Mistä lähteä etsimään uusia ratkaisuja?
Kassavirta on pysähtynyt kuin seinään ja asiakkaat ovat kaikonneet silmistä. Paniikki kuristaa kurkkua ja rintaa.
Käsillä oleva tilanne ajaa monen yrittäjän putkinäköön — eikä syyttä, kirjoittaa Mika Niemi, hallitusammattilainen ja yrittäjä, Kauppalehden blogissa. Nyt ei kuitenkaan ole aika luovuttaa. Niemen mukaan jokaisella yrityksellä on nyt enemmän uusia liiketoimintamahdollisuuksia kuin koskaan aiemmin.
— Seuraavan neljän kuukauden aikana syntyy enemmän uutta liiketoimintaa Suomeen kuin koko viimeisen neljän vuoden aikana. Voit joko käpertyä peiton alle tai sitten ajatella asiat uudella tavalla ja olla osa suurinta kuluttajakäyttäytymisen murrosta tällä vuosituhannella.
Yrittäjien olisi nyt erityisen tärkeä ymmärtää omia asiakkaitaan ja luoda rohkeasti uusia liiketoimintamalleja muuttuneeseen kuluttajatarpeeseen, Niemi korostaa. Eräs ravintoloisija tuo esiin, että hänellä ei ole ”koskaan mennyt näin kovaa”, kun toinen ei ole edes päivittänyt tietoa kotisivuilleen ravintolan sulkemisesta.
Lue myös: Bitcoin osana sijoitussalkkua
Tilanne vaatii yrittäjiltä paljon. Mistä lähteä etsimään uusia ratkaisuja?
Ketterä sopeutuminen asiakkaan uusiin tarpeisiin
Koronakriisi kurittaa yrittäjiä, ja lujaa. Suomen Yrittäjien teettämän Yrittäjägallupin mukaan viime kuussa kolme neljästä yrityksestä on kohdannut ongelmia koronapandemian aikana. Maksuvaikeuksissa on 18 prosenttia ja yrityksen alasajoa pohtii kymmenen prosenttia. Kahdeksan prosenttia tutkimukseen vastanneista 1100 yrittäjästä ja yritysten edustajasta pelkää konkurssia. Tilanteen arvioidaan vielä pahentuvan.
— Tukitoimet auttavat, mutta tarvitaan lisätoimia. Lisäksi taloutta pitää vähitellen varoen avata. Se vahvistaisi yritysten luottamusta tulevaan, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi tiedotteessa.
Niemen mukaan tämänhetkinen tilanne vaatii kaikkein tärkeimpänä uudenlaista asiakasymmärrystä.
— Ratkaisu on ja ei ole yksinkertainen. Ratkaisun ydin ei edes piile kotiinkuljetuksessa tai verkkokaupan perustamisessa.
Erityisen kriittistä olisi ymmärtää muuttuneet ostopolut, joiden kautta voidaan luoda tukevia palvelumalleja, olipa ne sitten digitaaliseen tai henkilökohtaiseen kontaktiin perustuvia. Tärkeintä on löytää ketteriä keinoja sopeutua asiakkaan tarpeisiin. Kun omaan asiakkaaseen tutustuu perinpohjaisesti, voi löytyä uusia tarpeita, joista taas voi poikia täysin uutta liiketoimintaa.
Niemi tuo esiin muistilistan uuden ajan asiakasymmärrykseen Kauppalehden blogissa:
- Selvitä, miten asiakkaiden elämä on muuttunut eristyksen myötä: Kysele, keskustele ja luo parempi ymmärrys heidän tarpeistaan.
- Mieti tuotevalikoiman kärki uudelleen: Mikä on relevanttia juuri nyt? Voiko yritys tarjota jotain esimerkiksi seuraaviin kategorioihin: kotoilu, liikunta, luonnossa liikkuminen, pihanrakennus, mukavuus tai omavaraisuus.
- Voiko yritys tarjota asiakkaille uusia palveluita, kuten kodista nouto ja kotiinkuljetus, kokonaisuuksien suunnittelu asiakkaan kanssa, etäneuvonta Facetimella tai ajanvaraus henkilökohtaiseen myyntitapaamiseen.
- Mikä olisi asiakkaan näkökulmasta helpoin tehdä ostoksia juuri nyt? Verkkokauppa, puhelin, WhatsApp vai jokin muu? Älä perusta valintaa tekniseen eleganssiin, vaan helppouteen asiakkaan näkökulmasta.
- Onko nykyisen liiketoimintamallin ulkopuolella muita mahdollisuuksia? Kuka esimerkiksi hoitaa asumattomien mökkien keväthuollon? Jos sähkömiestä tai putkiasentajaa ei haluta kotiin sisälle, onko nyt mahdollisuus tuotteistaa salaojaviemäröinnit tai ulkovalaistukset kotipihoihin?
Löydä yrityksen intohimo ja merkityksellisyys uudelleen
Kannattaako sitten uppoavassa laivassa enää räpiköidä?
Yhtiön työilmapiiriä ja tekemisen meininkiä voi parantaa palauttamalla mieleen, miksi yhtiö perustettiin. Mikä tuotteessa tai palvelussa sytyttää?
Intohimo on vahvempi motivaattori menestykselle kuin eurot. Se erottaa yrityksen muista ja kannustaa uusiin parempiin tuloksiin. Intohimosta löytyy todellinen avain menestykseen.
— Olet oman ydintuotteesi paras osaaja. Olet myös todennäköisesti varsin innostunut siitä mitä teet. Anna sen näkyä! Kuluttajat ja ostajat eivät ole tyhmiä. He tunnistavat kaupallisen pakkotarinan. Tarinasi on uskottava vain, jos se tulee sydämestäsi, Niemi kirjoittaa.
Itse menestys on Niemen mukaan huonosti määritelty ja höttöinen termi, jonka hän itse määrittelisi rahan, maineen ja titteleiden sijaan onnistumisena itselleen tärkeissä asioissa. Yrittäjät uhraavat niin paljon menestyksen eteen, on hyvä ymmärtää mitä todella tavoitellaan ja miksi.
— Hyvä asia, että meidät ajetaan tavoittelemaan menestystä, iso kysymys on mitä se menestys itse kullekin on, Niemi pohtii.
Merkityksellisyys nousee tärkeään asemaan erityisesti kriisitilanteessa ja syvällisemmän merkityksen etsiminen on yrityksen tulevaisuuden kannalta tärkeää. Yrityksen syvä arvo- ja asiakaslupaus on merkityksellisempää kuin pelkkä palvelu- tai tuotetarjonta.
— Kun mietit menestystä, arvioitko muita vai etsitkö omaa tietäsi ja tarkoitustasi?
Mikä sinulle ja yrityksellesi on tärkeintä?