Taksikyytien hinnat nousivat yllättäen Uudellamaalla. Lisäksi virasto epäilee taksien välityskeskuksia kielletyistä kilpailunrajoituksista.
Takseihin liittyvä lainsäädäntö muuttui radikaalisti viime heinäkuun alusta. Taksiliikennettä voi nyt harjoittaa kuka tahansa laissa säädetyt lupaehdot täyttävä toimija ja taksien hinnat määräytyvät markkinaehtoisesti.
Toinen merkittävä taksia käyttäviä asiakkaita koskeva muutos oli taksien hintakaton poistuminen eli käytännössä hinnoittelun vapautuminen. Heinäkuun alusta lähtien taksimatkan hinta voi vaihdella esimerkiksi kellonajan, taksiyrityksen, tilaustapojen ja haluttujen lisäpalveluiden mukaan.
Kilpailun vapauttamisen odotettiin lisäävän taksipalveluiden tarjontaa ja siten johtavan hintojen laskuun.
Taksipalveluiden hinnat nousivat
Taksipalveluiden kilpailun vapauttaminen on kuitenkin yllättäen nostanut taksikyytien hintoja Uudellamaalla. Lisäksi kuluttaja- ja kilpailuvirasto epäilee useita taksien välityskeskuksia kielletyistä kilpailunrajoituksista.
Kilpailun vapautuminen viime heinäkuussa piti laskea taksimatkojen hintoja, mutta Tilastokeskuksen tilastot näyttävätkin osoittava, että hinnat ovat nousseet hintavapautuksen jälkeen yli 7 prosenttia koko maassa. Helsingin Sanomien mukaan hintojen nousu on tapahtunut Uudellamaalla, kun muualla maassa hinnat eivät ole muuttuneet. Taksimatkat ovat kallistuneet Uudellamaalla viime kesäkuusta 14 prosenttia.
Taksiuudistuksen jälkeen hinnat ensin halpenivat Uudellamaalla, mutta syksyllä hinnat kääntyivätkin yllättäen jyrkkään nousuun. Nyt hinnat ovat jo selvästi korkeammat kuin ennen heinäkuun taksiuudistusta. Hintojen nousun taustalla on HS:n mukaan ainakin osittain uusi hinnoittelumalli, jonka ottivat viime syksynä käyttöön Suomen kaksi suurinta taksiyhtiötä, Lähitaksi ja Taksi Helsinki. Nämä yhtiöt hallitsevat Uudenmaan taksimarkkinoita suvereenisti.
”Olisiko niin, että parin kuukauden huolten jälkeen taksifirmat huomasivat, että kuluttajat eivät kilpailuta?”, pohtii Nordean Sanna Kurronen Twitterissä.
Olisiko niin, että parin kuukauden huolten jälkeen taksifirmat huomasivat että kuluttajat eivät kilpailuta? pic.twitter.com/SPvXhlqTOW
— Sanna Kurronen (@KurronenS) 4. maaliskuuta 2019
Virasto epäilee kartellia
Taksipalveluista kilpailun ongelmista kielii myös kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen (KKV) epäilyt taksien välityskeskusten kartellista.
KKV:n selvitysten mukaan taksien välityskeskukset ovat saattaneet toimia kilpailulain kieltämällä tavalla. Ne eivät ole välittäneet Kela-kyytejä syrjimättömästi kaikille taksiautoilijoille.
KKV on saanut viimeisen vuoden taksiyrittäjiltä aikana yli 200 yhteydenottoa, joista suurin osa on koskenut sitä, ottavatko välityskeskukset uusia taksiautoilijoita välityksen piiriin ja minkälaisilla ehdoilla tämä tapahtuu.
Harvaan asutuilla alueilla merkittävä osa yksittäisen taksiautoilijan tuloista tulee välityskeskusten välittämistä ja yhteiskunnan tukemista kyydeistä. Välityskeskukset ovat saattaneet esimerkiksi kieltäytyä ottamasta uusia autoilijoita välityksen piiriin tai välityskeskusten autoilijoille asettamat ehdot on koettu syrjiviksi, KKV epäilee.
KKV muistuttaa, että taksien välityskeskukset ovat alueellaan vahvoja toimijoita ja niiden toimintatapoja voidaan arvioida mahdollisen määräävän markkina-aseman väärinkäytön näkökulmasta. Välityskeskukset ovat tyypillisesti alueen taksiautoilijoiden omistuksessa. Välityskeskuksen piirissä tehtäviä päätöksiä voidaan viraston mukaan arvioida myös keskenään kilpailevien taksiautoilijoiden välisenä epäiltynä kartelliyhteistyönä.
KKV on lähettänyt maaliskuun alussa lähes kaikille Kela-kyytejä välittäville välityskeskuksille laajat selvityspyynnöt, joissa virasto pyytää välityskeskuksilta vastinetta epäilyihin.