Sijoitusideat

Karli Smoothie Bar – terveelliset raakasmoothiet kuluttajille itsepalveluna

Karli blueprint on mahdollisuus

-KAUPALLINEN YHTEISTYÖ-

Karli Smoothie Bar tuo ensimmäisenä maailmassa pastöroimattomat ja lisäaineettomat raakasmoothiet kuluttajille sinne missä he ovat, kansainvälisesti uniikissa ja skaalautuvassa itsepalvelukonseptissa.

Karli eli entinen Tiki Smoothie Bar on ainutlaatuinen suomalainen smoothie bar-konsepti, joka tuo ensimmäisenä maailmassa pastöroimattomat, lisäaineettomat ja terveelliset raakasmoothiet eli rawthiet kuluttajille itsepalveluna – lähes minne vain.Karli tarjoaa kuluttajille täysin uutta tuotekategoriaa, raakasmoothieita. Konseptin juju on kuluttajien lähelle tuotavissa rawthie-itsepalvelulaitteissa, joista takeaway-smoothien ostaminen itsepalveluna on helppoa ja nopeaa.

Raakaa ruokaa

Raa’alla Karli Smoothie bar tarkoittaa täysin kypsentämätöntä tuotetta, eli smoothieta tai mehua. Lähes kaikki kaupoissa tällä hetkellä valmiina myytävät smoothiet ja mehut ovat pastöroituja. Pastörointi prosessina tuhoaa herkkiä ravintoaineita, kuten vitamiineja, antioxidantteja ja entsyymeitä. Samalla tuotteesta tulee kypsennettyä. Karli Smoothie Bar ei koskaan prosessoi tuotteitaan, sillä juuri luonnolliset ravinteet tekevät tuotteista ainutlaatuisia ja ravinnerikkaita. Esimerkiksi raa’an mustikan ja muiden marjojen terveysvaikutukset ovat kiistattomat. Tästä syystä Karli Smoothie bar haluaa tehdä eron raa’an ja kysennetyn välille.

Markkinat ja kasvun ajurit

Terveellisten vaihtoehtojen ja eettisesti tuotettujen tuotteiden markkina kasvaa koko ajan. Arvot kuten ekologisuus, terveellisyys, eettisyys, lähituotanto, luomu ja prosessoimattomuus ovat nykykuluttajan tukemia arvoja, jotka alkavat näkymään päivittäin kasvavissa määrin ostopäätöksissämme.

Smoothie ja erityisesti raa’at smoothie- ja mehutuotteet ovat markkinoina kasvaneet viime vuosina hurjasti. Technavion (2017) raportin mukaan smoothietuotteiden markkina oli 14,98 miljardin dollarin arvoinen vuonna 2016 ja markkinalle odotetaan 7,64 miljardin dollarin kasvua vuoteen 2021 mennessä, jolloin markkina on 22,62 miljardin dollarin arvoinen.

Koko terveystuotemarkkina, sekä laadukkaiden elintarvikkeiden kysyntä käy tällä hetkellä todella kuumana. Kestävällä ja ekologisella tavalla valmistettujen elintarvikkeiden tuominen markkinoille tulee myös olemaan yksi tärkeimmistä kulmakivistä tulevaisuudessa ja kuluttajat ovat tästä jatkuvasti tietoisempia maailmanlaajuisesti.

Karli Smoothie Barin konsepti on maailmalla ainutlaatuinen. Vastaavaa tuotetta tarjoavia smoothiebaareja on maailmalla ja Suomessakin nähty jo pitkään. Maailmalta löytyy myös käsiteltyä tuotetta myyviä automaatteja, mutta näitä kahta fundamenttia ei olla koskaan aikaisemmin yhdistetty. Innovatiivinen Karlin konsepti on siis ainutlaatuinen koko maailmassa. Smoothiebaarit valmistavat vastaavaa laadukasta tuotetta kuin tilauksesta, mutta itsepalveluna hanasta.

Yksittäinen itsepalveluun perustuva raakasmoothiebaari pystyy hyvin vähällä työllä myymään helposti noin 200 smoothieta päivässä, kymmenen baaria 2000 kappaletta päivässä ja niin edelleen. Tuotannon tapahtuessa keskitetysti, Karli Smoothie Bar pystyy hyödyntämään skaalaetuja. Toisin sanoen tuotannosta tulee sitä tehokkaampaa mitä suuremmaksi toiminta kasvaa.

Myynti tapahtuu satelliittipisteissä. Näitä myyntipisteitä pystytään lisäämään jopa kymmeniä viikossa ja yli maantieteellisten rajojen. Myyntikanavia löytyy tällä hetkellä muun muassa päivittäistavarakaupoista, kuntosaleilta, lounasravintoloista ja  kahviloista.

Karli Smoothie Bar

 

Kasvustrategia ja kilpailu

Vuoden 2018 loppuun mennessä Karli Smoothie Bar tulee avaamaan Ruotsiin noin 80 asiakkuutta ja Suomeen 110 asiakkuutta. Seuraavan 7 vuoden aikana myyntipisteitä kasvatetaan Suomessa 530 pisteeseen ja Ruotsissa 339 pisteeseen. Tällä lisäyksellä tullaan saavuttamaan arviolta 20 miljoonan euron vuosittainen liikevaihto jo Suomessa ja Ruotsissa. Lisäksi Karli Smoothie Baarin on tarkoitus laajentua seuraavan kolmen vuoden aikana useammille kansainvälisille markkinoille, joista ensimmäisinä ovat vuorossa Iso-Britannia, Tanska ja Saksa.

Yrityksen kasvu ei tapahdu pelkästään myyntipisteitä lisäämällä vaan myös tuotevalikoimaa laajentamalla. Tuoteportfolio laajentuu kevään aikana Karli Cold Pressed kylmäpuristetuilla raakamehuilla. Mehut ovat pastöroimattomia, ravinnerikkaita, kylmäpuristamalla valmistettuja mehuja, joiden luonnolliset ravintoaineet ja vitamiinit ovat tallella.

Mehuissa hyödynnetään lähiviljelijöitä ja sesonkikasviksia aina mahdollisuuksien mukaan. Mehujen hyllysäilyvyys taataan HPP (high pressure processing) käsittelyllä. Tällä tekniikalla mehuille saadaan +30 päivän säilyvyys kylmässä (+4°). Jakelukanavina mehuille toimii yrityksen oma verkkokauppa, päivittäistavarakaupat sekä kahvilat.

Kilpailua on Suomen markkinoille tullut juuri vuoden 2017 aikana, kun eräs eestiläinen toimija alkoi tuoda Suomen markkinoille vastaavalla tuotantotavalla valmistettua raakamehua.  Vastaavat kylmäpuristetut tuotteet ovat jo lyöneet itsensä läpi, niin Ruotsin, Iso-Britannian kuin Yhdysvaltojenkin markkinoilla. Uudelle tuotekategorialle useammat toimijat auttavat levittämään tietoisuutta ja kasvattamaan markkinoita. Epäsuorasti kilpailevia tuotteita on erilaiset pulloissa myytävät smoothiet. Karlin kilpailuetuna pulloitettuihin tuotteisiin on raaka-aineiden ylivoimainen laatu sekä tuotteen pastöroimattomuus, jonka takia raaka-aineiden omat ravinteet säilyvät Karlin tuotteissa kilpailijoita paremmin.

Rahoituskierros nyt auki

Karli Smoothie Barin matkaan on nyt mahdollista päästä Invesdorin alustan kautta. Jaossa on 15,09 – 21,05 prosenttia yrityksen osakkeista. Karli Smoothie Barin arvostukseksi on luokiteltu 2 250 000 euroa, jonka voi suhteuttaa siihen, että yrityksen liikevaihdoksi vuodelle 2018 on arvioitu 1 861 680 euroa.

Mikäli uskot terveelliseen lähiruokaan tulevaisuuden tuotteena, kannattaa tutustua tarkemmin Karli Smoothie Barin nyt avoimena olevaan rahoituskierrokseen.

Click to comment

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös