Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa

Oriola: Koronapandemia toi kysyntäpiikin ja liiketoimintaympäristön muutoksen

Kuluttajakäyttäytyminen johti ennennäkemättömään flunssa- ja kiputuotteiden sekä lääkkeiden kysyntään apteekeissa, kertoo lääketukkuyhtiö.
Oriola lääkemyynti lääkepakkaus lääketukkuri talous Oriola lääkemyynti lääkepakkaus lääketukkuri talous

Kuluttajakäyttäytyminen johti ennennäkemättömään flunssa- ja kiputuotteiden sekä lääkkeiden kysyntään apteekeissa, kertoo lääketukkuyhtiö.

Oriolan osakekurssi on ollut kovassa nousukiidossa maaliskuun 13. päivän jälkeen. Osakekurssi on noussut sen jälkeen jo lähes 33 prosenttia.

Lisävipua lääketukkurin markkina-arvon kipuamiselle toi tänään julkistettu ensimmäisen vuosineljänneksen tulosraportti.

Oriolan laskutus kasvoi tammi-maaliskuussa 7,9 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajankohdasta ja oli yli 965 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna laskutus kasvoi vieläkin enemmän, 9,8 prosenttia. Liikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 15,8 prosenttia viime vuodesta ja vertailukelpoisin valuuttakurssein 17,9 prosenttia.

Lääketukkurin oikaistu liikevoitto lähes tuplaantui 6,9 miljoonaan euroon viime vuoden 3,7 miljoonasta eurosta. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna oikaistu liikevoitto oli 7,1 miljoonaa euroa.

Oriolan mukaan koronapandemia aiheutti tuotteiden kysyntäpiikin ja on muuttanut nopeasti liiketoimintaympäristöä.

Toimitusjohtaja Robert Andersson kertoo, että vuoden ensimmäinen neljännes oli poikkeuksellinen.

”Maaliskuussa COVID-19-pandemia vaikutti voimakkaasti yhtiön toimintaan molemmissa toimintamaissa. Kuluttajakäyttäytyminen johti ennennäkemättömään flunssa- ja kiputuotteiden sekä lääkkeiden kysyntään apteekeissa. Yhtiö keskitti maaliskuun puolivälissä jakelutoimintansa lääkkeisiin varmistaakseen potilasturvallisuuden”, Andersson kertoo.

Poikkeuksellinen kysyntäpiikki kasvatti Oriolan myyntiä, mutta myös rasitti tulosta kohonneilla henkilöstö- ja rahtikustannuksilla, toimitusjohtaja kertoo.

Ensimmäisen vuosineljänneksen myyntiä kiihdytti kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos verkkokaupan myynnin kasvaessa peräti 45 prosenttia. Anderssonin mukaan kasvu oli erityisen voimakasta maaliskuussa, jolloin verkkokauppa kasvoi lähes 100% viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Koronapandemian aiheuttamat kansalaisten liikkumista rajoittavat toimet samoin kuin terveydenhuollon kantokyvyn ylläpitäminen vaikuttavat väistämättä myös Oriolan liiketoimintaan, Andersson kertoo.

Yhtiö pitää aiemmat näkymänsä ennallaan. Oriola odottaa vertailukelpoisin valuuttakurssein lasketun oikaistun liikevoiton arvioidaan kasvavan vuoden 2019 tasosta. Oriolan näkymät vuodelle 2020 perustuvat ulkoisiin markkinaennusteisiin, sopimuksiin lääkeyritysten ja apteekkien kanssa sekä johdon arvioihin.

Oriolan osakekurssi lähti tulosraportin julkistuksen jälkeen reippaaseen 6,5 prosentin nousuun kello 13.45.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
varoitus varoitusvalo kriisi tulosvaroitus talousongelmat kassakriisi

Raute antoi tulosvaroituksen – osakekurssi reippaassa laskussa

Seuraava artikkeli
Mikael Rautanen, Inderes

Sampo nousi Inderesin mallisalkkuun – osake ”poikkeuksellisessa alennuksessa”