Oma talous

Sähköauto tulee bensiiniautoa halvemmaksi suuremmilla ajomäärillä

VTT:n tilaamien kahden tutkimuksen mukaan valtion hankintatuella hankitulla täyssähköautolla ajaminen tulee bensiiniautoa halvemmaksi pitkähköjä työmatkoja päivittäin ajaville autoilijoille.

VTT:n tilaamien kahden tutkimuksen mukaan valtion hankintatuella hankitulla täyssähköautolla ajaminen tulee bensiiniautoa halvemmaksi pitkähköjä työmatkoja päivittäin ajaville autoilijoille.

Trafi pyysi VTT:ltä (Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy) ja Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskukselta (VERNE) vertailevat laskelmat, paljonko ajaminen eri käyttövoimia hyödyntävillä henkilöautoilla maksaa. Tutkimuslaitokset valitsivat vertailtavat uudet automallit itse ja vertailivat sitten mallin eri versioita.

Vertailu tehtiin seuraavan viiden ja kymmenen vuoden ajalle. Vertailtavat autot olivat markkinoilla olevia, saman automallin eri versioita. Ajamisen hintaa tarkasteltiin 15 000 ja 30 000 kilometrin vuosisuoritteella. Vertailut on tehty alkuvuoden 2018 hintatiedoilla. Tietoa voivat hyödyntää erityisesti uuden auton ostoa harkitsevat.

Eri käyttövoimia hyödyntävien autojen ajamisen hintaerot ovat varsin pieniä, kertoo Trafi tiedotteessaan.

VERNEn viiden vuoden vertailussa esimerkiksi ympäristöystävällisen biokaasun ja fossiilisen maakaasun hintaero on noin 0,01 euroa kilometrillä eli alle 170 euroa vuodessa, jos ajetaan 15 000 kilometriä vuodessa. Jos vuodessa ajetaan 30 000 kilometrin, maakaasun ja biokaasun hintaero on kymmenen vuoden vertailussa vajaat 350 euroa vuodessa.

Täyssähköauton hankintahinta on korkeampi kuin fossiilisia käyttövoimia hyödyntävien autojen, mutta toisaalta täyssähköautolla ajaminen on halvempaa.

VERNEn arvion mukaan viiden vuoden aikajaksolla tarkasteltuna 15 000 kilometriä vuodessa ajavalle edullisinta ajaminen on bensiinillä, dieselillä ja täyssähköautolla silloin, kun täyssähköauton ajamisen hinnassa huomioidaan valtion maksama täyssähköauton hankintatuki. 2000 euron suuruinen valtion maksama tuki uuden täyssähköauton ostavalle on voimassa vuoteen 2021 saakka. Täyssähköauton hankintahinnan suuruus tasoittui noin viiden vuoden kohdalla.

Enemmän ajettaessa sähkö osoittautui halvimmaksi, vaikka erot eri käyttövoimien välillä ovat vähäisiä. VERNEn arvion mukaan kymmenen vuoden aikajaksolla tarkasteltuna 30 000 kilometriä vuodessa ajavalle ajaminen oli halvinta hankintatuella tuetulla täyssähköautolla.

VTT:n arvioit ovat samansuuntaisia. Sen mukaan viiden vuoden aikana 15 000 kilometrin vuosisuoritteella ajaminen oli halvinta joko bensiinikäyttöisellä tai maakaasua käyttävällä autolla ajoneuvon kokoluokasta riippuen. 30 000 kilometriä vuodessa ajavalle halvinta ajaminen on maakaasua käyttävällä autolla ja hankintatuella ostetulla täyssähköautolla.

Koska hintaerot eri käyttövoiminen välillä ovat melko vähäisiä, ympäristöarvoja painottava autoilija joutuu hintaerojen sijasta pohtimaan pikemminkin sitä, kuinka paljon on valmis suunnittelemaan automatkojaan, VTT arvioi. Toistaiseksi sähköautoilija tai biokaasua käyttävä autoilija joutuu suunnittelemaan reittinsä jakelu- ja latausinfran mukaan ja täyssähköautolla ajava myös akun toimintasäteen ehdoilla.

Toisaalta sähköautojen latausinfra laajenee hyvää vauhtia. Lisäksi sähkökäyttöistä ajoneuvoa voi useimmiten ladata myös kotona, mikä ei muita käyttövoimia hyödyntäviltä onnistu.

VTT korostaa kuitenkin, että arvioihin sisältyy paljon epävarmuuksia ja niitä voi pitää suuntaa-antavina. Keskeistä ajamisen hinnan muuttumiselle tulevina vuosina on se, miten eri käyttövoimilla toimivien autojen jälleenmyyntiarvon ennustetaan muuttuvan. Tämä taas riippuu monista tekijöistä, kuten sähköautojen tarjonnassa ja hankintahinnassa tapahtuvista muutoksista ja akkujen kehittymisestä, kestävästi tuotetuttujen uusiutuvien polttoaineiden hintamuutoksista tai tarpeesta rajoittaa haitallisia lähipäästöjä tuottavien autojen pääsyä esimerkiksi keskusta-alueille.

4 kommenttia
  • Pekka sanoo:

    Melkoista sumutusta koko juttu. Koko tutkimus on rakennettu siten, että sähköauto on saatu näyttämään halvemmalta. VTT ei edes julkistanut omien testiautojensa hintoja, mutta Verne kertoo, että sähköauton hinta on heidän testissään 51 000 Euroa, bensiiniauton 45 000 ja dieselin 45 000 Euroa.

    Oikeassa maailmassa tiedetään, että 30 000 Eurolla saa varusteiltaan ja kooltaan sellaisen dieselauton, mikä vastaa tuettua 51 000 Euron sähköautoa. Tuollaisen 30 000 Euron vähän kulutuksisen dieselauton yhdistelmäkulutus on siinä 5 litraa/100 km. Eli 30 000 kilometrillä polttoainetta kulu siis arviolta 1500 litraa. 1,4 litran Eurohinnalla vuoden polttoaine kuluksi muodostuu siis 2100 Euroa.

    Jos sähköauto on siis 21000 Euroa kalliimpi ostaa, niin dieselautolla voi ajaa tasan kymmenen vuotta (10 x 2100 = 21 000 Euroa) käytännössä ilmaiseksi. Jälleenmyyntihinnoissa sähköautot näyttävät putoavan nopeammin kuin vastaavat dieselautot. Esimerkiksi uusi Nissan Leaf maksaa halvimmillaan vajaa 40 000 Euroa ja sen viisi vuotta vanhoja Leafeja myydään tällä hetkellä alle 15 000 Euron hintaan. Tavallisen diesel auton tai bensiiniauton jälleenmyyntihinta ei putoa noin nopeasti.

    Loppupäätelmä. Sähköauto tulee kilpailukykyiseksi vasta kun niiden hinnat putoavat nykyisestä noin kolmanneksen ja jälleenmyyntihinnat paranevat merkittävästi.

    • Aiheellisia huomioita. Olisipa hienoa, jos pystyisit laittamaan esimerkkejä n. 30 000 euron hintaisista bensiini- tai dieselautoista ja vastaava esimerkki 51 000 euron hintaisesta täyssähköautosta.

      Voi olla että olen jossain vaiheessa yhteydessä VERNEeen asian tiimoilta.

  • Pekka sanoo:

    Luin tarkemmin tuota tutkimusta. Itse asiassa Verne eikä VTT ole julkistanut autojen hintoja. Nuo aiemmin laittamani hinnat olivat kokonaiskustannuksia. VTT puhuu itse C-segmentin autoista, joten käytännössä sähköauton on pakko olla Nissan Leaf.

    Tehdään itse vertailu. Valitaan omaksi vertailuautoksi siis Nissan Leaf business 360, joka maksaa melko tarkkaan 40 000 Euroa. Jos valitaan diesel autoksi myös C-segmentistä esimerkiksi Audi A3 sportback 1,6 TDI business stronic, niin se maksaa melko tarkkaan tasan 30 000 Euroa. Yhdistelmäkulutus on 3,9l/100 km. Molemmat ovat saman kokoluokan autoja ja molemmissa suurin piirtein sama varustetaso. Valitaan vertailukohdaksi 5 vuoden kulut 30 000 kilometrillä. 5 vuotta koska 10 vuotta vanhoja Leafeja ei ole myynnissä käytettynä. Audin dieselkulut 150 000 kilometrillä ovat ( 390×1,4×15) 8190 Euroa.

    Audin jälleenmyyntihinta tuollaiselle 2013 vuosimallin autolle on noin 15 000 Euroa. Eli Audin kulut vuotta kohden ilman vakuutus ja huoltokuluja ovat (15 000 + 8190)/5 = 4638 Euroa.

    Jos tarkastellaan Leafia, niin 2013 vuosimallin Nissan Leafistä pyydetään noin 14 000 Euroa. Eli arvo pudonnut 40 000 – 14 000 Euroa = 26 000 Euroa. Leafin kulut vuotta kohden ilman vakuutus, sähkö ja huoltokuluja ovat 26 000/5 = 5200 Euroa.

    Lopputarkastelu. Diesel Audi tulee vuotuisilla 30 000 kilometrin ajoilla (5200 – 4638) 562 Euroa halvemmaksi kuin täyssähkö Nissan Leaf. Ja mikä huiminta olen olettanut, että sähkö saadaan täysin ilmaiseksi. Ja toinen seikka en ole ottanut huomioon pääomakustannuksia, jotka ovat sähköautossa korkeammat. Itseäni hämmästyttää, että Verne on laittanut esimerkiksi 5 vuotiaan (todennäköisesti Leaf) jälleenmyyntiarvoksi 20 000 Euroa. Joka on yli 5000 Euroa pielessä markkinahinnasta.

    Johtopäätökset: Osoitin laskelmillani, että sähköauto ei kannata mitenkään verrattuna nykyaikaiseen dieselautoon tai edes bensiiniautoon. Sekä VTT että Verne ovat saaneet ennakkoon haluamansa tulokset valitsemalla kalliit ja paljon kuluttavat diesel/bensiini mallit ja yliarvostamalla sähköautojen jälleenmyyntihinnat. Jokainen voi itse tehdä samat laskelmat ja johtopäätökset kuin itse tein. En oikein ymmärrä ketä VTT Verne haluavat huijata. Jos sähköauto oikeasti kannattaisi, niin niiden myyntiluvut olisivat aivan toista. Nämä tutkimukset aliarvioivat kansalaisten laskukykyä.

  • Jarppa sanoo:

    Laskettiinko sähkön hinta + siirto, kun vielä ajatellaan talvea jolloin sähköautoa pitää lämmittää jollain, mites se kulutus sitten. Auton valmistus akkuineen, niiden akku materiaalien kaivaminen+ kuljetus rekkarallina.

  • Ylös
    >