Etla ehdottaa tiemaksujen käyttöönottoa – syynä sähköautot

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen mukaan tiemaksuilla varauduttaisiin Etlan mukaan polttoaineverojen tuoton hiipumiseen, kun sähköautot yleistyvät Suomessakin.
liikenne moottoritie autoilu autot tieliikenne talous liikenne moottoritie autoilu autot tieliikenne talous

Etla ehdottaa tiemaksujen käyttöönottoa lähivuosina Jorma Ollilan työryhmän (2013) esittämien suuntaviivojen mukaisesti.

Sähköautojen yleistymisen myötä polttoaineverojen tuotto saattaa kääntyä jo lähivuosina laskuun. Samanaikaisesti itseohjautuvat autot ja niin sanotut smart mobility -palvelut edellyttävät uudenlaisia investointeja liikenneinfrastruktuuriin, Etla toteaa tiedotteessaan.

Investointitarpeet kasvavat myös kaupungistumisen takia.


 
Saat jopa 20 ilmaista osaketta!
 
Avaa ja rahoita tilisi Freedom24-välittäjällä ja saat jopa 20 ilmaista osaketta, joiden arvo on jopa 800 dollaria kukin. Lue lisää artikkelistamme
 
Jokaiseen sijoitukseen liittyy riskejä.
 

Liikenteeseen liittyvät investointitarpeet siis näyttävät kasvavan samalla kun sen tuottamat verotulot pienenevät ja julkinen talous on muutenkin tiukoilla. Tuleviin haasteisiin kannattaisi jo ryhtyä varautumaan valmistelemalla tiemaksujen käyttöönottoa Jorma Ollilan johtaman työryhmän vuonna 2013 esittämien suuntaviivojen mukaisesti, esittävät Vesa Vihriälä, Niku Määttänen ja Ari Hyytinen tänään julkaistussa ETLA Muistiossaan.

”Liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen vaikeutuu ilman rahoituksen uudistamista. Toisaalta tekniikan kehitys antaa yhä paremmat edellytykset hyödyntää käyttäjämaksuja tehokkaana rahoituslähteenä. Uusiin mahdollisuuksiin olisikin tartuttava ennakkoluulottomasti”, toteaa Etlan toimitusjohtaja Vesa Vihriälä.

Kirjoittajat muistuttavat, että nykyaikaista paikannusteknologiaa hyödyntävät tiemaksut mahdollistaisivat tien käytön hinnan säätelemisen sen mukaan, miten ruuhkautunutta liikenne on. Tämä puolestaan sujuvoittaisi kaupunkiliikennettä ja helpottaisi kaupunkisuunnittelua.

Kirjoittajat ehdottavat toiseksi tehokkaaksi liikenneinvestointien rahoitustavaksi myös kiinteistöverojen kiristämistä.

”Kiinteistöverotus on hyvä tapa käyttää osa liikenneinvestointien synnyttämästä maan ja asuntojen arvonnoususta investointien rahoittamiseen erityisesti kasvukeskuksissa”, huomauttaa tutkimusjohtaja Niku Määttänen Etlasta.

Myös yksityistä rahoitusta hyödyntävät niin sanotut elinkaarimallit voivat muistion mukaan olla hyödyllisiä infrastruktuurin rahoituksessa, vaikka vaativatkin huolellista harkintaa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Afarak kaivos

Joukko pienomistajia vaatii Afarakin hallituksen erottamista

Seuraava artikkeli
Osaajapula rekrytointivaikeudet työntekijät työtehtävät talous

EK: Yritysten osaajapula ja rekrytointivaikeudet odotettua pahempia