Ei ole aina helppoa edes maailman suurimmalla autovalmistajalla. Vahvasta panostuksesta huolimatta Volkswagenin lippulaivasta tuli yhtiölle kallis floppi.
Ei ole aina helppoa edes maailman suurimmalla autovalmistajalla. Vahvasta panostuksesta huolimatta Volkswagenin lippulaivasta tuli yhtiölle kallis floppi.
Näin maallikkona voisi helposti kuvitella, että tunnettujen merkkien nimellä on helppo myydä mitä tahansa. Saati jos tuotteen kehittämiseen saisi rajattoman budjetin, pääjohtajan täyden tuen, parikymmentä vuotta aikaa ja tuotteen olisi tarkoitus olla merkin lippulaiva.
Totuus on kuitenkin toinen. Myös noilla lähtökohdilla on mahdollista päättää projekti epäonnistumiseen. Kysykää vaikka Saksan Wolfsburgista, josta ponnistaa kaikille tuttu autovalmistaja Volkswagen. Tämä epäonnekas auto oli Volkswagen Phaeton.
Phaetonin tarina alkaa noin kahdenkymmenen vuoden takaa. Volkswagen-konsernin silloinen johtaja Ferdinand Piech halusi Volkkarin valikoimaan markkinoiden parhaimman edustusauton. Tarinan mukaan Piech antoi Volkswagenin insinööreille kymmenosaisen listan erilaisia mittavia laatuvaatimuksia, jotka auton tuli täyttää.
Ei vaatimattomuudelle
Projekti oli varsin suureellinen. Piech antoi projektille lähes rajattoman budjetin käyttöönsä, ja tavoitteena olikin luoda jopa Mercedes Benzin S-sarjaakin parempi auto. Ässä-Mersuhan on monien mukaan ollut edustusautojen kruununjalokivi jo useita vuosikymmeniä. Nimi autolle tuli kreikkalaisesta mytologiasta, jossa Phaeton oli auringonjumala Helioksen poika.
Kyseinen malli sai myös paljon yhteistä osaa muiden tunnettujen edustusautojen kanssa. Phaeton jakoi saman alustan Bentleyn mallien Continental Flying Spurin ja Continental GT:n kanssa. Vaihteisto ja osa moottoreista oli taas yhteisiä Audi A8:n kanssa.
Phaeton julkaistiin lopulta Geneven autonäyttelyssä vuonna 2002, ja auton myynti alkoi myös samana vuonna. Autoa lähdettiin myymään varsin suurin tavoittein, ja sen päämarkkina-alueina olivat Keski-Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Japani. Tavoitteena Volkswagenilla oli valmistaa vuosittain 20 000 kappaletta Phaetoneja.
Ei löytänyt markkinoita
Myynti ei kuitenkaan lähtenyt koskaan odotetunlaiseen lentoon. Ensimmäiset vuodet Phaetonia valmistettiin vain noin 6 000 kappaletta. Eniten auto teki kauppaansa Saksassa, sen sijaan Yhdysvalloissa kauppa kävi varsin nihkeästi.
Volkswagen reagoi huonoon myyntiin alentamalla maailmanlaajuisesti malliston hintaa. Sekään ei auttanut, ja vuonna 2006 Phaetonin myynti Yhdysvalloissa lopetettiin.
Phaetonia valmistettiin vuosina 2002-2016. Autosta ei tullut koskaan toisen sukupolven versiota, vaikkakin mallille tehtiin faceliftit vuosina 2007 ja 2011. Phaetonin kuolinilmoitus kuultiin loppuvuodesta 2015, kun Volkswagen kertoi lopettavansa mallin valmistuksen. Tuotannon lopettamiseen vaikutti samoihin aikoihin alkanut Volkswagenin päästöskandaali ja siitä aiheutunut kulukuuri.
Todella kallis epäonnistuminen
Phaetonin surkea menekki johtui melko varmasti auton merkistä. Auto oli täysverinen edustusauto, jonka potentiaalisinta ostajakuntaa olivat mm. yritysjohtajat. Phaeton kilpaili pääasiassa Mercedes Benzin, BMW:n, Audin ja Lexuksen kanssa, eikä sen hinta ollut merkittävästi kilpailijoitaan halvempi. Suomessa uuden Phaetonin hinta vuonna 2006 oli 84 000 – 187 000 euron välissä.
Auton kompastuskiveksi taisi lopulta osua juuri auton merkki ja kova hintalappu. Kukapa haluaisi maksaa ”kansanautosta” pienen asunnon hintaa, etenkin kun samalla rahalla olisi saanut Audia, BMW:tä tai Mersua. Vaikka Phaeton oli autona laadukas, monelle kuusinumeroinen hintalappu ja VW-merkki konepellissä olivat kuitenkin mahdoton yhdistelmä.
Vaikka Phaeton oli myynnissä poikkeuksellisen pitkään, lähes viisitoista vuotta, siitä tuli kallis floppi Volkswagen-konsernille. The Economist laski vuonna 2013 jokaisen valmistuneen Phaetonin tuottaneen Volkswagenille tappiota 28 200 euroa. Tappio oli yksi suurimmista eurooppalaisten autojen historiassa. Asiaa pahentaa myös se, että nämä loistoautot ovat tavallisesti olleet kaikista tuottavimpia autoja saksalaismerkeille.
Phaetonia valmistettiin 14 vuoden aikana noin 85 000 kappaletta, joten tämän suuruudenhullun projektin hintalapuksi tuli yli kaksi miljardia euroa. Phaeton ei kyennyt missään vaiheessa haastamaan Mercedes Benzin S-sarjaa, eikä se tahtonut pärjätä edes Volkswagen-konsernin sisarmalli Audi A8:lle.