Markkinakommentit

Googlen sakot, EU ja Euroopan kilpailulainsäädäntö

Onko Google iso paha yritys, vai onko Euroopan komissio kyvytön näkemään metsää puilta?

Googlen sai Euroopan Unionilta verkko-ostoksiin liittyvien hakutulosten vääristelemisestä 2,42 miljardin euron sakot.

Euroopan komission päätöksen mukaisesti Googlella on 90 päivää lopettaa kilpailun vastainen toimintansa tai se joutuu rangaistukseksi maksamaan jopa 5 prosenttia emoyhtiö Alphabetin keskimääräisestä päivittäisestä liikevaihdosta.

Kyseessä on suurin yritykselle suunnattu sakko EU:n kilpailulainsäädännön perusteella ja se annettiin seitsemän vuotta kestäneen tutkinnan jälkeen. Sakko on kokoluokaltaan merkittävä, kuten alla olevasta kuvasta käy ilmi.

Google sai EU:lta merkittävän kokoiset sakot kilpailuasen väärinkytöstä.

Komission mukaan Googlen markkinaosuus on useimmissa Euroopan maissa 90 prosenttia. Tämän markkinaosuuden turvin Google oli systemaattisesti priorisoinut omia myytäviä tuotteitaan kilpailijoiden kustannuksella.

“Google on rikkonut Euroopan kilpailulainsäädäntöä. Se vei muilta yrityksiltä mahdollisuuden innovoida ja kilpailla meriiteillään. Merkittävintä on, että Google esti eurooppalaisten kuluttajien aidon valinnan eri palveluiden välillä tavalla, jossa innovaatioita ei pystytty täysin hyödyntämään”, kertoo  Euroopan kilpailukomissaari Margrette Vestager Reutersin artikkelin mukaan.

Googlen mukaan sen käyttämästä datasta on käynyt ilmi, että kuluttajat haluavat linkit suoraan tuotteisiin, sen sijaan, että linkit veisivät toisille verkkosivuille, joista tuotehaun joutuisi tekemään uudestaan.

Kilpailuviranomaiset harkitsevat myös lisäsakkoja Googlen Androidiin ja AdSense-alustaan liittyen.

Google aikoo valittaa päätöksestä

Google aikoo todennäköisesti valittaa päätöksestä ja vieläpä isosti. Google ei palkkaa parhainta lakitoimistoa, vaan ainakin viisi Brysselin parasta lakitoimistoa tulee valmistelemaan hakemusta Luxemburgin yleiselle tuomioistuimelle.

Googlen sakkojen kokoluokan huomioiden lakikulut eivät välttämättä ole se isoin menoerä. “Kyse voi olla puhtaasta kapasiteetista, jota haluataan jakaa useamman lakitoimiston kesken, mutta kyse on myös useamman toimijan tuomasta lisäarvosta, toisesta mielipiteesstä, strategian uudelleen harkitsemisesta ja uusien ideoiden tuomisesta pöytään”, kertoo Lontoolaisen lakimiestoimiston partneri Ian Giles.

Pöydälle nostettavia asioita

Luonnollisesti emme voi tietää, mihin Google tulee valituksensa perustamaan, mutta Seeking Alpha kontribuuttori Karen Webster on tuonut esiin asioita, joita komissio on hänen mukaansa jättänyt huomioimatta. Yksi syy tähän on, että asian käsittely on kestänyt seitsemän vuotta, ja se on teknologian saralla todella pitkä aika.

Websterin mukaan Googlella on kilpailua, jota komissio ei ole huomioinut. Ensinnäkin hakukoneelle on olemassa vaihtoehtoja, kuten Microsoftin kehittelemä Bing. Mainostajan kannalta ongelma tietysti on, että juuri kukaan ei käytä Bingin hakukonetta. Kuluttaja voi kuitenkin halutessaan käyttää esimerkiksi Bingin konetta täysin maksutta, eikä näin ole yksiselitteisen riippuvainen Googlen hakukoneen tuloksista.

Toisekseen Webster huomauttaa, että kuluttajat käyttävät muutakin kuin internetin hakukoneita tuotteiden etsintään. Websterin viittaa 2015 tehtyyn kahdentuhannen kuluttajan kokoiseen tutkimukseen, jossa oli kysytty mitä kuluttajat käyttävät etsiessään uusia tuotteita. Hakukoneet olivat vasta kolmannella sijalla.

Kuluttajista kuusikymmentä prosenttia suuntaa suoraan Amazonin kotisivuille, josta tuotteet saa myös kätevästi ostettua. Kauppiaiden sivut olivat  toiseksi suosituin tapa etsiä uusia tuotteita ja hakukoneet tulivat vasta kolmantena. Neljännellä sijalla oli sosiaalinen media.

Lisäksi Webster viittaa siihen, miten merkittäväksi kauppapaikaksi Facebook haluaa tulla, miten kiinalaisen WeChatin miljardi aktiivista käyttäjää paitsi chattailee, myös lähettää rahaa toisilleen ja ostaa tavaraa suoraan WeChatistä. Tähän päälle tulee SnapChatin ja Instagramin tarjoamat kontekstuaalisen kuluttamisen mahdollisuudet.

Lisäksi on olemassa kasa erikoistuneita hakupalveluita, jotka komissio näyttää unohtaneen. Airbnb tarjoaa vaihtoehtoja hotellille, Booking.com tarjoaa vaihtoehtoja hotellien kesken, Wolt tarjoaa yksinään Suomessa 4oo ravintolan valikoimista ruuat kotiovelle, Stubhub tarjoaa lippuja ja OpenTable pöytävarauksia. Ja niin edelleen, kyllä näitä on enemmänkin.

Asiaa kun miettii, niin Karen Websterin argumenteilla on pohjaa. Teknologia on mennyt 7 vuodessa aika paljon eteenpäin ja sakkojen määräminen Googlen 90 prosentin markkinaosuuteen pohjaten viittaa siihen, että, kuten Webster sen ilmaisee “Euroopan komissio on hämmentynyt eikä näe metsää puilta”.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös