Koronaviruskriisin vaikutukset etenkin lentoyhtiöihin ovat olleet murskaavia. Lentoyhtiöiden tavoite tällä hetkellä on saada matkustajat takaisin ilmaan.
”Viruksen levitessä kysyntä kääntyi nopeasti laskuun ja lentoyhtiöt ovat joutuneet sopeuttamaan kapasiteettiaan vallitsevaan tilanteeseen. Useat valtiot alkoivat sulkea rajojaan vuoden ensimmäisen kvartaalin loppupuolella ja hallituksien antamat liikkumis- ja matkustusrajoitukset ovat tyrehdyttäneet lentomatkustamisen lähes täysin”, Evli toteaa raportissa.
Nyt keskustelua on herättänyt erityisesti se, pysyykö lentomatkustuksen suosio samoissa mittakaavoissa, kuin mitä se oli ennen koronaviruskriisiä. Palaako lentomatkustus enää ennalleen ja miltä ilmailu näyttää koronaviruskriisin jälkeen?
Ennen kuin asia voidaan palauttaa pöydälle, on tehtävä mittavia töitä viruksen leviämisen hillitsemiseksi sekä matkustajien luottamuksen palauttamiseksi. Mitä tämä tarkottaisi käytännössä?
Tarvitsetko verikokeen?
Lentoyhtiö Emirates on muuttanut terveysseulontaprosessiaan koronaviruksen leviämisen estämiseksi, Simple flying raportoi. Lähi-idän lentoyhtiö on alkanut ottamaan matkustajilta verikokeita ennen koneeseen nousua varmistaakseen, että he ovat terveitä. Tuleeko tästä uusi normi?
Verikokeiden ottaminen kuulostaa äärimmäiseltä vaihtoehdolta, vaikka prosessi on suhteellisen yksinkertainen. Tämä olisi myös varma tapa selvittää, onko matkustaja sairas vai ei. Vaikka verikokeiden tekeminen rauhoittaisi matkustajia, ne ovat hyvin aikaa vieviä ja kuluttavat merkittävästi terveydenhuollon resursseja, joita voitaisiin tarvita kiireellisemmin lentokenttien ulkopuolella.
Kuinka terveysseulonta tulee toimimaan?
Kuten olemme jo nähneet monilla Kiinan lentokentillä viruksen puhkeamisen alkaessa, lentokentillä voidaan vaatia ottamaan matkustajien lämpötila ennen koneeseen nousua, ja näin estää tartunnan saaneita matkustajia pääsemästä lennolle.
Näiden laitteiden tulisi olla entistä kehittyneempiä, jotta ne olisivat toimiva ratkaisu laajemmassa mittakaavassa pitkällä aikavälillä. Vaikka kuumeen mittaaminen on verikokeeseen verrattuna mieluisampi testi matkustajan kannalta, lämmön mittaaminen ei ole luotettavin koronavirustesti. On raportoitu tapauksista, joissa mittauksen läpäisseellä henkilöllä on ollut tartunta.
Tarvitsenko ”koronapassin”?
Yksi kiinnostava idea lentomatkailuun on ”koronapassin” myöntäminen, joka takaa, että haltijalla on ollut virus ja hänelle on kehittynyt immuniteetti. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tuo esiin suomalaistutkimuksen, jonka mukaan koronaviruksen sairastaneille kehittyy vasta-aineita, jotka tekevät viruksen tehottomaksi. Immuniteetin pituudesta ei ole vielä tietoa. Nämä kansalaiset voisivat olla ensimmäisten henkilöiden joukossa, joille annetaan lupa matkustaa.
Onko käytettävä kasvosuojainta?
Tällä hetkellä kasvosuojaimet eivät ole pakollinen varustus lentokoneissa, mutta jotkut lentoyhtiöt ovat kehottaneet matkustajiaan käyttämään niitä. Todisteet kasvosuojainten käytöstä ovat epäselviä. Jotkut tutkimukset antavat osviittaa, että ne suojaavat enemmänkin käyttäjien ympärillä olevia henkilöitä, kuin itse käyttäjää. Toiset taas ovat hylänneet suojaimen käytön arvon.
Muuttuuko koneeseen nouseminen?
Tapa, jolla matkustajia ohjataan nousemaan lentokoneeseen, on muutettu vähentämään matkustajien lähietäisyyttä tiiviissä tiloissa. GoAirin kaltaiset lentoyhtiöt ovat pyytäneet matkustajiaan nousemaan koneeseen rivi kerrallaan. Tämä on hieman aikaa vievämpi vaihtaehto, kuin käytäntö ennen viruspandemiaa, mutta helppo toimenpide ottaa käyttöön. Lentoyhtiöt voisivat pyytää matkustajia nousemaan koneeseen aikaisemmin varmistaakseen, että kaikki terveys- ja turvallisuustarkastukset voidaan suorittaa.
Kukaan ei voi sanoa tarkalleen, miltä lentomatkustus tulee näyttämään koronaviruspandemian jälkeen. Rokotteen luominen voisi vähentää dramaattisesti matkustajien ahdistusta viruksen tarttumisesta.
Lähde: Simple flying.