Katsottaessa vähintään kymmenen henkilöä työllistäviä yrityksiä jopa 60 prosenttia palkkaisi vähintään yhden työntekijän, jos henkilöperusteista irtisanomista helpotettaisiin. Vastaajilta kysyttiin, kuinka monta uutta työntekijää palkkaisitte, jos henkilöperusteista irtisanomista helpotettaisiin.
Suomen Yrittäjät painottaa kuitenkin, etteivät tutkimustulokset sellaisenaan vielä kerro työllistävyydestä, sillä siihen vaikuttavat monet muutkin asiat. Näitä ovat esimerkiksi todellinen rekrytointitarve ja yrityksen kohtaama kysyntätilanne.
Tutkimuksen toteutti Kantar TNS huhtikuun alussa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 1030 yrityksen edustajaa.
Sekä irtisanomissuojan heikennyksellä että paikallisella sopisella olisi Suomen Yrittäjien mukaan merkittäviä työllisyysvaikutuksia.
”Suomen Yrittäjien laskelmien mukaan henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen lisäisi työllisyyttä keskimäärin 10 000 yksilöllä. Paikallisen sopimisen työllistävyysvaikutuksilla päästään 30–65 000 työlliseen. 65 000 on pitkän aikavälin vaikutus”, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen arvioi.
Kuismasen mukaan henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen olisi kansantalouden ja myös työpaikkavirtojen dynamiikan kannalta tosi tärkeä muutos.
Esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa henkilöperusteisen irtisanomisen kynnys on alempi. Näissä maissa on myös selkeästi korkeampi työllisyysaste kuin Suomessa.
Pk-yrityksistä 42 prosenttia palkkaisi vähintään yhden työntekijän kysyttäessä, kuinka monta uutta työntekijää palkkaisitte, jos voisitte sopia työehdoista työpaikalla – myös työehtosopimuksista poiketen.
Nykyisen lainsäädännön mukainen irtisanomissuoja tarkoittaa käytännössä sitä, että irtisanomiselle tulee olla asiallinen ja painava syy. Toistaiseksi voimassa oleva työsopimus on mahdollista irtisanoa ainoastaan silloin, kun asiallinen ja painava syy on olemassa.
Perusteltu ja hyväksyttävä syy irtisanomiselle voi syntyä esimerkiksi silloin, kun työntekijä rikkoo tai laiminlyö velvoitteitaan tai jos työntekoon liittyvät ominaisuudet ovat oleellisesti muuttuneet. Irtisanomissuoja edellyttää työnantajalta kuitenkin, että ennen irtisanomista on täytettävä tietyt vaatimukset – kuten vaatimukset varoituksen antamisesta tai muun työn tarjoamisesta.
On ihan reilua antaa tuo valta työnantajalle ,
mutta vain jos työntekijä voi irtisanoutua
ns. paskaduunista ilman pelkoa tukien menettämisestä.
1. Ei ole kyse reiluudesta vaan taloudesta. Yhden jos toisenkin firman talous sakkaa, ellei epäsopivista(huom ei epäkelvoista) työntekijöistä pääse mitenkään eroon.
2. Mikä on paskaduuni? Valtion ja kuntien leivissä on paljon työntekijöitä, joiden työpanoksesta on kansantaloudelle ja jopa hyvinvoinnille pelkkää haittaa. Sekään ei silti ole noiden työntekijöiden vika eikä ko virkoja ole mitään syytä nimitellä paskoiksi.
Turhiksi ne ymmärtävät ko viranhaltijat itsekin.
3. Tämä tukiteatteri on kääntynyt täysin päälaelleen, kun työntekijöillä ei enää ole huolta työnsaannista vaan tukien menettämisestä. Ikäänkuin vakavasti sairas valittaisi lääkärilleen, että täältä paskalasaretista on päästävä pois ilman pelkoa sairauden pahenemisesta ja kuolemasta.
Demokratia on dystopia, jossa enemmistö maksattaa elintasonsa vähemmistöllä ja pitää huolen siitä, että tukilisäretoriikalla voitetaan seuraavatkin vaalit.