Finlayson kertoi aloittavansa syyskuussa noin viikon mittaisen vain naisille suunnatun alennuskampanjan. Idea ei ollut aivan loppuun asti harkittu.
Kampanjassaan yhtiö halusi nostaa naisten ja miesten välisen keskipalkan eron kaventamisen yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Finlaysonin alkuperäisen ilmoituksen mukaan kampanjan aikana naiset maksavat euron ostoksesta 83 senttiä. Hintojen välisen erotuksen Finlayson ilmoitti lahjoittavansa Naisasialiitto Unionin tasa-arvoa edistävään työhön.
Yhtiö julkaisi kampanjasta lehdistötiedotteen 24.8. Tiedotteen otsikko oli seuraava: ”Finlayson tarttuu naisten ja miesten väliseen palkkaeroon – syyskuussa naiset maksavat euron ostoksesta 0,83 €.” Tiedotteen ingressi kuului seuraavasti:
”Finlaysonin mukaan naisten ja miesten välinen palkkaero on valitettava ja hävettävä asia Suomen kaltaisessa tasa-arvon varaan rakentuvassa yhteiskunnassa. Kiinnittääkseen huomiota epäkohtaan Finlayson tarjoaa naisille syyskuussa ostokset edullisemmin kuin miehille, ja hintojen välinen erotus lahjoitetaan tasa-arvotyöhön.”
Tiedotteessa myös kerrotaan seuraavaa:
”Kiinnittääkseen huomiota epätasa-arvoon Finlayson aloittaa 1.9. alkaen kampanjan, jonka aikana naiset maksavat euron ostoksistaan 0,83 euroa. Miesten ja naisten rahapusseja tasataan reilun viikon ajan. — Naiset saavat alennusta kaikista tuotteista Finlaysonin myymälöistä, pop up -myymälöistä sekä verkkokaupasta. Miehille hinnat ovat kampanjan ajan normaalit. Naisten ja miesten välisten hintojen erotus lahjoitetaan kampanja-ajalta Naisasialiitto Unioni ry:lle järjestön toimintaan palkkatasa-arvon saavuttamiseksi.”
Kampanja ei ollut aivan onnistunut. Tasa-arvovaltuutetulle tuli asiasta nimittäin yhteensä 16 valitusta ja lukuisia yhteydenottoja.
Tasa-arvovaltuutettu alkoi selvittää valitusten perusteella kampanjan lainmukaisuutta. Finlaysonilta saadun tarkennuksen mukaan kuka tahansa kampanjan aikana Finlaysonin myymälässä asioiva voi pyytäessään saada kampanja-alennuksen. Mitään todisteita asiakkaan sukupuolesta ei edellytetä. Myös jokainen verkkokaupassa asioiva voi hyödyntää siellä olevaa kampanjakoodia.
Tasa-arvovaltuutettu totesi siitä huolimatta, että tasa-arvolain mukaan hinnoittelu ei saa perustua sukupuoleen.
”Harvoin annettavat, rahalliselta arvoltaan vähäiset vain naisille tai miehille suunnatut huomionosoitukset, kuten äitien-, isänpäivän ja naistenpäivän tarjoukset voivat kuitenkin olla sallittuja. Tasa-arvovaltuutetun saaman selvityksen mukaan ei voida todeta, että Finlayson Oy:n kaavaileman kampanjan tarjoaman edun suuruus olisi vähäinen. Myöskään kampanjan toteuttamistapa – tekstiileistä saatava hinnanalennus – ei liity sillä tavalla Finlayson Oy:n ilmoittamaan tavoitteeseen edistää samapalkkaisuutta, että sillä voitaisiin perustella kampanjan toteutustavan lainmukaisuutta”, Tasa-arvovaltuutettu toteaa.
Tasa-arvovaltuutetun mukaan sukupuolten tasa-arvo ei toteudu riittävällä tavalla, ellei elinkeinonharjoittajan naisille suunnatusta markkinoinnista selkeästi käy ilmi, että myös miehillä on tosiasiallisesti yhtäläinen mahdollisuus saada samat etuudet kuin naisilla.
Myös mainonnan eettinen neuvosto otti kampanjaan kantaa. Neuvosto kertoi joulukuun 4. päivänä antamassaan lausunnossa saaneensa kaksi lausuntopyyntöä yksityishenkilöiltä Finlaysonin julkaisemasta tiedotteesta.
Neuvoston mukaan markkinointi on ollut kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 ja 4 artiklojen vastaista. Siksi markkinointi on ollut hyvän tavan vastaista.
Tämä tuleva ratkaisu, tai siis kampanjan suoranainen lainvastaisuus, oli tietenkin Kurttilan & co. tiedossa. Se ei tee kampanjasta epäonnistunutta, vaan nostaa sen pr-arvoa entisestään. Salkunrakentaja taitaa suhtautua ”kylmän rationaalisesti” muuhunkin kuin pörssikursseihin – vaikka insinöörin lähestymistapa ei ole aina sopivaa. Harmi, jos ette ymmärrä kampanjan nerokkuutta.
Itse suhtaudun tapaukseen neutraalisti, kun niin harvoin ostelen sellaisia tuotteita.
Sattumalta kuulin ylen haastattelun Kurttilasta sen jälkeen, kun oli tullut ne koko suomea ravisuttavat 16 valitusta. Kurttila haukkui lyttyyn kaikki suomalaiset miehet,
mikä oli myöskin suunniteltu etukäteen. Vieläkään en ymmärrä ideologiaa, miksi 2,5 miljoonaa miestä pitää mollata 16 valituksen takia.
Tällaista suhteellisen hyvin näkyvyyttä tuottavan kampanjan sijaan työmarkkinoilla oleva systemaattinen sukupuoleen perustuva syrjintä on isompi ongelma. Esimerkkinä hain itse töihin erääseen kultasepänliikkeeseen, mutta minulle vastattiin että he palkkaavat vain naisia. Toki tasa-arvovaltuutettua se ei silloin kiinnostanut.
Joku jossain esitti pätevän laskelman, jonka mukaan – 85 euron myytistä huolimatta – naisen euro onkin ENEMMÄN kuin miehen 1€, oliko se nyt jotain 1,15 euroa (tarkoittaa rahamäärää samassa valuutassa, ei kahden eri valuutan vaihtokurssia)
Näin käy, kun laskelmissa otetaan huomioon KAIKKI muuttujat eikä vain feministien esiintuomia. Naisen pitemmät töistä poissaolot(myös muista kuin lapsenhoitosyistä), naisen pienempi työteho(myös muusta kuin raskaudesta johtuva), naisen alempi koulutus- ja osaamistaso(myös muista kuin lapsensaanti- ja -hoitosyistä johtuva) sekä lopulta naisen pitempi elinikä, joka sekä kerryttää naiselle euroja että kuormittaa eläkejärjestelmää miesten käteenjäävän euron haitaksi.
Tutkimuksia on tehty monta; otetaan vaikka tämä, jossa naiseuro = mieseuro yksinkertaisesti, koska mies tekee enemmän töitä:
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/02/08/tutkija-naisen-euro-on-miehen-euro
Naisen euro > miehen euro -tutkimuksia löytyy vähemmän, mutta tulosten epäsuhta lienee pikemminkin poliittinen totuus kuin taloudellinen
http://downshiftaaminen.blogspot.fi/2017/10/naisen-euro-on-oikeasti-enemman-kuin.html
”Kampanja ei ollut aivan onnistunut. Tasa-arvovaltuutetulle tuli asiasta nimittäin yhteensä 16 valitusta ja lukuisia yhteydenottoja.”
Päinvastoin: Juuri mainitulle tasapääteatterin johtajalle tehdyt valitukset tekivät tästä kampanjasta erityisen onnistuneen.
Tällaiset kampanjat, joilla Finlaysonkin yritti ihan aidosti kerätä markkinapisteitä eli kassaansa juuri niitä naisen euroja, ovat tasa-ilmiölle erityisen kuvaavia. Ei ole mahdollista järjestää naisen euron tiimoilta ”alpakkakampanjoita” ilman että jonkin tahon mieltä tulisi pahoitettua. Siispä mitään absoluuttista ”tasaa” ei voi olla edes olemassa, on vain eri intressiryhmien pyrkimyksiä saada enemmän kuin toiset. Esimerkiksi oikeudenmukaisuus on aivan eri asia kuin tasamäärä rahaa, tavaraa, terveyttä tai oikeutta.
Kampanjaa voi pitää suorastaan napakymppinä, koska se paljasti ajattelevalle Finlaysonin asiakkaalle, millaista teatteria koko tasa-arvolla meuhkaaminen Suomessa on. Samoin kuin potentiaalisille uusille asiakkaille: En muista koskaan asioineeni ko firman liiketiloissa(onko se jokin naisten vaatekauppa?);), mutta nyt uteliaisuus heräsi ja lupaan ainakin pistäytyä pällistelemässä.