Markkinakommentit

Näin tupakkateollisuus vastustaa tupakoinnin vastaista säätelyä – katso 5 kohdan lista

Reutersin saamat asiakirjat kertovat kuinka tupakkateollisuus suojaa omaa etuaan terveyden kustannuksella.

Reutersin käsiinsä saamat dokumentit kertovat siitä miten Philip Morris kampanjoi estääkseen Maailman terveysjärjestön (World Health Organisation, WHO) tupakanvastaista FCTC-sopimusta (Framework Convention on Tobacco Control) toteutumasta.

Philip Morris International, joka myy savukkeita muun muassa Marlboron tuotemerkillä, kertoo ettei se tee mitään väärää ollessaan yhteydessä hallitusten virkamiehiin.

“Yhtiömme toimii voimakkaasti säädellyllä toimialalla, jossa puheet hallitusten kanssa on osa jokapäiväistä liiketoimintaa”, Philip Morrisin edustaja kertoo. “Se, että Reuters on saanut käsiinsä yrityksen sisäisiä, viranomaiskommunikaatiota käsitteleviä, sähköposteja ei tee toiminnasta mitenkään sopimatonta.”

Maailman terveysjärjestön FCTC-sopimus

FCTC-kampanjaan osallistuu 90 prosenttia maailman maista. Sopimus tuli voimaan vuonna 2005 ja on sen jälkeen saanut lainsäätäjät ympäri maailman nostamaan tupakkatuotteiden verotusta, kieltämään tupakoinnin julkisilla paikoilla ja lisäämään tupakka-askeista löytyvien terveyshaitoista kertovien varoitusten kokoa. Sopimuksen on arvioitu ennaltaehkisevän noin 22 miljoonaa tupakoinnista johtuvaa kuolemaa.

Näin Philip Morris näkee FCTC-sopimuksen

Reuters käsiinsä saaman Philip Morrisin sisäisen PowerPoint -esityksessä FCTC-sopimusta kuvaillaan “tupakoinnin vastaisten ekstrimistien aikaansaannoksena”.

Philip Morrisin käyttämät keinot ovat seuraavat

1) Suora vaikuttaminen sopimuksen osapuoliin. Tupakkayhtiöitä ei ole kutsuttuna FCTC-sopimuksen kokouksiin, mutta Philip Morris tulee kuitenkin paikalle samaan kaupunkiin tavatakseen FCTC-maiden kokoukseen osallistuvia edustajia kahdenkeskisissä tapaamisissa.

2) FCTC-kokousten kyllästäminen kaupallisilla osapuolilla. Yksi Philip Morrisin taktiikka on ollut pyrkiä vähentämään FCTC-kokousten lääketieteellistä edustusta. Tämä tapahtuu lisäämällä esimerkiksi verotuksen ja maatalouden asiantuntijoiden osuutta. Toiveena on, että nämä muut osallistujat painottaisivat liiketoimintaa enemmän kuin terveysaspekteja. Tavoitteessa on onnistuttu ja lääketieteen ulkopuolisten edustajien lukumäärä on kasvanut kymmenessä vuodessa muutamista kymmenistä yli sataan.

3) Kolmansien osapuolien hyödyntäminen. Vähittäismyynnin osapuoliin vaikutetaan, jotta he painostaisivat viranomaisia tekemään tupakkateollisuudelle suotuisia päätöksiä.

4) Median hyödyntäminen. Mediassa pyritään herättämään keskustelua tupakan rajoittamisen mielekkyydestä ja tätä kautta pyritään vaikuttamaan viranomaisiin.

5) Tupakan pitäminen osana kansainvälisiä kauppasopimuksia. Tavaramerkin suojeleminen on tyypillisesti yksi osa kansainvälisiä kauppasopimuksia ja tämä antaa Philip Morrisille mahdollisuuden haastaa tupakoinnin vähentämiseen pyrkivät toimet.

Moskovan FCTC-kokouksessa ehdotettiin tupakan poistamista kauppasopimuksista, mutta ehdotus vesittyi lauselmaan jossa osaanottajia “muistutettiin mahdollisuudesta ottaa terveystavoitteet huomioon kauppaa ja investointeja koskevia sopimuksia tehtäessä”. Philip Morrisissa lopputulemaa kuvailtiin mahtavaksi virstanpylvääksi kauppaan liittyvien tavoitteiden saavuttamisessa.

Tupakkateollisuus on hävinnyt suuren osan käymistään oikeudenkäynneistä, mutta kauppasopimukset antavat niille mahdollisuuden haastaa tupakointia rajoittavan lainsääsännön toimeenpanoa. Philip Morrisin entisen työntekijän mukaan yritys pyrkii rutiinisti riitauttamaan tupakoinnin vähentämiseen pyrkivää lainsäädäntöä kauppasopimuksiin nojaten. Työntekijän mukaan tavoitteena ei ole voittaa oikeudenkäyntejä, vaan voittaa aikaa ja yrittää vähentää hallitusten motivaatiota tupakkalainsäädännön toimeenpanossa.

Vuonna 2011 käytiin kampanjaa Australiassa, jossa viranomaiset halusivat poistaa logot ja kirkkaat värit tupakka-askeista. Tupakkateollisuus hävisi lopulta, mutta vasta sen jälkeen kun viisi maata oli tehnyt virallisen valituksen Australian toimista Maailman kauppajärjestölle (World Trade Organisation, WTO). Uusi-Seelanti puolestaan siirsi omaa täytäntöönpanoaan viitaten “tupakkateollisuuden asettamiin laillisiin haasteisiin” ja “nähdäkseen miten Australian tapauksessa käy”.

Philip Morris ei ole yksin

Philip Moris, on merkittävän kokoinen yritys, jolla on jo yksinään taloudellista valtaa. Yritys ei kuitenkaan taistele lainsäätäjiä vastaan uksin. Reutersin mukaan ennen vuoden 2012 FCTC-kokousta neljä tupakkajättiä, Philip Morris, British American Tobacco ja Japan Tobacco International sekä Imperial Brands muodostivat työryhmän vastustamaan tupakoinnin verotusta.

Lopuksi on hyvä muistaa, että vaikka tupakkateollisuus vastustaa tupakoinnin rajoituksia, kehittää se myös nykyisille savukkeille terveellisimpiä vaihtoehtoja. Tosin nekin aiheuttavat todennäköisesti syöpää.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös