Henkinen jaksaminen ja psyykkinen kuormitus ovat nousseet keskeiseksi teemaksi työelämässä.
Elämme epävarmuuden aikaa. Koronaviruspandemia mietityttää yhtä jos toista, aiheuttaen huolta ja stressiä. Karanteenit, kiellot, rajoitukset ja sulkemiset ovat ajaneet monen työikäisen tekemään etätöitä. Kotona työn ja vapaa-ajan rajat hämärtyvät, joka voi lisätä ahdistusta ja stressitasoja. Nyt jos joskus kannattaa pitää huolta omasta jaksamisesta, ja tasapainottaa työn tuomaa stressiä riittävillä tauoilla sekä vapaa-ajalla.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttama FinTerveys 2017 -tutkimuksessa kävi ilmi, että suomalaisista naisista joka viides ja miehistä 15 prosenttia oli kokenut merkittävää psyykkistä kuormittuneisuutta. Töissä vietetään suurin osa arjesta, joten ei ole ihme, että henkinen jaksaminen ja psyykkinen kuormitus ovat nousseet keskeiseksi teemaksi työelämässä.
Mikä sitten työnteossa stressaa eniten? Projektinhallintaan erikoistunut ohjelmistoyhtiö Wrike päätti selvittää asiaa kysymällä 1500 tietotyöläisen mielipidettä asiasta. Nämä viisi seikkaa korostuvat entisestään, kun monella työnteko on siirtynyt etähommiin.
Puutteelliset tiedot
Wriken toimitusjohtaja ja perustaja Andrew Filev kertoo Business Insiderille, että suurin stressiä ja kuormitusta aiheuttava tekijä on puutteellinen tieto.
Filev ehdottaa ongelman korjaamiseksi erilaisten työkalujen ja järjestelmien käyttöä, joiden avulla kaikki ryhmän jäsenet näkevät projektin tilan ja myös sen, jos projekti seisoo paikallaan. Näin kaikki tiimin jäsenet ovat kartalla kuka tekee mitäkin, ja jos jonkun työ ei etene puutteellisen informaation vuoksi. Tämä menetelmä pitää tiimin jäsenet vastuullisena omasta työpanoksestaan reaaliajassa.
Tehtävien priorisointi
Pirstalaisen ja kiireisen työelämän keskellä työtehtävien priorisointi nousee tärkeään rooliin. Tehtävien priorisoinnissa syvennytään tärkeimpään työtehtävään ja saatetaan se loppuun saakka, ennen kuin aloitetaan muiden asioiden hoitaminen. Näin epäolennaiset tehtävät eivät vie aikaa, ja saadaan yksi tehtävä loppuun kerrallaan. Kirjaa ylös kiireellisemmät hommat, raivaa aikaa kalenteriin niitä varten ja pysy suunnitelmassa.
Epärealistiset tavoitteet
Työnmäärä lisääntyy entisestään monessa ammatissa ja tavoitteet ovat epärealistisia. Filevin mukaan projektien epärealistiset tavoitteet ovat seurausta puutteellisesta tai huonosta viestinnästä tiimien sisällä. Jokaisella tiiminjäsenellä tulisi olla tiedossa, mitkä tehtävät kullakin on jo työn alla. Näin voit turvata selustasi, jos et pysty venymään jokaiseen ylimääräiseen työtehtävään.
Muuttuvat määräajat
Nykypäivän työympäristö on alati muuttuva. Informaatiotulvan keskellä myös päätökset muuttuvat, joka voi taas muuttaa määräaikoja. Tässä kohtaa tehokas, avoin ja läpinäkyvä viestintä tulee tarpeen. Filev painottaa, että tänä päivänä muutoksilta ei voi välttyä ja elämä helpottuu, kun oppii työskentelemään niiden kanssa — eikä niitä vastaan.
Epäselvä johtajuus
Sekava ja epätarkka johtaminen on turhauttavaa työntekijöille. Ymmärrettävästi. Alaisten kannattaa muistaa, että myös pomo on vain ihminen, ja hänkin saattaa olla hämillään muutoksien ja epävarmuuden keskellä.
Filev ehdottaa, että työntekijät muistavat nämä asiat: esimiehet eivät ole täydellisiä ja epäselvyydet selviävät puhumalla.
Lähteet: THL ja Business Insider.
Lue myös: Etätyö yleistyy — Näin johdat tiimejä tehokkaasti etänä.