Kumppaniblogit

Pidemmän matkan rahoitus? 8 keinoa, joilla se onnistuu!

meri ranta Rosita Juurinen budjettimatkailu talous matkailu

Mistä rahaa matkusteluun? Ja etenkin pidempiaikaiseen reissaamiseen kuin viikon tai kahden lomamatkoihin? Tämä on yleisimpiä kysymyksiä, mitä monet matkusteluun hurahtaneet, ei niin -suurituloiset jatkuvasti pähkivät.  Olenkin koonnut tämän postauksen talousvinkit ajatellen heitä, kenen tilit eivät pullistele säästöjä ja sijoitusurakin on korkeintaan oraalla.

Tavallinen ihminenhän käy töissä, säästää matkaa varten ja palaa sitten töihin tienaamaan lisää. Vaan entäpä, jos ei olekaan ihan tavallinen ihminen, vaan haluaisi voida matkustaa enemmän kuin työpaikan vuosilomaraamit antavat myöten? Entä jos haluat lähteä 6 kuukauden reissuun? Tai reissata useampia kuukausia vuosittain, pitäen ferrisläisiä minieläkkeitä? Miten sen voisi  taloudellisesti järjestää?

Monilla työssäkäyvillä on niin, että 1-2 viikon reissuun saa vielä suht helposti säästettyä kassan kokoon, mutta sen jälkeen alkaa painaa se tosiasia, että rahaa vain kuluu, mutta ei juuri tule mistään, kun ei käydä töissä. Tämän kiusallisen tosiasian ei tarvitse kuitenkaan estää pidempääkään pyrähdystä maailmalle.

Pidempien reissujen taloudellinen mahdollistaminen on tavallisimmin useamman eri osatekijän taitavan yhdistelyn summa. Seuraavien keinojen avulla voi niin hankkia matkakassaa kokoon kuin sitten toteuttaa maltillista matka-ajan budjettia.

Pidemmät matkat mahdollistavia talousratkaisuja ovat:

  • etukäteissäästäminen nykyistä kulutusta vähentämällä
  • etukäteissäästäminen nykyisiä tienestejä lisäämällä
  • etukäteissäästäminen tavaroita ja omaisuutta myymällä
  • tulojen hankkiminen matkan aikana
  • mahdollisimman edullisten kohteiden valinta
  • jakamis- ja vaihdantatalouden hyödyntäminen
  • omien Suomen pään kulujen alasajo matkan aikana
  • täydentävän kassavirran hankkiminen sijoituksista

Käydäänpä näitä nyt hieman kohta kohdalta läpi:

1. Etukäteissäästäminen nykyistä kulutusta vähentämällä

Säästäminen ja kuluttaminen ovat useissa tapauksissa priorisointi -kysymyksiä. Jollain ei ole rahaa matkoihin, koska rahat menevät esim. autoon, shoppailuun, ulkonäön hoitoon, ulkona syömiseen & juomiseen, kodin sisustamiseen jne. Joko siksi, että näitä asioita pidetään tärkeinä tai siksi, että kuluttaminen on tapa, jota ei sen kummemmin ajatella. Yleensä on niin, että ihmisellä on rahaa siihen, mitä hän pitää itselleen ja onnellisuudelleen tärkeimpänä. Ja jos rahat näyttävät menevän johonkin aivan muuhun, on asialle syytä tehdä jotain.

Jotkut tosi reissaajat, ovat valmiita muuttamaan kimppakämppään, luopumaan shoppailuista, baari-illoista, kaikista maksullisista turhakkeista, että pääsevät reissuun. Kyse on puhtaasti priorisoinnista. Priorisoinnista, joka ei ole vain sanahelinää, vaan näkyy oikeasti valinnoissa.

Esimerkiksi moni taloudellista riippumattomuutta tavoitteleva säästää ja sijoittaa jopa puolet tuloistaan, koska heillä on tavoite, joka motivoi ja jota siksi priorisoidaan. Tavoitteena on päästä hyvissä ajoin ennen virallista eläkeikää tilanteeseen, jossa työnteko on vapaaehtoista.

reissu rahat reissurahat matkailu budjettimatkailu talous raha

Kun itse valpastuin aikoinaan rahankulutuksen kanssa, huomasin, että ilman hirvittävää pinnistelyä saan kyllä laitettua sivuun palkastani jopa 500-1000 €/ kk aiemman 50-100 € sijasta. Tämä edellytti sitä, että aloin tinkiä etenkin vaate- ja ruokaostoksista, viikonloppureissuista sekä yöelämässä hillumisesta ja tehden pieniä säästöjä sieltä täältä. Mutta ennenkaikkea kyse oli priorisoinnista. Mitä tärkeämmäksi vapaus ja sen tavoittelu minulle muodostui, sitä helpompaa oli ohjata rahaa aiemmista kulutuskohteista vapaamman elämän mahdollistamiseen.

Usein onkin niin, että niin kauan kun sinulla ei ole tarpeeksi inspiroivaa tai tärkeää tavoitetta rahat kuluvat kaikkeen sellaiseen, mikä tuntuu sillä kohtaa houkuttavalta, kivalta tai riittävän tärkeältä. Ja näitä asioitahan riittää.

2. Etukäteissäästäminen nykyisiä tienestejä lisäämällä

Tämä on toisille helpompaa, jos esim. omassa työssä on mahdollista ottaa lisävastuita, tehdä ylitöitä tai lisävuoroja niin väliaikaisesti enemmän töitä paiskomalla jää säästettävääkin rahaa enemmän. Vuokratyöfirmoista voi etsiä satunnaista lisätyötä tai keikkaa.

Joku pystyy hankkimaan lisätienestejä verkostomarkkinointi -tuotteiden avulla. Tai mieti mitä sellaista osaat, mistä joku voisi maksaa? Voiko tällaista osaamista muuttaa rahaksi säästöjä kerryttäessä?

3. Etukäteissäästäminen tavaroita ja omaisuutta myymällä

Saatat omistaa paljonkin itsellesi ei niin välttämätöntä tavaraa, josta joku muu on kuitenkin valmis muutaman euron tai enemmänkin maksamaan. Kun luopumisen vauhtiin pääsee, tunne- ja tunnontuskien helpotuttua, on se yleensä hyvin vapauttavaa ja samalla se täydentää mukavasti matkakassaasi. Itsepalvelu- ja nettikirpparit ovat suhteellisen helppo tapa myydä ylimääräinen tavara pois.

Jos omistaa jotain vähän kalliimpaa omaisuutta, kannattaa harkita sen vuokraamista, niin ennen reissua kuin reissun aikana. Autot, asuntovaunut, veneet, mökit, kalliit harrastusvälineet jne. Näille kaikille taitaa löytyä jo omat vuokraussivustot.

Parhaiten olen huomannut tavaratarpeen vähenemisen juuri matkustaessa. Kun olen poissa kuukausia kerrallaan pärjään kuitenkin hyvin sillä, mitä rinkasta löytyy. Toki kalustetut vuokra-asunnot ja majatalot täyttävät osan tavaran tarpeesta, mutta kuitenkin. Ja käytän pääasiassa n. 20-30 % vaatteista, joita rinkkaani olen survonut. Eli melko vähällä ihminen pärjää.

4. Tulojen hankkiminen matkan aikana

Palkkatyöstä vapaata ottava voi mahdollisesti hyödyntää reissun alkuunlomarahoja tai saldo- tms. vapaiden pitämistä palkallisesti. Kun palkka ei juokse enää Suomesta käsin voi aina pyrkiä tekemään tarvittaessa jonkin verran töitä netin kautta, joko tarjoten työsuoritteitaan esim. netin lukuisilla freelance -alustoilla, olemassaoleville kontakteille tai rakentamalla hyvissä ajoin ennen reissua nettisivuston tai blogin, jonka kautta myymällä tai suosittelemalla tuotteita tai tekemällä yhteistyötä firmojen kanssa voi pyrkiä hankkimaan tuloja.

auringolasku aurinko meri matkabudjetti matkailu raha

Tämän kaltainen tulojen hankinta vaatii etukäteistyötä, kuten asiakas- tai seuraajakunnan hankkimista sekä säännöllistä työntekoa sekä markkinointia myös matkan aikana. Mutta, jos läppärin näpyttely on mieleistä ja sinulla on jokin selkeä osaamisalue tai ”tuote”, jota voit myydä tai jos bloggaaminen sujuu, ovat nämä sangen hyviä vaihtoehtoja hankkia lisärahoitusta matkalle tien päältä käsin.

Toki voi pyrkiä etsimään satunnaistöitä myös paikanpäältä, jos on sellaisessa maassa, missä on lupa tehdä töitä.

5. Edullisten kohteiden valinta

Tämä on kohta, jossa voidaan tehdä suurimmat säästöt tai jättää tekemättä. Se, miten paljon eurolla on poweria kohteessasi määrittää tietenkin sen, minkä kokoiseksi koko budjettisi muodostuu.

6 kuukauden budjettisi voi olla 5000 € tai 15 000 €, riippuen 1) maasta / alueesta ja  2) elämäntavasta, miten siellä elelee. Näihin kahteen tekijään kun kiinnittää huomiota, ollaan suurien säästöjen äärellä.

Voit pärjätä halutessasi n. 1000 euron kuukausibudjetilla useimmissa Kaakkois-Aasian, osassa Etelä-ja Itä-Euroopan, Väli-ja Etelä-Amerikan maita. Kahden hengen yhteiskulut eivät välttämättä nouse juuri päälle 1500 € / kk.

Toisissa maissa tämä edellyttää kuukausivuokralla asumista ja edullisen asunnon huolellista metsästystä. Kun taas toisissa maissa voit asua tuolla rahalla hotelli/guesthouse -huoneessa. Turistirientojen täyttämästä elämäntyylistä kannattaa kuitenkin varautua tinkimään ja suuntautua enemmän paikalliseen elämisen tapaan.

6. Jakamis- ja vaihdantatalouden hyödyntäminen

Moni pienemmällä matkabudjetilla kulkeva reissaaja hyödyntää osan ajasta sohvasurffausta, tekee vapaaehtoistöitä ruokaa ja huonetta vastaa tai vahtii toisten koteja ja lemmikkejä. Voimme hyödyntää kimppakyytejä tai vuokrata auton paikalliselta. Tai mennä ravintolan sijasta jonkun paikallisen kotiin illalliselle.

Näkemällä vähän vaivaa ja olemalla aavistuksen uskalias voi näilläkin keinoin ajaa reissukuluja alas ja pärjätä pienemmällä budjetilla. Mukavuusaluettaan kannattaa laajentaa ja heivata turha hienostelu, vaikka se tuntuisikin aluksi vieraalta. Lue lisää jakamistalouden mahdollisuuksista täältä.

7. Suomi -kulujen alasajo

Olennaista on huolehtia, ettei pitkän reissun aikana taloutta ole rasittamassa satojen eurojen kulut kotimaassa. Oman asunnonvuokraus on aika ehdoton juttu. Kalustetun asunnon määräaikainen vuokraus voi olla haastavaa, mutta kannattaa tehdä töitä vuokraamisen eteen, kyseessä on sen verran iso summa rahaa. Voit myös tiedustella, ottaisivatko kalustettujen asuntojen vuokrausta tekevät tahot (esim. Kotimaailma tai Forenom) asuntoasi vuokrattavaksi. Toki vuokratulo voi jäädä tällöin hieman pienemmäksi kuin ilman välikäsiä vuokratessa.

Kaikki sopimukset, jäsenyydet, tilaukset jne. kannattaa tietenkin keskeyttää matkan ajaksi. Puhelinliittymän voi vaihtaa halvimpaan muutaman euron pakettiin.

8. Täydentävää kassavirtaa sijoituksista

Sijoitukset kuten sijoitusasunto voi tarjota reissun ajalle täydentävää kassavirtaa. Lainavivutetussa  sijoitusasunnssa yksi lisämahdollisuus on harkinnalla hyödyntää lyhennysjousto -ominaisuutta tai muuta, mieluiten maksutonta, lyhennysvapaa -mahdollisuutta.

Myös joidenkin korko- ja osinkosijoitustuotteiden tuotot voivat täydentää reissukassaa matkan aikana. Reissaamiseen koukahtanut miettiikin usein sijoitusratkaisujaan lähtökohtaisestikin niin, että niistä olisi mahdollista saada pientä tulovirtaa tulevien reissujen aikana, eikä pelkästään niin, että tuotot nostetaan vasta kymmenien vuosien päästä. Kaukaa viisas yhdistelee toki lyhyen ja pidemmän tähtäimen strategioita.

Lyhyemmällä jänteellä reissukassaa säästettäessä voi olla viisainta laittaa säästetyt summat sijoitustuotteiden sijaan korkeamman koron tilille, esim. Bank Norwegianiin. Jos säästöön saatu pääoma halutaan käyttää matkalla, ei riskiä sen pienenemisestä välttämättä kannata ottaa.

Johtopäätös

Kun näitä kaikkia, tai edes osaa yllä mainituista keinoista yhdistää omaan matkarahoitusstrategiaansa, on ihme, jos ei pysty taloudellisesti mahdollistamaan muutaman kuukauden ulkomailla oloa, kuten esim. talvehtimista lämpimässä. Reissun valmisteluun sekä rahoituksen säätämiseen ja säästämiseen kannattaa varata kuitenkin riittävästi aikaa, ehkä noin vuoden verran tai enemmänkin.

Työasioiden järjestäminen tai vapaan anominen on oma kysymyksensä, johon matkakuumeen polttelema tai auringon puoleensa vetämä ihminen yleensä löytää tarvittavat keinot. Yritystoiminta ja kausityö antavat parhaita puitteita reissata pitkään ja säännöllisesti.

Itse olen mahdollistanut omaa matkustelevaa, diginomadistista elämäntyyliä juuri näillä kuvaamillani keinoilla. Yksi tehokkaimmista tavoista on ollut jo se, että olen pystynyt vähentämään työelämäaikaisesta kuukausikulutuksestani parhaimmillaan jopa 75% riippuen toki hieman kuukaudesta, sijainnista ja muista yhtälöön vaikuttavista tekijöistä.

Elän valtaosan vuodesta poissa Suomesta ja yksinkertaisesti ja pröystäilemättä, silti mukavasti ja tyytyväisenä. Alle tonni riittää kuukausikuluihini nykyelämäntyylissäni hyvin. En arvellut tällaisen olevan mahdollista joitakin vuosia sitten ollessani vielä palkkatyöelämässä.

Kannattaa muistaa, että se, mikä ensisilmäyksellä koetaan itselle mahdottomana, on yllättävän usein vain oman pään sisällä oleva kuvitelma, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Yleensä ne joiden sisällä syttyy riittävän suuri kipinä, löytävät keinot ja pystyvät toteuttamaan haaveitaan.

 

Rosita Juurinen
Matkabloggaava läppäriyrittäjä, vapausmentori & piensijoittaja

www.matkaopasvapauteen.com

 

Click to comment

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös