaisi kyllä itsekin tilata sen valokuvaajan kotiinsa ja täyttää sen oikotien ilmoituksen. Välittäjä kuitenkin ostetaan, koska välittäjä myy hyvää välitystapaa: osta tuotteeni niin voit varmistua siitä että asia hoidetaan by-the-book. Näin varmistuu, että et joudu ikäviin jälkitilanteisiin.

      Ikäviä jälkitilanteita kuitenkin tulee, ja olen kyllä tuon tavarantarkastaja Laamasen kanssa samoilla linjoilla, että se on ongelma, että välittäjät eivät tosiasiallisesti joudu vastuuseen ja nostavat myyntipalkkion kaupan riitatilanteessakin.

      Hyvä välitystapa on kallis tuote, jolla ei ole palautusoikeutta.

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
x x
Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Sisällöntuottajaksi
Digipaketti
Anna palautetta
 

Tilaa uutiskirje

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös