Pakkaat lapset autoon, ajat kauppaan ja aloitat ison urakan. Käyt keskustelut jäätelötiskin, keksihyllyn ja karkkivalikoiman osuessa kohdallesi samalla, kun lataat viikon ostokset ostoskärryyn. Lopulta selviät urakasta, mutta nyt pitää vielä jonottaa kaupan kassalle, nostaa ostokset hihnalle ja hihnalta takaisin kärrryyn.
Sitten lapset uudestaan autoon, ostokset takakonttiin ja sama toistuu vielä kotonakin. Eikö olisikin ihanaaa, jos ruokaostoksista pääsisi helpommalla. Näin voi tulevaisuudessa ollakin, mikäli Walmart onnistuu lanseeraamaan ”Scan & Go”-konseptinsa.
Walmart on massiivisen kokoinen amerikkalainen kauppaketju, jonka vuoden 2016 liikevaihto oli 485,9 miljardia dollaria. Liikevaihtoa ei ole suoraan verrannolinen bruttokansantuotteeseen, mutta Walmartin kokoluokasta saa silti jonkinlaisen käsityksen vertaamalla sen liikevaihtoa Suomen bruttokansantuotteeseen.
Suomen bruttokansantuote vuonna 2016 oli ennakkotietojen mukaan 215,6 miljardia euroa, eli 256 miljardia dollaria. Kaupassakäynnin kokemus voi siis muuttua laajaltikin, mikäli Walmart onnistuu pyrkimyksessään luoda kauppa ilman kassoja.
Näin ”Scan & Go” -konsepti toimii
Asiakas käyttää puhelimeensa lataamaa mobiilisovellusta ja skannaa tuotteet puhelimella sitä mukaa kun pakkaa ostokset kärryyn. Samalla voi tarkkailla reaaliajassa ostostensa tulevaa loppusummaa. Sovellukseen liitetään omat maksutiedot ja kun ostokset on tehty, voi maksun hoitaa kätevästi puhelimen nappia painamalla. Kassalle ei tarvitse mennä, vaan riittää kun lähtiessään näyttää kännykän ruudusta maksaneensta ostokset. Mikäli kännykkää ei ole mukana, voi kaupan eteisestä napata mukaansa skannerin ostosten rekisteröintiä varten.
Mobiilisovellus tehostaa myös apteekissa käyntiä, kun reseptilääkkeet voi tilata valmiiksi apteekkiin. Apteekkiin saapuessa asiakas skannaa puhelimensa ja saa valmiiksi pakatut lääkkeet mukaansa.
Walmartille mobiilisovelluksen käyttäminen tarjoaa mahdollisuuden paitsi parempaan asiakaspalveluun, myös parempaan tiedonsaantiin. Walmart käyttää suurta dataa useammallakin tavalla hyväkseen tehostaakseen toimintaansa.
Tiedon keruulla on myös asiakkaan kannalta positiivisia seurauksia. Asiakkaalle voidaan näyttää juuri hänen tarpeisiinsa soveltuvia tarjouksia ja mainoksia esimerkiksi niin, että jos asiakas ostaa koiranruokaa tarjotaan hänelle alennuksessa olevia koirien kaulapantoja. Myös uusintaostot on helppo tehdä netin kautta, kun sovellus kerää tehdyt ostokset asiakkaalle helposti käytettävään muotoon.
Ruokalaskusta säästäminen entistä helpommaksi
Walmartin sovellus tarjoaa myös helpon tavan säästää ruokalaskussa. Asiakkaalla on seitsemän päivää aikaa syöttää kuitissa olevan numero ”savings catcher” -sovellukseen. Sovellus tarkastaa tarjoavatko paikalliset kilpailijat tuotteita edullisempaan hintaan. Mikäli sovellus löytää ostamasi tuotteen kilpailijalta halvemmalla, hyvittää Walmart erotuksen tilillesi. Walmartilla on siis aika vakuuttava tapa argumentoida, että heillä on markkinoiden halvimmat hinnat.
Kauppaa ilman kassoja on kokeiltu ennenkin
Walmart lanseerasi ”Scan and Go”-konseptin osassa kauppojaan jo vuonna 2012. Lanseeraus epäonnistui täysin mobiilisovelluksessa henkilökunnan koulutuksessa olevien puutteiden johdosta. Walmart on nyt kuunnellut asiakkaitaan ja kehittänyt sovellustaan käyttäjäystävällisempään suuntaan tavalla.
Myös Amazon tähtää kauppoihin ilman kassoja
Walmart ei ole ainoa yritys, joka kehittää kassatonta kauppaa. Amazon Go perustuu kamerateknologiaan, jossa asiakkaan ei tarvitse skannata yhtään mitään. Hän kerää ostokset kassiin ja lähtee kaupasta. Lasku tulee jälkeenpäin mobiilisovellukseen ja sen saa hyväksyttyä nappia painamalla.