Liikevaihto aleni huhti-kesäkuussa kaksi prosenttia vertailukaudesta ja oli 816 miljoonaa euroa. Liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja laski 20 prosenttia toisella vuosineljänneksellä ja oli 56,3 miljoonaa euroa eli 6,9 prosenttia liikevaihdosta.
Tulos oli pettymys, sillä se jäi reippaasti analyytikoiden 69,6 miljoonan euron konsensusennusteesta.
Kalmarin liikevoitto laski vertailukautta epäsuotuisamman liiketoimintajakauman vuoksi, ja erityisesti Yhdysvaltain dollarin heikentyminen suhteessa euroon heikensi Hiabin kannattavuutta. Kalmarin marginaali sen sijaan jäi selvästi odotuksista yhden projektin poikkeuksellisen alhaisen katteen vuoksi, OP toteaa aamukatsauksessaan.
OP:n mukaan Cargotecin toisen kvartaalin vahvimmat luvut olivat Kalmarin ja palvelujen tilaukset. Saadut tilaukset kasvoivat 23 prosenttia ja olivat 981 miljoonaa euroa. Saadut tilaukset kasvoivat vahvasti etenkin Kalmarissa.
Cargotec säilytti lähiajan näkymät ennallaan, mitä tukevat Kalmarin tilaukset ja niiden myyntimix sekä Hiabin tulosta rasittavan negatiivisen valuuttavaikutuksen pieneneminen. Cargotec ennakoi liikevoiton ilman kertaeriä paranevan vuodesta 2018. Liikevaihtoa yhtiö ei arvioi.
Raportoidussa toisen kvartaalin tuloksessa oli useita kertaeriä, yhteisarvoltaan 35 miljoonaan euroa, OP muistuttaa.
Kalmarin laitteiden ja palvelujen kysyntä jatkuu vahvana, ja OP odottaa, että myynnin mix paranee.
”Arviot isojen satamaprojektien aktiviteetista säilyvät varovaisina. Satamat etenevät pienempien hankkeiden kautta, ja näkemyksemme suurista hankkeista on varovainen. Hiabin kasvua vetävät Eurooppa ja palvelut. Valuuttojen negatiivinen vaikutus pienenee toisella vuosipuoliskolla, mikä vahvistaa marginaalia.”
OP arvioi, että Euroopan myynnin marginaali jää Pohjois-Amerikan vahvoista lukemista, mikä hienoisesti painaa lukemaa vuosina 2019 ja 2020. MacGregorin palveluliikevaihto kasvoi, mutta kuluvan vuoden koko liikevaihto edelleen painuu viime vuoden lukemasta.
Toisen vuosineljänneksen tulosraportti tukee OP:n näkemystä maltillisesta kasvusta ja tulosparannuksesta.
”Arviomme Cargotecin omien toiminen vaikutuksesta pysyvät varovaisina. Merkittävimmät riskit tulevat yhtiön ulkopuolelta – kauppasota, kaupan rajoitukset ja globaalin kasvun taittuminen. Nämä vaikuttaisivat laajalti kaikkiin toimialoihin ja markkinoihin, eikä niillä mielestämme voi perustella Cargotecille sektorissa huomattavan alhaista arvostusta.”
Cargotecin P/E-kerroin on OP:n ensi vuoden tulosennusteella laskettuna vain 13,4x. OP:n tavoitehinta Cargotecin osakkeelle on 52 euroa ja suositus pysyy edelleen tasolla osta.
Cargotecin huhti-kesäkuun tuloskausi lyhyesti
- Saadut tilaukset kasvoivat 23 prosenttia ja olivat 981 (800) miljoonaa euroa. Saadut tilaukset kasvoivat vahvasti etenkin Kalmarissa.
- Tilauskanta kauden lopussa oli 1 786 (31.12.2017: 1 566) miljoonaa euroa.
- Liikevaihto aleni 2 prosenttia ja oli 816 (836) miljoonaa euroa.
- Huoltoliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 5 prosenttia ja oli 235 (223) miljoonaa euroa.
- Huolto- ja ohjelmistoliiketoiminnan liikevaihto oli 32 (32) prosenttia konsernin liikevaihdosta.
- Liikevoitto oli 21,3 (58,9) miljoonaa euroa eli 2,6 (7,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto sisältää 34,9 (11,7) miljoonaa euroa uudelleenjärjestelykuluja.
- Liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja laski 20 prosenttia ja oli 56,3 (70,6) miljoonaa euroa eli 6,9 (8,4) prosenttia liikevaihdosta. Kalmarin liikevoitto laski vertailukautta epäsuotuisamman liiketoimintajakauman vuoksi, ja erityisesti Yhdysvaltain dollarin heikentyminen suhteessa euroon heikensi Hiabin kannattavuutta.
- Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 26,5 (40,2) miljoonaa euroa.
- Kauden tulos oli 2,3 (36,4) miljoonaa euroa.
- Osakekohtainen tulos oli 0,03 (0,56) euroa.