
Kuukauden osake: Oriola
Lääketukkuri Oriola menestyy koronan keskellä.
Oriola on suomalais-ruotsalainen lääketukkuri, joka palvelee apteekkeja, sairaaloita, lääkeyrityksiä ja muita alan toimijoita. Oriolalla on paitsi jakelua myös omia tuotteita, palveluita sekä apteekkitoimintaa Ruotsissa.
Nykyinen pörssiyhtiö Oriola syntyi, kun lääkeyhtiö Orion eriytti sen omaksi pörssiyhtiökseen 2006, silloiselta nimeltään Oriola-KD. Tätä ennen vuonna 2003 Orion oli ostanut Ruotsin toiseksi suurimman lääketukkukaupan Kronans Droghandelin, joka yhdistettiin Oriolaan.
Seuraava virstanpylväs oli Ruotsin apteekkimonopolin purkaminen 2009. Tämän seurauksena Oriola-KD hankki seuraavana vuonna Ruotsista maanlaajuisen apteekkiketjun. Edelleen vuonna 2013 yhtiö osti Ruotsista toisen apteekkiketjun. Yhdistyneen ketjun nimeksi tuli Kronans Apotek.
Myös virheitä on sattunut matkan varrelle, kuten vuonna 2017 Keskon kanssa perustettu terveys-, kauneus- ja hyvinvointimyymäläketju Hehku. Paperilla idea oli ehkä kaunis, mutta todellista asiakastarvetta uudelle isolle ketjulle ei ollut ja se kilpaili Oriolan ydinasiakkaiden eli apteekkien kanssa. Yhteisyritys haudattiin vähin äänin 2018-2019.
Oriolan ja Keskon Hehku on verrattavissa teräsyhtiö Rautaruukin laajenemiseen konepaja-asiakkaiden ja teräsrakentajien tontille ennen finanssikriisiä 2004-2007.
Oriola-KD muutti nimensä takaisin Oriolaksi 2017. Yhtiö on myynyt viime vuosina rönsyjään muun muassa Baltiasta sekä tehnyt mielenkiintoisia yritysostoja annosjakelussa, asiantuntijapalveluissa lääkeyrityksille sekä henkilöstöpalveluissa apteekeille.
Yhtiö tukee näin kumppaniverkostonsa toimintaa monipuolisesti, mikä todennäköisesti parantaa kilpailuetua ja synergiaa. Suomen apteekkimonopolin mahdollinen purkaminen tai muutokset siinä ovat Oriolan kaltaiselle yritykselle sekä riski että mahdollisuus.
Yhtiön keskeisin kilpailija on Tamro, joka on osa Euroopan laajuista Phoenix-konsernia.
Oriolan alkuvuosi 2020
Oriola kuuluu niihin yrityksiin, jotka hyötyvät koronapandemiasta aivan kuten lääkeyhtiö Orion, joka antoi positiivisen tulosvaroituksen 8.7.
Oriola kertoi huhtikuussa ykköskvartaalin osavuosikatsauksessaan COVID-19 -pandemian aiheuttaneen tuotteiden kysyntäpiikin.
Kuluttajakäyttäytyminen johti ennennäkemättömään flunssa- ja kiputuotteiden sekä lääkkeiden kysyntään apteekeissa.
Laskutus kasvoi tammi-maaliskuussa vertailukelpoisin valuuttakurssein 9,8 prosenttia 965 miljoonaan ja liikevaihto 17,9 prosenttia 460 miljoonaan euroon.
Liikevoitto kasvoi vuoden takaisesta 3,7 miljoonasta 6,9 miljoonaan.
Liikevaihto ei kuvaa koko laskutusta riippuen siitä, millaisia sopimuksia yhtiöllä on lääkeyritysten kanssa, joiden lääkkeitä se välittää. Jos nämä lääkkeet kuuluvat kaupintavarastoon eikä Oriolan omistusvarastoon (taseeseen), vain kate kirjataan liikevaihtoon mutta lääkkeiden hankintamenon osuutta ei.
Pharma -segmentissä Oriolalla on lääkeyhtiöiden kanssa erilaisia toimitussopimuksia, joiden ehdoista riippuen varastossa olevat tuotteet käsitellään joko yhtiön omana vaihto-omaisuutena tai kaupintavarastona.
– tilinpäätös 2019
Consumer, Pharma ja Retail
Yhtiö uudisti liiketoiminta-alueensa vuoden 2019 alusta tasavahvoihin kolmeen yksikköön: Consumer, Pharma ja Retail.
Logistiikkaan ja hankintaan keskittyvä Operations palvelee näitä kaikkia ja sen luvut ovat segmenttiraportoinnissa kolmessa ensin mainitussa sisällä. Uudistuksen yhtenä tavoitteena oli logistiikan palvelukehityksen ja hankinnan tehokkuuden varmistaminen yhtiön laajuisesti.
Uudet, nykyiset segmentit ovat vuosikertomuksen 2019 mukaan:
Consumer tarjoaa terveyden ja hyvinvoinnin tuotteita ja palveluita asiakkaille Kronans Apotekin, Ruotsin kolmanneksi suurimman apteekkiketjun kautta.
Pharma tarjoaa räätälöityjä logistiikka-, asiantuntija- ja konsultointipalveluita lääkeyrityksille sekä laajan valikoiman lääkevalmisteita apteekeille, sairaala-apteekeille sekä eläinlääkäreille.
Retail tarjoaa laajan valikoiman terveys- ja hyvinvointituotteita apteekeille, päivittäistavarakaupalle, eläinlääkäreille, yksityisille ja julkisille terveydenhuollon toimijoille sekä palveluita apteekeille, kuten henkilöstövuokrausta ja annosjakelua.
Uuden liiketoimintajaon mukaan luvut menevät:

Vuoden 2019 liikevaihtoa kasvattivat lääkkeiden myynnin kasvu ja muutokset lääkeyritysasiakkaiden jakelusopimuksissa. Tulosta painoivat Ruotsin uuden jakelukeskuksen suunniteltua hitaampi käyttöönotto ja sen tehottomuus sekä kiristynyt verkkokaupan kilpailu.
Juttu jatkuu mainoksen alapuolella.
🔸🔸
Henri Elon sijoituskirjat alehintaan SalkunRakentajan lukijoille!

Tilaa Henrin yhä saatavilla oleva sijoituskirja Tuoton arvoitus ratkeaa tai Henrin ja Jari Saarhelon uusin Osakesijoittajan maailmanvalloitus, tai molemmat pakettina täältä.
Syötä ALE-koodiksi ”Salkunrakentaja2020” niin saat kirjan/kirjat kotiin toimitettuna: Tuoton arvoitus 15 e, Osakesijoittaja 30 e tai pakettihinta 45 e, ei muita kuluja.
🔸🔸
Syksyllä 2018 yhtiö myös uudisti taloudelliset tavoitteensa, jotka ovat yhä voimassa (ilman IFRS 16:n vaikutuksia):
- Markkinakasvun mukainen liiketoiminnan kasvu
- Vuotuisen osakekohtaisen tuloksen kasvu yli viisi prosenttia ilman kertaluonteisia eriä
- Sijoitetun pääoman tuotto yli 20 prosenttia
- Oikaistu nettovelkaantumisaste alle 70 prosenttia*
*) Korollisiin nettovelkoihin lisätään myydyt myyntisaamiset, kuten aiemminkin.
Osingonjakotavoitteena Oriolalla ”jakaa vuosittain osinkoina noin 50 prosenttia osakekohtaisesta tuloksesta” yhtiön strategia ja taloudellinen asema huomioiden.
Vuoden 2019 osakekohtainen tulos oli 0,04 euroa ja osinko säilyi 0,09 eurossa. Kun yhtiöllä on 181,5 miljoonaa osaketta (A + B-sarja), osinkopotti teki yhteensä 16,3 miljoonaa euroa. Se maksettiin huhtikuussa.
Nykykurssiin nähden osinkotuotto on täysin hyväksyttävä 4,5 prosenttia.
Nettovelkaantumisaste maaliskuussa 2020 oli 92 prosenttia, eli tasoltaan tyydyttävä ja hieman tavoitetasoa heikompi. Myöskään kannattavuus ei ole tavoitetasolla, vaikka vuositasolle muunnettu sijoitetun pääoman tuotto parani alkuvuonna 2020 tyydyttävälle 8,6 prosentin tasolle vuoden takaisesta 3,8:sta.
Näkymät ja tulevaisuus
Oriola kuuluu niihin yhtiöihin, jotka ovat pitäneet näkymänsä ennallaan ja positiivisina samaan aikaan, kun monet pörssiyhtiöt peruuttivat tulosohjeistuksensa koronatilanteesta johtuvan vaikean ennustettavuuden vuoksi keväällä.
Vertailukelpoisin valuuttakurssein lasketun oikaistun liikevoiton arvioidaan kasvavan vuoden 2019 tasosta.
Oriolan näkymät vuodelle 2020 perustuvat ulkoisiin markkinaennusteisiin, sopimuksiin lääkeyritysten ja apteekkien kanssa sekä johdon arvioihin.
– osavuosikatsaus 24.4.2020
Yhtiön kehitys on ollut vaihtelevaa kuluneen 10 vuoden aikana. Esimerkiksi vuoden 2018 marraskuussa yhtiö antoi tulosvaroituksen:
Oriola Oyj täsmentää näkymiään ja muuttaa ohjeistustaan vuodelle 2018. Oriola arvioi jatkuvien liiketoimintojen vertailukelpoisin valuuttakurssein lasketun oikaistun liikevoiton pysyvän vuoden 2017 tasolla. Tämä johtuu pääasiassa korkeista logistiikkatoimintojen kuluista sekä Ruotsissa että Suomessa. Myös heikko valuuttakurssi on vaikuttanut negatiivisesti vertailukelpoiseen tulokseen, samoin kuin Hehku-ketjun aiheuttamat tappiot.
Helmikuussa 2019 yhtiö ilmoitti aloittavansa 20by20 -säästöohjelman. Sen tavoitteena on saavuttaa 20 miljoonan euron vuosisäästöt vuoden 2020 loppuun menneessä vuoden 2018 kustannustasoon verrattuna.
Säästöohjelma etenee aikataulussa.
Osakekurssi on vaihdellut kuluneen 10 vuoden aikana karkeasti tasolla 2-4 euroa ja on tällä hetkellä 2 euroa.
Yhtiöllä on 53,7 miljoonaa äänivaltaista A-osaketta ja 127,7 miljoonaa B-osaketta, joten markkina-arvo on noin 360 miljoonaa euroa.
Suurin omistaja on Mariatorp Oy, jonka hallituksessa istuvat Heikki Herlin (pj.), Ilkka Herlin ja Peter Immonen.
Oriolan hallituksen puheenjohtajana on toiminut entinen Nokian ”dream teamin” jäsen Anssi Vanjoki, mutta uudeksi puheenjohtajaksi valittiin kevään 2020 yhtiökokouksessa Panu Routila. [tekstiä korjattu 29.7.20]
Ala muuttuu. Toimitusjohtaja Robert Andersson viittaa vuosikertomuksen 2019 katsauksessaan Ruotsin kuluttajamarkkinan muutokseen.
Kuluttajat asioivat yhä enemmän verkossa ja haluavat yhä saumattomampia monikanavapalveluita. Asioinnin siirtyminen verkkoon laskee kannattavuutta, mutta vahva apteekkiverkostomme tarjoaa meille mahdollisuuden kehittää apteekkejamme kokonaisvaltaisiksi perusterveydenhuollon kohtaamispisteiksi.
Yhtiö avasi vuoden 2019 aikana apteekeissaan Drop-In-klinikoita ja aloitti MinDos-annosjakelupalvelun yksityisasiakkaille (Ruotsissa).
Summa summarum, Oriolan liiketoiminta on luonteeltaan defensiivistä eli suhdannekestävää. Pikemminkin ihmisten innostus ostaa lääkkeitä esimerkiksi koronakriisin aikaan edistää liiketoimintaa. Siksi lääkealan yhtiön osake tasapainottaa salkun rakennetta eri taloussuhdanteissa.
Yhtiö julkistaa toisen kvartaalin osavuosikatsauksen perjantaina 17.7. n. klo 8.30
🔸🔸
Kirjoitus ei sisällä sijoitussuosituksia. Sijoituskirjojen tilaukset ALE-koodilla ”Salkunrakentaja2020” täältä.