Finnairin kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvoi elokuussa 11,0 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta, ja liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 14,7 prosenttia.
Matkustajia oli kuukauden aikana 1,08 miljoonaa eli 10,1 prosenttia vertailukautta enemmän. Matkustajakäyttöaste nousi 2,7 prosenttiyksikköä 85,8 prosenttiin.
Finnairin suurimman liikennealueen eli Aasian kapasiteetti kasvoi elokuussa 15,2 prosenttia ja liikenne kasvoi 18,7 prosenttia. Matkustajakäyttöaste nousi 2,7 prosenttiyksikköä 90,5 prosenttiin. Reittitarjonta oli pääpiirteissään sama kuin vertailukaudella, mutta erityisesti vuoroja Tokioon ja Hongkongiin oli edellisvuotista enemmän.
Amerikan liikenteen kapasiteetti pysyi suunnilleen viimevuotisella tasollaan (ASK +1,4 prosenttia). Matkustajakäyttöaste nousi selvästi 7,4 prosenttiyksikköä 90,4 prosenttiin, minkä ansiosta liikenne kasvoi 10,5 prosenttia. Merkittävimmät ohjelmamuutokset vuodentakaisesta olivat Miamin reitin keskeytys kesän ajaksi sekä uuden, kolmesti viikossa operoitavan San Franciscon reitin avaus kesäkuun alussa.
Euroopan liikenteen kapasiteetti kasvoi 9,0 prosenttia muun muassa uusien kesäkausireittien ja neljän uuden A321-kapearunkokoneen myötä. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 11,5 prosenttia. Kotimaanliikenteen kapasiteetti oli vertailukauden tasolla, mutta liikenne väheni 4,7 prosenttia. Oulun lentokentällä oli kiitotieremontista johtuvia liikennerajoituksia vielä elokuussa, mikä näkyi liikenteen laskuna.
Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat 14,3 prosenttia ja vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 19,7 prosenttia. Rahdin vahva positiivinen kehitys jatkui heinäkuussa Kiinan pääkohteiden, Hongkongin, Japanin, Norjan ja Suomen vetämänä. Finnairin kokonaisrahtikapasiteettiin sisältyi lisäksi viikoittain kolme DHL:n operoimaa rahtilentoa Helsingin ja Brysselin välillä sekä Japan Airlinesin päivittäiseltä Tokio−Helsinki−Tokio-lennolta vuokrattu rahtitila.
Analyysitalo Inderesin mukaan erityisesti matkustajakapasiteetin nousu on tärkeää yhtiön tehokkuuden kannalta.
”Mielestämme tämä oli Finnairilta vahva suoritus ja elokuun volyymikehitys tukee koko vuoden tuloksen kannalta kriittisen Q3:n tulosnäkymiä”, Inderes toteaa.
Hyvistä liikenneluvuista huolimatta Finnair ei ainakaan Inderesin mielestä ole nyt hyvä sijoituskohde. Vahvat kapasiteettiluvut ovat näkyneet myös osakkeen markkina-arvon rajuna nousuna.
Analyysitalon suositus Finnairin osakkeelle on myy ja tavoitehinta 7,25 euroa on selvästi alle nykyisen kurssinoteerauksen. Inderesin mukaan yhtiön P/E-kerroin ensi vuoden tulosennusteilla laskettuna on lähes 15x, mikä on Finnairille historiallisesti korkea arvostustaso.