Kasvuosakkeet

Sijoittajat ottavat Amazonin kivijalkakaupan vakavasti

Päivän kurssireaktioista päätellen sijoittajat suhtautuvat vakavasti siihen mahdollisuuteen, että Amazon onnistuu hyppäämään uudelle S-käyrälle laajentumalla digitaalisesta kaupasta fyysiseksi kaupaksi?

Vältätkö viimeiseen asti kasvuosakkeita, koska pelkäät kasvun rajojen tulevan auttamatta vastaan ja syömään kasvuyrityksesi tulevaisuuden tuotot? Oletko lukenut analyyseistä, joissa kerrotaan miten yrityksen kasvu pysähtyy vääjäämättä kasvun rajojen tullessa vastaan?

Kasvulla on rajansa, mutta tänään julkaistu kauppa, jossa Amazon ostaa kokonaisen kauppaketjun kertoo siitä kuinka vaikea näitä rajoja on arvioida.

Kun seuraavan kerran luet kasvun rajoihin perustuvan analyysin, kannattaa siis punnita mielessään kaksi eri vaihtoehtoa. Ensimmäinen vaihtoehto on, että rajat tulevat vastaan ja syö osakkeesi tulevaisuuden tuotot. Toinen vaihtoehto on se, että laskennallinen malli markkinan koosta ja potentiaalista on auttamattoman väärässä.

S-käyrä

S-käyrä kuvaa tuotteen kehityskaarta. Infancy-vaihetta leimaavat tuotekehitys ja niin sanotut “early adaptors”-ostajat, jotka ostavat uudenlaisen tuotteen. Expansion-vaiheessa suurin osa kuluttajista löytää tuotteen ja yritys kasvaa voimakkaasti. Sijoittajien huolenaihe on siirtyminen maturity-vaiheeseen.

Yksi yritysten tapa kiertää ongelma on tehdä hyppy uudelle S-käyrälle. Tämä on vaikeaa, muttei mahdotonta.

S-käyrähypyssä onnistuminen on kaikkea muuta kuin itsestäänselvyys, mutta osa yrityksistä tässä kuitenkin onnistuu. Amazonin kohdalla uuden S-käyrän ovat muodostaneet sen AWS -pilvipalvelut. Käytännössä pilvipalveluja käytettäessä tietokoneiden laskentateho siirtyy internet-verkon kautta yrityksen omilta koneilta suuriin datakeskuksiin ja Amazon on ollut tässä kehityksessä merkittävässä roolissa.

Tuleeko Amazon jälleen kerraan hyppäämään onnistuneesti uudelle S-käyrälle?

Amazonin ostama Whole Foods Markets ei ole ihan pieni tekijä, muttei suurinkaan. Whole Foods Marketsilla on 465 myymälää, 87 000 työtekijää ja lähes 16 miljardin dollarin liikevaihto. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Keskolla on noin 2000 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä.

Yrityskauppa ei vielä takaa, että Amazon onnistuu muuntautumaan digitaalisesta kaupasta fyysiseksi kaupaksi, mutta Whole Foods Marketsin kaupan kurssireaktion perusteella voisi päätellä, että sijoittajat ainakin ottavat tämän mahdollisuuden vakavasti. Ainakin kilpailijoiden kohdalla tilanne otetaan vakavasti.

Suomen aikaan kello 18 kurssireaktio oli seuraavanlainen. Amazon oli yli 3 prosentin nousussa. Whole Foods Market oli lähes 27 prosentin nousussa, mikä toki selittyy pitkälti yrityskauppaan liittyvällä preemiolla.

Mielenkiintoisinta on kuitenkin muiden kaupan toimijoiden kurssireaktio. Kroger oli 12,7 prosentin laskussa. Wal Wart oli 6 prosentin laskussa. Targetilla miinusta oli kertynyt 8,3 prosenttia. Costco Wholesale laski 6 prosenttia ja Sprouts Farmers Market 7 prosenttia. United Natural Foods oli 13,3 prosentin laskussa

Sijoittajien reaktio on ymmärrettävä. Amazon on disruptiivisen teknologian kuningas. Björn Wahlroosin mukaan radikaali epävarmuus merkitsee suurta haastetta perinteiselle varainhoidolle. Amazonia voisi kutsua radikaalin epävarmuuden ilmentymäksi.

Amazon on verkkokaupan iso toimija ja verkkokaupan suosion lisääntyminen on ollut yksi syy siihen, että vähittäiskaupan myymälöiden sulkeminen on tänä vuonna ollut ennätyksellisen korkealla tasolla.

Sijoittajan haasteena on, että kun voittaja vie kaiken joutuvat perinteiset toimijat  entistäkin ahtaammalle. Haaste on siis otettu vakavasti vastaan, mutta nähtäväksi vielä jää kuinka merkittävän kivijalkakaupan Amazon pystyy lopulta rakentamaan.

Click to comment

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 0400-132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
x x
Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Sisällöntuottajaksi
Digipaketti
Anna palautetta
 

Tilaa uutiskirje

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös