Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa

Zoom ja Slack – miten etätyöskentely näkyy pörssissä?

Etätyöskentelyyn erikoistuneet yritykset ovat olleet pörssissä alkuvuoden suurimpia voittajia.
etäkokous videopuhelu etäkokous videopuhelu
etäkokous videopuhelu

Etätyöskentelyyn erikoistuneet yritykset ovat olleet pörssissä alkuvuoden suurimpia voittajia.

Etätyöskentely on koronapandemian myötä kasvanut räjähdysmäisesti, mikä on nopeasti siirtänyt miljoonia uusia ihmisiä etätyöskentelyä helpottavien työkalujen pariin.

Yhdysvalloissa kaksi alan tunnetuimpiin nimiin kuuluvaa yritystä, Zoom ja Slack, julkaisivat tällä viikolla ensimmäiset koronapandemian aikaiset osavuosikatsauksensa. Osavuosikatsaukset antavat hyvän kuvan siitä, miten alkuvuosi on toimialalla sujunut.

Zoom

Videopalvelu Zoom julkaisi osavuosikatsauksensa tämän viikon tiistaina. Yrityksen liikevaihto kasvoi helmi-huhtikuussa huikeat 169 prosenttia vuodentakaisesta. Zoomin liikevaihto oli vuosineljänneksellä yhteensä 328,2 miljoonaa dollaria, joka ylitti reilusti analyytikkojen konsensusennusteen 202,7 miljoonasta. Koronapandemian vaikutuksia ei kuitenkaan ole huomioitu kaikissa analyytikkojen ennusteissa, joten niihin on suhtauduttava varauksella.

Myös Zoomin tulos parani huomattavasti, sillä yhtiön vertailukelpoinen osakekohtainen tulos kasvoi 20 senttiin osakkeelta. Analyytikot olivat odottaneet keskimäärin 9 sentin tulosta.

Zoom myös lähes tuplasi ennusteensa koko tilikauden liikevaihdosta. Nyt yhtiö odottaa liikevaihdon nousevan tänä vuonna 1,78–1,80 miljardin dollarin paikkeille. Yhtiö nosti myös ennustettaan koko vuoden osakekohtaisesta tuloksesta 1,21–1,29 dollariin osakkeelta.  

Huikean kasvun varjopuolena Zoomin liikevoittomarginaali heikkeni huomattavasti, tippuen edellisvuoden 80,2 prosentista vain 68,4 prosenttiin. Yhtiö kertoi tämän johtuneen muun muassa siitä, että Zoomin täytyi ostaa ulkoisten palveluntarjoajien pilvipalveluita kyetäkseen vastaamaan todella nopeasti kasvaneeseen kysyntään.

Zoom ei kerro aktiivisten käyttäjiensä tarkkaa lukumäärää, mutta ulkopuoliset arvioijat uskovat määrän moninkertaistuneen koronapandemian aikana. Esimerkiksi puhelinsovellusten suosiota seuraava Apptopia-yhtiö arvioi, että Zoomin mobiilisovelluksella oli toukokuun lopulla noin 173 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää. Tämä on yli 12-kertaa enemmän kuin ennen pandemiaa maaliskuun alussa, jolloin käyttäjiä oli saman yhtiön arvion mukaan vain noin 14 miljoonaa.

Zoomin osake on ollut pörssissä yksi tämän vuoden parhaiten menestyneistä osakkeista. Yrityksen arvo on hieman yli kolminkertaistunut vuoden alusta lähtien.

Slack

Myös Slackin tulos parani helmi-huhtikuun vuosineljänneksellä, mutta Slack jäi kauas Zoomin kasvuluvuista. Slack julkaisi oman vuosineljänneksensä myöhään torstaina.

Slackin liikevaihto kasvoi vuodentakaisesta noin 50 prosenttia 201,7 miljoonaan dollariin. Tätä edeltävällä vuosineljänneksellä yhtiön liikevaihto kasvoi 49 prosenttia, joten yhtiön kasvu ei koronapandemian myötä ole kokenut Zoomin kaltaista loikkaa. Liikevaihto ylitti kuitenkin reilusti analyytikkojen konsensusennusteen 188,1 miljoonasta dollarista.

Yhtiön vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 2 senttiä tappiollinen. Yhtiö ennustaa nyt koko vuoden osakekohtaisen tuloksensa olevan 17–19 senttiä tappiollinen, mikä on kaksi senttiä vähemmän kuin aikaisemmin.

Myöskään Slack ei kerro tarkkoja käyttäjämääriään. Yhtiö kertoi kuitenkin maksavien asiakkaidensa määrän lisääntyneen neljänneksen aikana 12 000 henkilöllä, mikä oli yhtiön uusi ennätys. Kahtena aikaisempana vuosineljänneksenä kasvu on ollut vain noin 5 000 asiakkaan verran per vuosineljännes.

Maksavat asiakkaat myös viettävät palvelussa huomattavasti aikaisempaa enemmän aikaa. Toimitusjohtaja Stewart Butterfieldin mukaan maksavat asiakkaat viettävät palvelussa nyt keskimäärin 120 minuuttia päivässä, kun edellisellä vuosineljänneksellä vastaava aika oli vain 90 minuuttia.

Myös Slackin osakkeella on mennyt pörssissä tänä vuonna hyvin. Yhtiön osake on noussut vuoden alusta noin 41 prosenttia.

Vanhat jätit yrittävät haastaa uusia tulokkaita

Etätyöskentelyn tehostamiseen keskittyvien yritysten hyvä alkuvuosi ei ole jäänyt huomaamatta myöskään muilta teknologia-alan yrityksiltä. Nyt monet teknologia-alan vanhat jätit ovatkin ryhtyneet tosissaan kamppailemaan markkinaosuuksista uusien tulokkaiden kanssa.

Erityisesti Microsoft on ollut tässä suhteessa aktiivinen. Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella on julkisesti ilmoittanut yhtiön etätyöskentelysovellus Teamsin olevan elintärkeä yrityksen muiden tuotteiden myynnin kannalta.

Microsoft onkin onnistunut kasvattamaan Teamsin suosiota. Esimerkiksi huhtikuussa yhtiö ilmoitti, että Microsoft Teamsin päivittäisten käyttäjien määrä oli 75 miljoonaa, joka oli yli tuplasti enemmän kuin maaliskuun alussa.

Microsoftin kilpailijat ovat syyttäneet Microsoft Teamsia muun muassa muiden palvelujen ominaisuuksien kopioimisesta. Kriitikoiden mielestä toiminta muistuttaa Microsoftin käytöstä vuosituhannen vaihteessa, jolloin yhtiö levitti omia ohjelmiaan aggressiivisesti Windows-käyttöjärjestelmän kautta.

Microsoftin ohella muun muassa Facebook on pyrkinyt houkuttelemaan etätyöskentelijöitä palvelujensa piiriin, sillä Facebook loi huhtikuussa oman työkalunsa videoryhmäkeskusteluille. Samoihin aikoihin Google taas ilmoitti tekevänsä omasta vastaavasta Google Meet -työkalustaan ilmaisen kaikille käyttäjille.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli

Kokonainen kylpyläkylä myytävänä 6,2 miljoonalla eurolla

Seuraava artikkeli
Nokia 3 HMD Global matkapuhelimet talous

HMD Globalin Nokia-puhelinten myynti takkuaa – tässä syyt