Yritysuutiset

Näin FAANG-yhtiöt pärjäävät koronakriisissä

FAANG-yhtiöt ovat selvinneet koronakriisistä monia muita paremmin. Kriisi kuitenkin asettaa yhtiöille omat haasteensa.

Maailmanlaajuisen koronakriisin myötä pörssikurssit ovat ympäri maailman kääntyneet laskuun. Yhdysvaltain suurimmat teknologiajätit eli niin kutsutut FAANG-yhtiöt – Facebook, Amazon, Apple, Netflix ja Google – ovat kuitenkin koronapandemian aikaan uineet odotusten mukaisesti pääosin vastavirtaan.

FAANG-yhtiöiden viimeiset ensimmäisen vuosineljänneksen osavuosikatsaukset julkaistiin aikaisin aamulla Suomen aikaa. Osavuosikatsausten perusteella vaikuttaa siltä, että haasteista huolimatta teknologiayhtiöillä menee koronakriisin aikana pääosin hyvin.

Facebook

Facebookin liikevaihto kasvoi edellisvuoden 15,1 miljardista dollarista 17,7 miljardiin dollariin, mikä ylitti analyytikkojen konsensusennusteen 17,3 miljardista dollarista.

Yhtiön ensimmäisen vuosineljänneksen tulos oli 4,9 miljardia dollaria. Yhtiön osakekohtainen tulos oli 1,71 dollaria osakkeelta, mikä taas jäi hieman vajaaksi analyytikkojen odottamasta 1,74 dollarista.

Aktiivisten käyttäjien määrä Facebookissa nousi ensimmäisellä neljänneksellä peräti 11 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tämä ylitti niukasti analyytikkojen ennusteet.

Facebookin mainosmyynti tippui maaliskuussa koronakriisin vuoksi jyrkästi, joskin tilanne tasaantui yhtiön mukaan huhtikuussa. Mainosten keskihinta tippui lisäksi ensimmäisellä vuosineljänneksellä keskimäärin 16 prosenttia.

Amazon

Amazonin myynti ja samalla liikevaihto kasvoivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä selvästi, kun koronan vuoksi verkkokauppojen myynti lisääntyi huimasti. Amazonin liikevaihto kasvoi edellisvuodesta yli neljänneksellä 75,5 miljardiin dollariin.

Liikevaihdon kasvusta huolimatta Amazonin tulos laski 29 prosenttia 2,5 miljardiin dollariin. Tulos myös alitti reilusti analyytikkojen keskiennusteen 3,26 miljardia dollaria.

Tuloksen laskun takana olivat Amazonin laskeneet myyntikatteet. Vaikka koronapandemia onkin lisännyt reilusti yrityksen myyntiä, niin lisämyynti on keskittynyt matalan katteen kulutushyödykkeisiin, kuten vessapaperiin. Yrityksellä on myös ollut hankaluuksia sopeutua nopeasti kasvaneisiin tilausmääriin.

Verkkokaupan ulkopuolella Amazonin pilvipalveluilla menee sen sijaan hyvin. Amazonin pilvipalvelujen myynti kasvoi kolmanneksella vuodentakaisesta 10,2 miljardiin dollariin, joka jäi nipin napin analyytikkojen ennusteista.

Apple

Apple ei onnistunut useiden muiden teknologiayhtiöiden tapaan kasvattamaan koronapandemian aikana merkittävästi liikevaihtoaan. Yrityksen liikevaihto nousi ensimmäisellä vuosineljänneksellä noin prosentin 58,3 miljardiin dollariin. Tulos kuitenkin ylitti analyytikkojen konsensusennusteen 55 miljardista dollarista.

Applen liikevaihto laski edellisestä vuodesta noin kolmella prosentilla 11,25 miljardiin dollariin. Yrityksen osakekohtainen tulos oli 2,55 dollaria osakkeelta.

Koronapandemian aikana Applen perinteisten tuotteiden myynti on kokenut kolauksen, kun iPhonejen, iPadien ja Mac-tietokoneiden myynti laski lähes 7 prosenttia edellisvuodesta 38,7 miljardiin dollariin. Laskun taustalla olivat muun muassa Applen tehtaiden kohtaamat ongelmat Kiinassa sekä myynnin voimakas lasku Kiinassa ja sen lähialueilla.

Siinä missä perinteisten tuotteiden myynti sakkasi koronapandemian aikana, onnistui Apple kasvattamaan huomattavasti myyntiään palvelujen ja puettavan teknologian liiketoimintasegmentillään, johon kuuluvat muun muassa App Store ja AirPods-kuulokkeet. Tämän segmentin tulos kasvoi edellisvuodesta peräti 18 prosenttia 19,6 miljardiin dollariin.  

Netflix

Netflixin osavuosikatsaus julkaistiin jo 21. huhtikuuta Yhdysvaltain aikaa.

Osavuosikatsauksessaan Netflix ilmoitti tilaajamääriensä nousseen nopeasti sen jälkeen, kun koronapandemia pakotti ihmiset pysymään sisätiloissa. Palvelun tilaajamäärä nousi vuosineljänneksellä peräti 15,8 miljoonalla, joka oli yli tuplasti enemmän kuin yhtiö oli itse aikaisemmin ennustanut.

Netflixin ensimmäisen neljänneksen liikevaihto oli 5,77 miljardia dollaria, joka ylitti niukasti analyytikkojen konsensusennusteen 5,75 miljardia dollaria. Liikevaihto kasvoi huomattavasti edellisestä vuodesta, jolloin se oli 4,52 miljardia dollaria.

Netflixin liikevoitoksi tuli ensimmäisellä vuosineljänneksellä 709,1 miljoonaa dollaria, mikä oli yli tuplasti enemmän kuin vastaavaan aikaan edellisenä vuonna. Osakekohtainen tulos kasvoi 1,57 dollariin osakkeelta.

Netflixin mukaan koronapandemialla ei ole merkittäviä vaikutuksia yrityksen ohjelmatuotantoon vielä muutamaan kuukauteen, mutta tilanteen jatkuessa pidempään siitä voi koitua yritykselle ongelmia.

Ohjelmatuotannon mahdollisten ongelmien lisäksi Netflixiä uhkaa suoratoistopalvelujen kiristynyt kilpailu. Loppuvuodesta 2019 Disney ja Apple avasivat omat suoratoistopalvelunsa, joiden lisäksi yhdysvaltalainen mediajätti WarnerMedia aikoo avata oman HBO Max -palvelunsa toukokuussa.

Google / Alphabet

Googlen eli nykyisen Alphabetin 28. huhtikuuta julkaistu osavuosikatsaus oli tunnuslukujen valossa positiivista luettavaa, mutta yhtiön pinnan alla kytee uhkia.  

Alphabetin liikevaihto kasvoi 13 prosenttia 41,2 miljardiin dollariin. Tämä ylitti analyytikkojen odotukset 40,8 miljardin dollarin liikevaihdosta. Yrityksen tulos kasvoi 6,6 miljardista dollarista 8 miljardiin.

Alphabetin tulos syntyy pääosin mainonnasta, joiden myynti on myös Alphabetilla ollut koronakriisin myötä vaikeuksissa. Alphabetin hakukonemainonnan liikevaihto laski edellisvuodesta yli 10 prosenttia. Youtube-mainonnan liikevaihto taas nousi koko vuosineljänneksen aikana 33 prosenttia, mutta yhtiön mukaan kasvu hiipui myös Youtuben osalta vuosineljänneksen loppua kohden.

Jos koronakriisi jatkuu, niin yhtiön mainosliiketoiminnan uskotaan vaikeutuvan lähitulevaisuudessa entisestään. Monet yhtiön suurimmista mainostajista – kuten matkatoimistot ja viihdealan toimijat – ovat ilmoittaneet aikeistaan leikata mainontaansa entisestään, mikä näkyisi suoraan Alphabetin tuloksessa.

Kommentoi
Ylös
>