Kumppaniblogit

Kauneusalalla meneillään oleva disruptio

Monet kulutushyödykkeisiin erikoistuneet yritykset ja toimialat tarkkailevat silmä kovana ns. ”milleniaalien”, eli 1980-2000-luvulla syntyneiden kuluttajien kulutustottumuksia, tapoja ja mielenkiinnon kohteita.

Yksi näistä ilmiöistä on YouTuben ja sosiaalisen median vaikutus kosmetiikkatuotteiden ja kauneusalan palveluiden kulutukseen.

Monet kauneusalan vaikuttajat elättävät nykyään itseään sosiaalisen median kautta. Esimerkiksi sellaiset nimet kuten Zoe Sugg, Jeffree Star ja Tanya Burr ovat keränneet kymmeniä miljoonia katselukertoja YouTube-videoilleen ja miljoonia seuraajia Instagram -ja Twitter-tileilleen. Tämä jos jokin herättää kauneusalan toimijoiden mielenkiinnon.

Esimerkiksi Estée Lauder on tehnyt tietoisen valinnan kasvattaessaan myyntiään keskittymällä markkinoinnissaan kauneusalan vaikuttajien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Yhteistyö kerää näkyvyyttä kaunesualan yhtiöille ja lisää seuraajia yhteistyötä tekevien vaikuttajien ympärille. Jos tuotteesta tulee hitti, seuraukset voivat olla käsittämättömät: Esimerkiksi vuonna 2015 Estée Lauderin omistaman brändin Becca Cosmeticsin korostuskynä myytiin maailmanlaajuisesti loppuun 20 minuutissa, kun yhteistyössä oli kymmeniä miljoonia seuraajia kerännyt YouTube-tähti Jaclyn Hill. Toisena esimerkkinä sosialiitti ja tosi-tv-tähti Kylie Jennerin omistama Kylie Cosmetics, joka onnistui tekemään 420 miljoonan dollarin liikevaihton ilman perinteistä markkinointia ensimmäisen 18 kuukauden aikana.

Yhteistyön lisäksi YouTube-vaikuttajat ovat perustaneet myös omia menestyneitä kosmetiikkabrändejään. Nimi tuotteen takana kerää välittömästi kymmenien miljoonien ihmisten mielenkiinnon ja tämä voi johtaa jakelusopimukseen yleensä eri kosmetiikkaan erikoistuneiden kauneusalan palveluntarjoajien kuten Sephoran tai Ultan kanssa. Tällainen YouTuben synnyttämä liiketoimintamalli olisi ollut täysin mahdotonta 25 vuotta sitten.

Alla olevassa kaaviossa on havainnollistettuna kosmetiikkaa myyvien toimijoiden markkinaosuuksien kehitys Yhdysvalloissa.

(Lähde: Euromonitor)

Perinteiset tavaratalot ja päivittäistavarakaupat ovat menettäneet merkittävästi markkinaosuuttaan verkkokaupan lisäksi myös kosmetiikkatuotteiden erikoisliikkeille kuten Sephoralle ja Ultalle. Kuluttajat vaikuttaavat panostavan entistä enemmän laatuun.

Esimerkiksi Estée Lauder ja Ulta ansaitsevat tunnusluvuillaan laatuyhtiön leimat ja ovatkin olleet pitempään laatusijoittajien seurannassa. Estée Lauder on kasvattanut liikevaihtoaan 11 peräkkäistä kvartaalia ja osake nousi yksistään vuoden 2017 aikana yli 66 prosenttia. Myös Louis Vuittonin ja Sephoran omistajan LVMH:n sekä Ultan osakkeet ovat olleet nosteessa: Esimerkiksi Ultan osakekurssi on noussut 5 vuodessa yli 150 prosenttia. Kyseiset yritykset tarjoavat kovaa oman pääoman tuottoa korkealla käyttökattella ja ovat monien analyytikkojen ostosuositusten alla.

Kauneusalalla on meneillään disruptio, josta moni ei ole tietoinen. Kovin moni sijoittaja ei välttämättä huomaa liiketoiminnan kehitystä ja syitä tämän takana. Sosiaalinen media muokkaa etenkin nuorten kulutustottumuksia ja tästä muutoksesta on hyvä olla tietoinen etsiessä potentiaalisia sijoituskohteita.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


< !—ReadPeak peruskoodi -->
< !—Improve Media -->

Copyright © 2019 Salkkumedia Oy

Ylös