Osakeanalyysit

Apple – maailman arvokkaimman yhtiön kyydissä on hyvä olla

Apple

Applen kurssi on ollut vahvassa nosteessa koilliseen viimeisten vuosien aikana. Kurssi on vahvistunut vuoden sisällä peräti 28 prosenttia ja kahden vuoden sisällä jopa 73 prosenttia.

Biljoonan dollarin rajapyykki markkina-arvossa lähestyy. Onko osakkeessa vielä nousuvaraa, vai onko vahva kassavirta jo leivottu osakkeen hintaan?

Kvantitatiivinen analyysi

Kvantitatiivisesti tarkasteltuna yhtiö hakee vertaistaan. Yhtiön oma pääoman tuoton keskiarvo viimeisen viiden vuoden ajalta on 35 prosenttia. Tämä kertoo yhtiön ylivertaisesta kyvystä luoda omistaja-arvoa pitkäjänteisesti.

Applen P/E-luku on tarkasteluajankohtana (TTM) 18,48. Markkinatilanteeseen suhteutettuna luku ei ole korkea. Esimerkiksi NASDAQ 100 -indeksin P/E-luku (TTM) on 27,25. Vuoden tulevaisuuteen suuntautuvilla analyytikoiden ennusteilla Applen P/E-luku on vain 13,66.

Verrataan P/E-lukua muihin teknologiajätteihin. Googlen P/E-luku on 64,32, Microsoftin 64,18 ja Amazonin peräti 257,39 sen massiivisen kasvun takia.

Applella on myös kyky luoda pitkäjänteisesti kassavirtaa. Yhtiön vapaan kassavirran keskiarvo viimeisen viiden vuoden ajalta on 54,36 miljardia dollaria. Näillä varoilla voidaan kerryttää sotakassaa, jakaa osinkoja tai ostaa omia osakkeita.

Yhtiö on siis edullisesti hinnoiteltu, etenkin kun otetaan huomioon alhainen P/E-luku verrokkeihin nähden vahvaa oman pääoman tuottoa ja vapaata kassavirtaa unohtamatta.

Kvalitatiivinen analyysi

Yhtiön nykytilanne on erityisen mielenkiintoinen, sillä Apple kotiuttaa veroparatiiseissa levänneitä varojaan. Varoja on tarkoitus allokoida investointeihin, joilla tulevaisuuden kasvu mahdollistetaan. Syyskuussa 2017 veroparatiiseissa varoja oli peräti 252 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Applen menestys on nojannut tähän asti melko pitkälti iPhoneen ja sen tuomaan kasvuun.  Suurin uhka liittyykin juuri iLuuriin: pystyykö Apple luomaan tulevaisuudessa innovatiivisia puhelimia, joista kuluttajat ovat valmiita maksamaan?

Tähän asti näyttäisi olevan niin. Apple julkaisi ennätyksellisen hyvän osavuosituloksen vuoden alussa. Iphonen myynti nousi 54,4 miljardista dollarista 61,6 miljardiin dollariin monista epäilyksistä huolimatta. Tästä ei voida tietenkään tehdä johtopäätöksiä tulevan suhteen, mutta myyntiennätyksiä rikkovien puhelimien lanseeraaminen vuodesta toiseen kertoo yhtiön innovatiivisuudesta. Nokia-ilmiön mahdollisuutta ei sovi unohtaa, mutta Applen kotiutuva massiivinen kassa mahdollistaa pidemmänkin heikon ajanjakson.

Lisäksi yhtiön palvelusegmentti on ollut vahvassa kasvussa, vaikkakin sen osuus liikevaihdosta on vielä marginaalinen. Segmentin osuus on kasvanut vuosina 2013-2018 4 miljardista dollarista 8 miljardiin dollariin, muodostaen hieman alle 10 prosentin osuuden liikevaihdosta.

Apple Q1

Apple Q1-osavuositulos. Lähde: Statista

Brändi

Applen ehdoton kilpailuetu on sen vahva brändi, jota Warren Buffetia mukaillen voidaan kutsua jopa vallihaudaksi (moat). Vallihaudalla tarkoitetaan kilpailuetua, jolla yhtiö pystyy suojelemaan markkinaosuuttaan ja pitkäaikaista tuloksentekokykyään.

Applen brändi on maailman arvokkain. Forbesin mukaan sen arvo on jopa 170 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Vertailun vuoksi toiseksi arvokkaimman yhtiön Googlen brändiarvo on 101 miljardia dollaria. Vahvan brändin mahdollistama asiakasuskollisuus yhdistettynä Applen suljettuun ekosysteemiin pitää yhtiön pinnalla vielä pitkään.

Johtopäätökset

Applen arvostuskertoimet ovat hämmentäviä verrokkeihin nähden kassavirrasta puhumattakaan. Yhtiön kyky lanseerata innovatiivisia tuotteita vuodesta toiseen tekee yhtiöstä erittäin houkuttelevan sijoituskohteen, vaikka biljoonan dollarin rajapyykki lähestyy kovaa vauhtia.

Kirjoittaja omistaa Apple Inc:n osakkeita.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info@salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös