Yrittäjyys

Älä tee näitä 5 virhettä aloittaessa yritystä

Muiden virheistä kannattaa oppia.

Yrittämiseen liittyy paljon riskejä ja yllätyksiin kannattaa varautua. Tuore yrittäjä kohtaakin paljon pieniä ja isompia sudenkuoppia yrittäjyyden alkutaipaleella.

Entrepreneur tuo esiin viisi virhettä, jotka moni yrittäjä sortuu tekemään. Nämä eivät varmasti ole ainoita hidastetöyssyjä, mutta omasta alkutaipaleesta voi tehdä mahdollisimman kivuttoman oppimalla muiden virheistä.

Älä unohda taustatyön tärkeyttä

CBInsightsin tekemän tutkimuksen mukaan 42 prosenttia yrityksistä ei menesty, sillä ne eivät vastaa markkinoiden tarpeisiin. Ennen kuin investoit liiketoimintaideaasi, kysy itseltäsi, minkä ongelman tuote tai palvelu ratkaisee.

Tee kattavaa taustatyötä ja selvitä, onko ongelma kuluttajille tarpeeksi yleinen ja kinkkinen, että se vaatisi ratkaisun. Älä arvaile, vaan käytä työkaluja kuten kohderyhmätutkimuksia kuullaksesi kuluttajien rehellisen mielipiteen. Hanki ainakin muutama tusina vastauksia, ennen kuin hyppäät perustamaan yritystä.

Älä unohda asettaa tavoitteita

Kun olet luonut palvelun tai tuotteen, sinulla pitäisi olla selkeä idea siitä, mitä tarjoat kuluttajille ja mitä lopputulosta asiakkaat odottavat.

Mieti myyntiprosessin lisäksi kaiken kattavaa palvelua. Jos vaikkapa tilaat kotiisi TV-asentajan ja odottaisit, että hän asentaa TV:n liittämällä kaapelit, kytkemällä sen päälle ja näyttämään, miten TV toimii, mutta asentaja kytkisi vain television paikalleen. Olisit pettynyt asiakas.

Epäselvät odotukset voivat aiheuttaa ongelmia myös henkilöstöpuolella. Kirjoita yksityiskohtaiset työnkuvaukset ja käy ne läpi jokaisen työntekijän kanssa. Varmista, että kaikki ovat samalla sivulla välttääksesi epäselvyyksiä.

Älä unohda kerätä dataa

Dataa yrityksestä ja asiakkaista kannattaa lähteä kirjaamaan heti perustamisen yhteydessä. Päätä mitä tietoja haluat seurata ja pyydä alaisia lisäämään tiedot laskentataulukkoon.

Varmista kerran kuukaudessa, että tiedonkeruu on selkeää. Esimerkiksi ajat ja päivämäärät tulisi esittää yhdenmukaisessa muodossa ja puuttuvat kentät pidettävä minimissä.

Siirrä keräämäsi data tietokantaan analysointia varten. ETL-työkalu (extract, transform, load) tarkoittaa datan siirtämistä, muokkaamista ja lataamista, joiden avulla tieto haetaan lähdejärjestelmästä, niitä muokataan ja lopulta ladataan tietovarastoon. Tyypillinen prosessi voisi esimerkiksi olla asiakastietojen integroiminen asiakassovelluksesta yrityksen keskitettyyn tietovarastoon.

Älä tee liikaa ylitöitä

Pitkät työpäivät ja ylityöt ovat osa yrityksen alkutaipaletta, kun koko tiimi puhkuu intoa, mutta sen on loputtava jossain vaiheessa. Pelkkien energiajuomien tarjoaminen alaisille, jotka paiskivat töitä yötä myöten, ei ole ratkaisu.

Yrittäjänä sinä määräät tahdin ja asetat rajat. Estä uupumusta luomalla työkulttuuri, jossa otetaan taukoja, syödään hyvin ja saadaan tarpeeksi lepoa.

Älä tee digitaalista markkinointia liikaa

Kyllä, yritys tarvitsee verkkosivuston, digitaalisia mainoksia ja tilit sosiaalisen median sivustoille. Digitaalisen markkinoinnin kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä siihen on helppo kuluttaa aivan liikaa aikaa sekä rahaa.

Aloita sosiaalisesta mediasta sekä sähköpostiuutiskirjeistä. Kannattaa miettiä tarkoin, mihin sosiaalisen median alustoihin avaat tilin, sillä et yksinkertaisesti voi olla läsnä verkon jokaisessa sopukassa. Kysy asiakkailta, missä he viettävät eniten aikaansa.

Sähköpostimarkkinointi voi tuottaa 38-kertaisen tuoton, mutta vain jos sisältö on opettavaista että kustannustehokasta. Jos mahdollista, kirjoita sisältö itse, mutta varo liian mainosmaista tekstiä.

Tsemppiä yrittämiseen!

Kommentoi
Ylös
>