Koronan johdosta moni yrittäjä on joutunut miettimään omaa palveluvalikoimaansa. Tässä artikkelissa kerron vinkkejä sekä oivalluksia, miten olen rakentanut neljässä vuodessa liiketoiminnan, joka on tuonut myyntiä puoli miljoonaa euroa ja josta voittoa on kertynyt noin parisen sataa tuhatta euroa.
Mikä sai minut aloittamaan verkkobisneksen?
Lapset. Olen erityiskaksosten (adhd/add) yksinhuoltajaäiti, ja hektinen pankkityö kulutti minut loppuun. Halusin työn, jota voin tehdä kotoa käsin ja jossa voin muokata omaa työpäivääni tarpeen mukaan.
Mutta tavallaan myös entinen työni ajoi minut verkkobisneksen pariin. Työ, jota rakastin mutta jossa minua ei arvostettu. Työ, jossa tuloksilla ei lopulta ollut merkitystä, vaan sillä, että olet “hyvä tyyppi”. Työ, jossa minun ei annettu kasvaa ja kehittyä ja jossa luovuuttani rajoitettiin jatkuvasti. En yksinkertaisesti taipunut “liukuhihnatyöhön”.
Verkkoliiketoiminnassa minua kiehtoi (ja kiehtoo edelleen) vapaus, ei niinkään raha. Tärkeintä on, että pystyn elättämään itseni, lapseni ja kissani. Mutta se vapaus. Vapaus valita, missä teen töitä. (Pöydän ääressä, nojatuolissa vai sängyllä pötköttäen? Kahvilassa, kotona vai palmun alla?)
Vapaus päättää, nukunko aamulla kuuteen vai yhdeksään. Vapaus valita, lähdenkö päivällä lenkille vai pitkälle lounaalle. Vapaus pitää lomat juuri silloin kun haluan.
Kuulostaako tämä joltain, mitä sinäkin kaipaat?
Halusin kertoa tämän alkutarinan, sillä haluan osoittaa, ettei sinun tarvitse olla korkeasti koulutettu eikä markkinoinnin tai myynnin guru voidaksesi rakentaa vaikkapa sivutuloisen digiliiketoiminnan. Ihan tavalliset perheenäidit ja -isätkin voivat menestyä.
E-kirja oman talouden hallinnasta
Kun aloitin marraskuussa 2015 omaa digiuraani, julkaisin e-kirjan “Sinullakin on oikeus vaurastua”. E-kirjassa kerroin vinkkejä, miten omaa taloutta voi ottaa haltuun ja miten pienilläkin muutoksilla voidaan saada isoja muutoksia aikaan – kunhan jaksetaan olla kärsivällisiä.
E-kirja oli menestys: myin sitä yhdessä vuodessa yli 30 000 €:n arvosta. Vielä tänäkin päivänä e-kirja on saatavilla verkkokaupastani.
Nykyään en kuitenkaan enää puhu taloudesta vaan bloggaamisesta, sisällöntuotannosta sekä digiyrittäjyydestä. Kehitin liikeideaa asiakkaiden ja lukijoiden (sekä omien) tarpeiden mukaan.
Tyypillinen kampanja, joka tuo 5-numeroisia myyntejä 14 päivässä
Tyypillisesti lähden suunnittelemaan kampanjan 3 kuukautta ennen kuin myynti avataan. Pidän myyntiajan rajattuna, jotta saan lyhyessä ajassa mahdollisimman kattavan osallistujamäärän mukaan.
Kampanjan aikana hyödynnän yhä enenemässä määrin Facebook-mainoksia. Mainosbudjetti on noussut noin 7000 euroon, eli se on 3500 € per viikko. Mainoksia tehdään alussa 6 – 36 kappaletta, joista kampanjan aikana valitaan ja jätetään käyntiin ne, jotka tuovat parhaita tuloksia.
Sen lisäksi panostan hyvin vahvasti sähköpostimarkkinointiin. Sähköpostimarkkinointi mielletään negatiiviseksi ja tyrkyttäväksi. Mutta olen kehittänyt siihen menetelmän, joka ei edes vaikuta myynniltä vaan luo lisäarvoa lukijoilleni.
Digibisneksen kolme suurinta sudenkuoppaa
Suurin sudenkuoppa on ehdottomasti se, että kuvitellaan kaiken hoituvan sormia napsauttamalla. Kuvitellaan, että kaikki haluavat ostaa meidän kurssin ja että mainokset onnistuvat täydellisesti ensimmäisellä kerralla.
Totuus on kuitenkin se, että ensimmäinen kerta on vasta ensimmäinen kerta, ja siitä saatujen tulosten ja tilastojen perusteella lähdetään sitten hiomaan eli optimoimaan. Optimoidaan niin myyntiviestintä ja mainokset kuin kohderyhmät.
Toiseksi suurin sudenkuoppa on se, että ei suunnitella riittävästi. Kuvitellaan, että kampanja tuo 5-numeroisia lukuja ilman, että mitään tarvitsee suunnitella. Useasti kampanjat tehdään vähän vasemmalla kädellä.
Kolmas sudenkuoppa on kärsimättömyys. Kaikki halutaan nyt ja heti, ja jos joku asia ei onnistu, luovutetaan. On hyvä muistaa, että ensimmäinen verkkokurssi ja myyntikampanja ovat juuri niitä, ensimmäisiä harjoituskertoja. Niiden tehtävänä ei ole tuoda 5-numeroisia lukuja (vaikka sitä voidaan ilman muuta tavoitella) vaan se, että niistä saadaan tilastoja ja dataa, jonka pohjalta lähdetään sitten hiomaan ja optimoimaan.
Digibisneksellä sivutuloa
Jos olet tällä hetkellä palkkatöissä, voit hyvin aloittaa digibisneksen sivutulolähteeksi. Et tarvitse massiivista määrää tuotteita vaan yksikin laadukkaasti toteutettu tuote riittää.
Kuten Seth Godin sanoo: “Älä etsi tuotteillesi asiakkaita vaan etsi asiakkaillesi tuotteita.” Tämä mielessä kannattaa lähteä liikkeelle. Etsi yleisö, jolla on jokin akuutti ongelma siitä aiheesta, josta sinulla on tietotaitoa. Ratkaise ongelma digituotteella, ja lupaan, että myynti on viisi kertaa helpompaa.
Yhdellä e-kirjallakin voi tienata yli 30 000 € vuodessa.
Kirjoittajasta
Tiia Konttinen on digiyrittäjä, blogivalmentaja ja ammattibloggaaja. Hän on rakentanut vuodesta 2015 alkaen menestyvää digiliiketoimintaa, joka on tuonut myyntiä jo puoli miljoonaa euroa.
Tiia on koulutukseltaan taloushallinnon tradenomi. Vuosikatsaukset, vinkkejä ja niksejä bloggaamiseen ja digiliiketoimintaan löydät Tiian blogista.