Internetin kautta tehdään yhä suurempi osa ostoksista. Yritys, jolla ei ole vahvaa presenssiä internetissä ei tule pärjäämään. Etenkin, kun kivijalkakauppojen ja ostoskeskusten suosio laskee. Sosiaalisen median yrityksille internet on maailma, joka tuo kotikenttäedun.
Yritykset käyttävät yhä enenemissä määrin blogia ja sosiaalista mediaa. Tämän päivän onnistunut mainoskampanja sisältää jaettavissa olevaa sisältöä: videoita, blogeja ja kuuluisuuksia. Sellaisten yritysten, jotka eivät ota näitä kanavia omakseen, on hyvinkin vaikea pärjätä kilpailussa. Tämäkin trendi tukee Mathew Carrin mukaan sosiaalisen median yrityksiä.
Internetin aikakaudella kuluttajat ovat entistäkin uskollisempia rakastamilleen brändeille. He painavat tykkää-nappulaa Facebookissa ja seuraavat yrityksiä Twitterissä. Nämä kuluttajat pääsevät kokemaan olevansa osa yrityksen menestystarinaa ja sosiaalisen median yrityksillä on yhteisöllisyyden trendissä keskeinen osa pelattavanaan.
Yhteydet, sisältö ja yhteisö ovat siis asioita, jotka tukevat sosiaalisen median yrityksiä. Kaikki sosiaalisen median yritykset eivät kuitenkaan ole hyviä sijoituskohteita siitäkään huolimatta, että älypuhelinten lisääntymisen myötä sosiaalisesta mediasta tuli markinoiden nopeimmin kasvavia segmenttejä, kirjoittaa Carr.
Paine innovointiin on sosiaalisen median yrityksissä valtava. Sosiaalisen median yritysten tulee paitsi löytää uusia käyttäjiä, myös onnistua pitämään vanhoista käyttäjistään kiinni. Se ei ole ihan helppoa ja isotkin yritykset ovat tässä epäonnistuneet, kuten Alphabetin Google+ tai Applen iTunes Ping. Muita epäonnistujia ovat Friendster, Xanga, Digg, MySpace ja Diaspora. Tämä asia on hyvä pitää mielessä, ennen kuin laittaa rahansa kiinni seuraavaan sosiaalisen median kasvutarinaan.
Twitterinkin kasvutarina on hyytynyt, mutta Facebook jatkaa kasvuaan. Mathew Carr nimeää Twitterin kasvun hiipumisen syiksi alustan rajatun toiminnallisuuden, sekä kansainvälistymisen haasteellisuuden.
Tulevaisuuden lupauksia
Useat isot sosiaalisen median alustat tulevat Kiinasta. Näitä ovat muun muassa WeChat ja Sina Weibo. Mathew Carr muistuttaa, että Kiina on iso maa. Kiinassa sosiaalisen median alusta voi saada 500 miljoonaa käyttäjää, ilman yrityksen kansainvälistä laajentumista.
Twitterin laajentumista ulkomaille ovat vaikeuttaneet paikalliset sosiaalisen median yritykset. Esimerkiksi Kiinan Sina Weibo tarjoaa jotakin Facebookin ja Twitterin välistä. Sina Weibo on Twitteriä isompi ja jopa 30 prosenttia Kiinan internetin käyttäjistä käyttää Sina Weibon sivustoa. Muita lännessä vähemmän tunnettuja sosiaalisen median sivustoja ovat Israelin Viber, ja Japanin isoin sosiaalisen median sivusto, LINE.
Snap Inc on sosiaalisen median yritys, joka on pian listautumassa Amerikan pörssiin. Yhtiön sosiaalisen median alusta Snapchat on kasvanut nopeasti ja se on erityisen suosittu etenkin nuorten käyttäjien keskuudessa. Yksi SnapChatin juttu on videokameralla ja internetyhteydellä varustetut lasit.
Isoin voittaa
Mathew Carr nostaa esille kymmenen suurinta sosiaalisen median alustaa, ja sen, että neljä näistä (Facebook, WhatsApp, Facebook Messenger, Instagram) ovat Facebookin alustoja.
Sosiaalisen median alustat sisältävät ”voittaja vie kaiken”-rakenteen. Tällöin iso toimija saa vaikeasti kopioitavissa olevia kilpailuetuja.
Mietitäänpä mitä tämä tarkoittaa listautimista tavoittelevan SnapChatia pyörittävän yrityksen kohdalla.
SnapChat voi periaatteessa kehittää Facebookia parempia toiminnallisuuksia alustaansa. Ongelmana on, että Facebookilla on mahdollisuuksia kopioida nämä ominaisuudet. Arvopaperi-lehden mukaan Facebook onkin armotta kopioinut SnapChatin oiminaisuuksia Instagram palveluunsa.
Toisaalta Facebookilla on jotain mitä SnapChatilla ei ole, eli onnistunut laajentuminen ulkomaille kaikkiin ikä-ja sosiaaliluokkiin. Käyttäjiä ei voida tuosta vaan kopioida. Se tekee tilanteesta SnapChatin kohdalla haastavan.
Suurempi käyttäjämäärä antaa myös Facebookille enemmän resursseja kehittää palveluaan ja enemmän dataan pohjautuvaa tietoa siitä mihin suuntaan palvelua tulisi kehittää.
Voittaja vie kaiken -rakenne ei siis tarkoita sitä, että kaikkiin toimialan pelureihin tulisi automaattisesti sijoittaa. Se on rakenne, jonka pohjalta on helppo luoda lupauksia paremmasta huomisesta, mutta joka todennäköisesti hyödyttää lähinnä sitä suurinta pelaajaa.
Sosiaaliseen mediaan sijoittavan kannattaakin miettiä kahteen kertaan sijoittaako uuteen nopeasti kasvavaan haastajaan, vai laittaako sittenkin rahansa vanhaan voittajaan. Uuden tulokkaan kohdalla olennainen kysymys on eroaako palvelu tarpeeksi olemassa olevista isoimmista kilpailijoista. Sikäli ei ole yllättävää, että Snap Inc. kertoo SnapChatin nopeasta kasvusta huolimatta olevansa nimenomaan kamerayritys.
Vastuunrajoitus: tämä ei ole sijoitussuositus, kirjoittaja omistaa Facebookin osakkeita.