Sopivan nimen löytäminen yritykselle on haastava tehtävä. Turun yliopiston lehtori ja suomalaisista yritysnimistä väitöskirjan kirjoittanut Paula Sjöblomin mukaan “hyvälle yritysnimelle on monia, eri tarpeista lähtiviä vaatimuksia”. Haastattelussamme Sjöblom kertoo, mitä yrityksen nimeämisessä pitäisi ottaa huomioon.
Aakkosten alusta hakukoneiden kärkeen
Yritysnimeltä vaaditaan paljon: nimi luo ensivaikutelman, sen pitäisi jäädä mieleen ja samalla välittää tietoa yrityksestä. Samalla nimen pitää saada Kaupparekisterin hyväksyntä, eli se ei saa muistuttaa liikaa jo olemassa olevia yritysten nimiä.
Käytännöllisyys on hyvä pitää mielessä myös yrityksen nimessä. Kuinka nimi toimii erilaisissa tekstiyhteyksissä? Onko se helppo lausua, ja istuuko se suomen kielen taivutuksiin hyvin? Nimen toimintaa on hyvä pohtia pitkälle tulevaisuuteen.
Sjöblomin mukaan “nimen olisi hyvä myös kestää aikaa ja ympäröivän maailman ja itse yrityksen muutoksia”.
Muuttuvat yhteiskunnan käytännöt vaikuttavat myös yrityksen nimeämiseen.
“Jos ennen oli tärkeää, että yritysnimi sijoittuisi aakkosissa alkupäähän ja siten myös erilaisissa luetteloissa alkuun, ei nimen alkukirjaimella ehkä enää ole niin suurta merkitystä. Sen sijaan lyhyys, muistettavuus ja toimialaan liittyvä sisältö voivat olla entistä tärkeämpiä sähköisten hakujen kannalta”, Sjöblom kertoo.
“Asiakkaiden ja sijoittajien näkemykset saattavat olla ristiriidassa keskenään”
Yrityksen on tärkeää pohtia, ketä varten yritys nimetään. Asiakkaiden ja sijoittajien näkemyksissä saattaa löytyä ristiriitoja.
“Nimi, joka on kuluttaja-asiakkaan mielestä hyvä olemalla esimerkiksi hauska, houkutteleva tai informatiivinen, ei välttämättä ole uskottava sijoittajien silmissä. Suuret yritykset, jotka syystä tai toisesta haluavat vaihtaa tai joutuvat vaihtamaan nimeään, lienevät tässä suurimmissa vaikeuksissa.”
Asiakasnäkökulmaa ei siis kannata unohtaa listautumisten ja toimialamuutosten tuoksinnassa.
Vaihtuvat trendit
Myös yritysnimet seuraavat trendejä. Vuosituhannen alussa Nokia inspiroi useita -ia-loppuisia mitään merkitsemättömiä nimiä, kuten Realia tai Destia. “Tämä nimityyppi on ehkä tältä erää kaluttu loppuun”, Sjöblom sanoo.
Nykyajan trendinä on suomenkielisyys. “Suomenkielisten ytimekkäiden ja kekseliäiden nimien asema tuntuu vahvistuneen esimerkiksi IT- ja pelialalla, joissa ennen englanti oli lähes yksinomainen.”
Kielillä kikkailu voi auttaa yritystä erottautumaan joukosta. “Ainakin ravintoloiden nimissä ruotsin kielestä näyttää yllättävästi tulleen tapa erottautua.”
“Uutta on myös tapa antaa yritykselle suomenkielinen nimi, jolla ei näytä olevan mitään merkitysyhteyttä itse yritykseen ja sen toimialaan. Myös sanaleikit ja kikkailut esimerkiksi kirjoitusasussa tuntuvat olevan suosittuja.”
Toki trendien alta löytyvät myös vakaasti paikkaansa pitävät yrittäjän omaan nimeen perustuvat nimet sekä informatiiviset, toimialan kertovat nimet.
Paula Sjöblomin vinkit yrityksen nimeämiseen
- Mieti, keitä ja millaisia asiakkaat ovat. Arvostavatko he vakautta vai yllätyksellisyyttä, tavoittelevatko he muista erottautumista yrityksen tuotteilla vai tunnetta kuulumisesta muiden joukkoon?
- Ota huomioon nimen lausuttavuus ja käytettävyys. Testaa, miten eri ihmiset lausuvat nimen ääneen ja miten se istuu erilaisiin lauseyhteyksiin.
- Ole avoin. hyviä ideoita nimeksi voi löytyä mistä vain: sanakirjoista, laulujen sanoituksista, ihmisten tokaisuista. Kirjaa ideat ylös ja testaa niitä muilla.
Aiheeseen voi lisätä vielä historian ”painolastin”. Kun kaksi firmaa yhdistyy, on loogista hyödyntää toisen nimi. Tämäntapaisesta voi vain lopuksi tulla sekoilua tyyliin Metso, joka toimittaa laitteita kaivoksiin. Olen vastaavia ristiriitaisuuksia käsitellyt tuossa
https://www.piksu.net/artikkeli/kissanristiäisiä-ja-muita-tapahtumia
4. Katso firmarekisteristä, miten kamalia nimiä yrityksille on annettu ja unohda kohdat 1 – 3
5. Laadi nimiehdokkaista rekisterinpitäjää varten lista, johon keksit vähintään 50 nimeä.
6. Ymmärrä, että Suomen digikivikaudessa elävä rekisteriviranomainen ei tarjoa mitään keinoja saada selville, onko jokin nimi tai kenties kaikki listassasi olevat, jo varattu.
Ymmärrä myös, että ensimmäinen vapaa nimi listassasi päätyy firmasi nimeksi. Nimen muuttaminen jälkikäteen maksaa sairaasti – ja edessä olisi taas uudet nimiarpajaiset saman epävarmuuden kera.
7. Koska näitä ei yleensä ymmärretä, firmojen nimet eivät vastaa yrittäjien toiveita, asiakkaista nyt puhumattakaan.
8. Tiedosta siis sekä virkamiehen saamattomuus että kilpailijoidesi tietämättömyys. Valitse huonoimmat nimet listasi aluksi ja parhaat loppupuolelle.