Osakeanalyysit

Facebook mullistaa uutisvirtansa – kuinka käy jättiyhtiön mainostulojen?

Facebook kertoi tässä kuussa radikaalista muutoksesta sen uutisvirrassa näkyvissä sisällöissä.

Facebook kertoi tässä kuussa radikaalista muutoksesta sen uutisvirrassa näkyvissä sisällöissä.

Naamakirjan käyttäjät näkevät tulevaisuudessa todennäköisemmin sukulaistensa ja kavereidensa päivityksiä kuin julkkisten ja yritysten.

Facebook perusteli muutosta sillä, että Facebookissa vietetystä ajasta tulee merkityksellisempää ja se on hyväksi myös liiketoiminnalle. Facebook näkee ihmisten välisen kommunikoinnin tärkeämpänä kuin passiivisen uutisten lukemisen.

Facebookin perustaja ja johtaja Mark Zuckerberg totesi, että Facebookin on tarkoitus tuoda ihmisiä yhteen ja vahvistaa yhteisöjä myös oikeassa elämässä. Zuckerbergin mukaan myös julkista sisältöä suodatetaan uudistuksen myötä uutisvirtaan samoilla standardeilla kuin muutakin sisältöä eli sisällön pitää rohkaista merkitykselliseen vuorovaikutukseen.

Muutos on herättänyt huolta Facebookia seuraavissa analyytikoissa ja yhtiön sijoittajissa.

Uutisvirta on keskeinen tekijä yhtiön tulovirrassa. Facebookin odotetaan saavan noin kuusi dollaria käyttäjää kohden, arvioi FactSet. Käyttäjiä Facebookilla on yli kaksi miljardia. Barclay Researchin mukaan uutisvirta tuottaa 85 prosenttia Facebookin liikevaihdosta, kertoo MarketWatch.

Zuckerbergin mukaan muutoksen jälkeen Facebookin käyttäjät tulevat viettämään vähemmän aikaa uutisvirran seuraamiseen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että lukijoille näytetään aiempaa vähemmän mainoksia – ja se saattaa tietää pienempää liikevaihtoa Facebookille.

Kaikki eivät kuitenkaan usko muutoksen johtavan Facebookin liikevaihdon kasvuun. Mainosten määrän vähentyminen saattaa johtaa niiden hinnan nousuun. MarketWatchin mukaan keskimääräinen mainoksen ostohinta on noussut 35 prosenttia viime vuoden kolmannella kvartaalilla.

Analyytikoilla riittää silti uskoa Facebookin kasvuun. FactSetin mukaan yhtiötä seuraa 46 analyytikkoa. Näistä peräti 41 antaa osakkeelle ostosuosituksen. Keskimääräinen tavoitehinta on 211 dollaria. Perjantaina yhtiön osakekurssi päätyi 190 euroon, eli osakkeessa olisi analyytikoiden mukaan vielä nousuvaraa.

Facebookin osakekurssi on noussut vuodessa lähes 44 prosenttia ja toteutuneella osakekohtaisella laskettu P/E-kerroin on 35x. Korkea arvostuskerroin kielii sijoittajien uskosta yhtiön kasvumahdollisuuksiin.

Kommentoi
Ylös
>