Suomen Asiakastieto kertoi vastikään, että suomalaisten vuokranmaksuvaikeudet ovat viime vuosina yleistyneet selvästi. Tällä hetkellä maksuhäiriömerkintä maksamattomasta vuokrasta on 48 300 henkilöllä. Joukko on vuodesta 2014 kasvanut yli 50 prosentilla.
Kaiken kaikkiaan maksuhäiriöisiä henkilöitä oli viime maaliskuun lopussa jo lähes 374 000, eli enemmän kuin koskaan. Maksuhäiriöiden määrä verrattuna viime vuoden alkuun on kasvanut 11 prosentilla.
Asiakastiedon kokemuksen ja laajaan dataan perustuvan näkemyksen mukaan kuluttajien maksuhäiriöt johtuvat ensisijaisesti siitä, että he ovat yhtä aikaa velkaantuneet liian moneen suuntaan.
Maksuhäiriö on henkilön luottotietoihin rekisteröity merkintä pitkittyneen maksulaiminlyönnin seurauksena. Varsinaiset perusteet maksuhäiriömerkinnän syntymiselle sekä edellytykset tiedon käyttämiselle on määritelty luottotietolaissa.
Ylivelkaantuminen ja siitä seuraavat maksuhäiriömerkinnät ovat näkyvät monella tavalla maksuhäiriömerkinnän saaneen henkilön arjessa. Asiakastiedon liiketoiminnan kehityspäällikkö Reetta Sinelampi listasi 10 asiaa, joissa maksuhäiriömerkintä vaikeuttaa henkilön arkea.
Sinelammen mukaan pankkilainan saaminen ilman takausta tai takaajaa voi olla vaikeaa. Omistusasunnon hankinta ei välttämättä samasta syystä onnistu lainkaan tai lainan ehdot saattavat olla kovemmat ja marginaali korkeampi.
Myös muiden lainojen saaminen vaikeutuu.
”Luottokorttien, osamaksusopimusten, kulutusluottojen sekä muiden pienlainojen saaminen hankaloituu merkittävästi tai estyy jopa kokonaan. Lähes kaikki lainojen parissa toimivat yhtiöt hyödyntävät luottotietoa luottopäätöksissään. Useimmat muutkaan yritykset eivät välttämättä tarjoa maksuhäiriöiselle laskua maksutapana. Esimerkiksi verkkokaupoissa maksutapoja voi olla reilusti vähemmän tarjolla maksuhäiriöiselle”, Sinelampi toteaa.
Myös esimerkiksi luottokortti voidaan peruuttaa, mikäli asiakas on saanut maksuhäiriön sen myöntämisen jälkeen.
Maksuhäiriömerkintä vaikeuttaa monenlaisten sopimusten tekemistä ja palveluiden hankintaa.
Vakuutuksen ottaminen vaikeutuu, ja vakuutusta otettaessa saatetaan vaatia ennakkomaksua jopa ensimmäisen vakuutuskauden maksujen verran. Sähkösopimuksen hankkiminen on työläämpää, ja vakuus tai muu etukäteismaksu saatetaan edellyttää sopimusta tehtäessä. Puhelin- tai nettiliittymää hankittaessa vakuus vaaditaan lähes aina, eivätkä kaikentyyppiset liittymävaihtoehdot ole välttämättä tarjolla tai mahdollisia.
Myös asunnon vuokraaminen hankaloituu, koska vuokranantajat tarkistavat luottotiedot asuntovuokrasopimusta tehdessään.
Jopa työnhaun yhteydessä työnantajalla on tietyissä tapauksissa lupa tarkistaa hakijan luottotiedot, jos tarjottu tehtävä edellyttää esimerkiksi rahan tai asiakkaan varojen käsittelyä tai vaikkapa kotisiivousta, Sinelampi toteaa.
Takaus tai pantinanto eivät useimmiten onnistu, eikä maksuhäiriöistä hyväksytä yleensä takaajan rooliin. Pienyrittäjän ja elinkeinonharjoittajan kohdalla henkilökohtainen häiriömerkintä myös vaikeuttaa rahoituksen saamista yritykselle ja haittaa siten liiketoimintaa.
https://m.youtube.com/watch?v=dLgaWYNeyD0