Asunnot ja kiinteistöt

Rakennusliikkeen erikoinen asuntojen markkinointi herättänyt kummastelua – myynti-ilmoituksissa kuvitteellisia ihmisiä

Rakennuskonserni Siklan uusien asuntojen myynti-ilmoituksissa kuvitteelliset ihmiset kertovat kodeistaan.

Helsinkiin rakentuvan uuden asuinalueen, Ramsinrannan markkinointi käynnistettiin 12. kesäkuuta. Ramsinrannan ensimmäiset asunnot lähtevät rakentumaan syksyn 2020 aikana. Asuntojen myynti käynnistyy perjantaina 12.6.2020.

Rakentamiseen ja kiinteistökehitykseen erikoistunut Sikla-konserni tuo alueen ensimmäisessä vaiheessa Ramsinrannan merimaisemiin myyntiin 22 paritalo- ja rivitaloasuntoa. Asunnot ovat kooltaan 85–105 neliömetriä. Myöhemmässä vaiheessa alueelle rakentuu vielä noin 30 asuntoa lisää.

Uusi Suomi kertoo, että moni on huomannut ilmoituksista myös korkeat vastikemaksut ja tontin vuokran. Ramsinrannan asuntoilmoituksissa jää epäselväksi esimerkiksi, kuuluvatko keittiön ja kylpyhuoneen kalusteet asunnon myyntihintaan.

Asunnot ovat menneet silti hyvin kaupaksi, sillä kaikki ensimmäisen vaiheen 22 asuntoa varattiin Siklan mukaan loppuun alle kahdessa viikossa, kertoo Ramsinrannan myynnistä vastaava Hannu Ala-Pässäri.

Ramsinrannan asuntojen myynti-ilmoitukset ovat herättäneet kuitenkin ihmetystä sosiaalisessa mediassa.

Rakennuskonserni Sikla paljastaa tiedotteessaan, että sen myynti-ilmoituksissa äänessä ovat kyseisissä asunnoissa kuvitteellisesti asuvat ihmiset, jotka kertovat teksteissä yksityiskohtia omasta elämästään ja kodistaan.

Tässä esimerkkejä:

Vien kauppakassit keittiöön ja puran ruuat jääkaappiin. Ostin tänään kesän ensimmäiset mansikat. Lasten välipala-astiat ovat jääneet keittiön tiskipöydälle, mutta päätän siivota ne myöhemmin. Onneksi keittiön sotkut eivät näy olohuoneen puolelle. Otan kahvikoneesta kupin lattea, istahdan sohvalle ja huokaisen syvään tyytyväisenä. Työviikko on ohi ja viikonloppu voi alkaa.”

Tykkään siitä, että viettäessämme täällä kahdestaan eläkepäiviä ei koti ole liian suuri, mutta lasten ja lastenlasten täällä ollessa se ei myöskään ole liian pieni. Rakastuin myös koko kodin avaruuteen. Keittiöön mahdumme kaikki kokkaamaan ja olohuoneeseen katsomaan telkkaria. Saunomme melkein joka päivä, ja kodinhoitohuone toimii hienosti myös saunanpukuhuoneena.”

Jarkko ja Suvi tulevat meille tänään istumaan iltaa. He eivät ole vielä nähneet uutta kotiamme. Me itse rakastuttiin heti tähän asuntoon, sen avaruuteen ja käytännöllisyyteen. Ja tyylikkyyteen. Keittiö ja olohuone muodostavat niin ison yhtenäisen tilan, että iltaa mahtuisi istumaan isompikin porukka. Kun terassin oven avaa, jatkuu olohuone vielä lasitetulle terassille saakka. Meillä tulee olemaan täällä vielä monet mukavat illanistujaiset ystävien kanssa.”

Myynti-ilmoitukset ovat Siklan mukaan nousseet keskustelunaiheeksi sosiaalisen median foorumeissa, joissa niiden on kritisoitu olevan liian imeliä tai naiveja.

Ramsinrannan uutta asuinaluetta rakentava Sikla halusi kuitenkin kokeilla asuntojen markkinointia uudella tavalla. Yrityksessä osattiin varautua siihen, että uudenlainen tyyli voi herättää keskustelua. Keskustelun voimakkuus ja intensiteetti tuli kuitenkin pienenä yllätyksenä myös alueen rakennuttajalle.

”Välillä on hyvä vähän ravistella totuttuja toimintamalleja ja kokeilla uusia näkökulmia”, avaa Siklan markkinointi- ja viestintäjohtaja Maarit Kokkonen tarinallistamisen ajatusta.

Kokkosen mukaan Siklassa oltiin hieman yllättyneitä, kuinka kriittisesti ja osin jopa ahdasmielisesti markkinoinnin ammattilaiset suhtautuivat sosiaalisessa mediassa siihen, että konservatiivisen perinteiseksi mielletyllä asuntomyyntialalla kotien myyntiä tehtäisiinkin hieman eri tavalla tai toisenlaisesta näkövinkkelistä.

“Olemme uteliaita ja halusimme kokeilla uutta, ja rakensimme koko Ramsinrannan markkinoinnin kotisivuineen ja radiomainoksineen tarinoiden ympärille. Asuntoilmoitukset ovat yksi osa tätä tarinallista kokonaisuutta”, Kokkonen kertoo.

Kokkosen mielestä sosiaalisessa mediassa esitettyyn kritiikki on syytä ottaa huomioon.

”Toki otamme somekeskusteluissa esiin nostettuja kehitysideoita itseemme ja huomioimme niitä jatkossa, mutta tulemme varmasti tekemään asioita eri tavalla myös tulevaisuudessa.”

Kokkosen mukaan onnistuneet kampanjat herättävät monenlaisia tunteita, ja tämä lähestymistapa on purrut asuntojen ostajiin. Lisäksi se on selvästi herättänyt ihmisiä koko asuntomyynnin ja markkinoinnin toimialalla, mikä on Kokkosen mukaan hyvä asia.

Ramsinrannan asuntojen markkinointi on rakennettu kolmen pääkohderyhmän ympärille: lapsiperheet, eläkeläispariskunnat ja business-orientoituneet, nuoret pariskunnat. Lisäksi asuntojen markkinointia kohdistetaan tarinoiden kuvaamasta maailmasta haaveileville.

”Päähenkilöiden elämäntarinat rakennettiin asuntokohtaisesti: Pienintä 85-neliöistä asuntoa markkinoidaan lapsiperhekärjellä ja suurinta 105-neliöistä kotia eläkeläispariskuntatarinalla. 95-neliöisen asunnon ajatellaan olevan työhön paneutuneen nuorenparin koti. Rakennamme tarinoissa ja mainoksissa mielikuvia ja eräänlaista haavemaailmaakin.”

Sikla-konserni kasvaa vauhdilla. Rakennuskonserni on kasvanut kaksinumeroisin kasvuluvuin kaikkina toimintavuosinaan 2007-2019. Sen liikevaihto kasvoi 10,9 prosenttia viime vuonna ollen 114 miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 3,0 miljoonaa euroa.

Tilikaudella 2019 kasvu kuitenkin hidastui hieman edellisistä vuosista. Yhtiön mukaan muutoksen taustalla oli yleinen rakennusalan markkinakehitys sekä rakennettavien asunto- ja kiinteistöyhtiöiden aiempaa tiukempi rahoitusympäristö.

Sisältöä täydennetty 19.7. klo 8.00.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös