Daniel Ek ja Martin Lorentzon perustivat Spotifyn noin kymmenen vuotta sitten. Spotify listautui New Yorkin pörssiin huhtikuussa 2018 pörssiin ilman varsinaista osakeantia tai määritettyä antihintaa.
Yhtiö on kasvattanut liikevaihtoaan kovalla kasvukertoimella. Spotify on maailman suurin musiikin suoratoistopalvelu, jolla on maailmanlaajuisesti lähes 200 miljoonaa asiakasta. Maksavia asiakkaita on yli 75 miljoonaa.
Vuonna 2015 liikevaihto oli 1,9 miljardia euroa, mutta vuonna 2017 jo 4,1 miljardia. Samalla kuitenkin yhtiön tappiot ovat kasvaneet ja viime vuonna yhtiö teki peräti 1,2 miljardin euron tappion.
Spotifyn oman ennusteen mukaan se odottaa vuodelle 2018 tappiota 250 miljoonaa euroa. Daniel Ek on sanonut, ettei voitto ole etusijalla, vain kasvu merkitsee.
Nordnetin talousasiantuntija Martin Paasi uskoo musiikkipalvelun strategiaan.
”Itse pidän Spotifyn kasvua painottavaa strategiaa oikeana. Mikäli Facebook olisi aikoinaan miettinyt kannattavuutta heti alussa, kukaan ei tänään olisi kuullutkaan Facebookista. Sitten kun on kukkona tunkiolla, on voittojen aika. Voittaja saa kaiken”, Paasi toteaa blogissaan.
Keskeinen syy rajuihin tappioihin ovat Spotifyn maksamat tekijänoikeusmaksut levy-yhtiöille. Business Insider -sivuston mukaan Spotify on perustamisensa jälkeen tuhlannut royaltymaksuihin kaiken kaikkiaan yli kahdeksan miljardia euroa. Viime vuonna ruotsalaisyhtiön maksamat tekijänoikeusmaksut nousivat peräti 27 prosenttia.
Nordea uskoo Spotifyn kasvuun myös tulevaisuudessa.
”Musiikin suoratoistoala kasvaa rajusti ja näemme markkinajohtaja Spotifyssa vahvaa tulevaisuuden potentiaalia. Uskomme yhtiön liikevaihdon jatkavan kasvuaan seuraavina vuosina 20 – 25 %:n vuositahdilla parempikatteisten liiketoiminta‐alueiden siivittäminä”, Nordea toteaa aamukatsauksessaan.
Lisäksi Nordea uskoo, että Spotifylla on hyvä mahdollisuus nousta liikevoitoltaan kannattavaksi vuoteen 2020 mennessä.
”Parantuvaa kannattavuutta ajaa yhtiön suunta kohti alhaisempia sisältökustannuksia, uudet ja kannattavamman tuotteet sekä mittakaavaedut liittyen asiakkaiden hankintakustannuksiin ja markkinointiin.
Nordean suositus Spotifyn osakkeelle on osta tavoitehinnalla 215 Ruotsin kruunua.