Toimituksen blogi

Mitä jos Teslan markkinahinta onkin oikein?

Yksi osakemarkkinoiden tehtävistä on informaation välittäminen.

Aika moni meistä uskoo, ellei nyt sitten täysin tehokkaisiin, niin ainakin suhteellisen tehokkaisiin markkinoihin. Lisäksi kaikilla rahoituksen alaa vähänkin opiskelleilla pitäisi olla tiedossa, että osakemarkkinoiden tehtävänä on informaation välittäminen. 

Nyt keskitytään tuohon informaatioon. Tehokkailla markkinoilla uusi tieto heijastuu välittömästi arvopaperin hintoihin oikean suuruisina. 

Markkinoiden eri osapuolilla voi hyvinkin olla erilainen näkemys osakkeeseen liittyvän tiedon merkityksestä ja sitä kautta osakkeen hinnasta. Markkinat ovat sitten se laskuri, jonka kautta erilaiset näkemykset summautuvat yhdeksi, ja oikeaksi, markkinahinnaksi. 

Teslan kohdalla tehokkaisiin markkinoihin ei uskota

Aloittelijaa voi hämmentää miten yksi osake voi olla niin halpa ja toinen niin kallis. Yleisesti ottaen tehokkaiden markkinoiden konseptin tunteville, tilanne ei kuitenkaan aiheuta mitään ristiriitaa. 

Osake on ensivilkaisulta halpa, koska siihen on syy. Osake on ensivilkaisulta kallis, koska yrityksen liiketoiminnasta löytyy jotain, joka selittää tuota korkealta vaikuttavaa hintaa. 

Teslan kohdalla useat koulutetut ja kokeneet ammattilaiset reagoivat kuitenkin mielenkiintoisella tavalla. 

Ensinnäkin keskustelun aiheeksi nousee kovin usein itse osakkeen hinta, ei yrityksen liiketoiminta. 

Toisekseen hintaan keksitään suhteellisen helppoja ja nopea mieleen tulevia selityksiä. 

Hintaa on selitetty kuplalla, uskonnolla, RobinHoodilla, tulppaaneilla, sillä kuinka paljon ”se keskikonsolissa oleva iso näyttö tekee”, vuoden 2008 asuntokuplan dynamiikalla, petoksella, hulluudella ja markkinoiden manipulaatiolla. 

Nämä selitykset on helppo ymmärtää, sillä Teslan osakkeen hinta on perinteisillä mittareilla mitattuna aivan poskettoman korkea. 

Mitä jos tehokkaisiin markkinoihin ei haluta uskoa?

Teslan hinnan kuplana näkevän kokeneen sijoittajan kannattaa kuitenkin kysyä itseltään kuinka paljon aikaa ja energiaa on Teslan ymmärtämiseen käyttänyt. 

Nobelvoittaja Kahnemanin termein kysymys kuuluu, että perustuuko oma arvio systeemin yksi tuottamaan arvioon, jonka on annettu voimistua vahvistusharhan kautta?

Vai onko enemmän aikaa ja vaivaa vaativalle ajatusprosessille, Kahnemanin sanoin ”systeemille kaksi”, annettu aito mahdollisuus ymmärtää käsillä oleva tilanne? 

Ehkä psykologian pelissä on muutakin kuin tehokas ajankäyttö. Mitä jos emme edes halua ajatella sitä mahdollisuutta, että Teslan markkinahinta on oikea? Kieltäminen on kuitenkin yksi voimakkaammista defensseistä mitä ihmisellä käytössään on. 

Mikäli markkinat ovat nyt oikeassa, tarkoittaa se sitä että Tesla lyö todella lyö isosti. Teslan markkinahinta kielii massiivisesta muutoksesta, jossa sähköauto syrjäyttää polttomoottoriauton.

Teslan hintaa verrataan usein muihin autonvalmistajiin. Vertailun tulos vietii siitä, että tulossa on muutos jossa eurooppalainen autonvalmistaja ottaa tulevan teknologiamurroksen myötä turpiinsa ja isosti.

Skenaarion pitäisi huolestuttaa suomalaistakin, koska Saksa on paitsi merkittävä kauppakumppani, myös Euroopan talousmoottori. Samalla autot ovat keskeinen osa Saksan teollisuutta.

Voisiko olla niin, että yksi syy Teslan hinnan selittämiseen irrationaalisen hinnoittelun kautta on se, että vaihtoehtoinen selitysmalli on epämiellyttävä? Se voi tuoda mieleen ikävät muistot aikoinaan ylivoimaisesta matkapuhelimien valmistajasta. 

Kaikille Nokian kulta-ajan eläneille, tuon muistelu ei ole miellyttävää. Miksi siis ajatella mitään näin epämiellyttävää, kun voimme sivuuttaa koko hintainformaation helposti sanomalla ”kupla”?

Hintainformaation ohittamisen seuraamukset

Tehdäänpä sellainen oletus, että Teslan markkinahinta onkin oikea ja mietitään mitä siitä seuraa, että sivuutamme tämän hintatiedon sisältämän informaation olankohautuksilla, puhtaasti hintaan perustuvilla päivittelyillä ja mielessä pyörivillä kuplaan viittaavilla selityksillä. 

Se tarkoittaa sitä, että emme lainkaan käytä aikaa ja energiaa lisätäksemme ymmärrystämme siitä, mitä isoon menestymiseen tarvitaan. 

Meiltä menee täysin ohi miten yksi Pay Pal:in perustajista ja Facebookin aikaisen vaiheen sijoittajista Peter Thiel kuvaa vuonna 2014 julkaistussa kirjassaan Zero to One sitä miten Teslan strategia on ainutlaatuinen siinä, että se saa jokaisen palasen menemään kohdalleen. 

Samoin suljemme korvamme siltä miten, toisin kuin sadoilla epäonnistuneilla clean tech -yrityksillä, Teslan kohdalla ei puhuta kilpailijoitaan jonkin verran paremmasta tekniikasta, vaan täysin ylivoimaisesta teknologisesta etumatkasta. 

Samoin sivuutamme yli 80 prosentin markkinaosuuden Yhdysvaltojen sähköautomarkkinoista siinäkin tilanteessa, missä kilpailijat saavat Teslaa enemmän valtion tukirahoja. 

Kun näemme uutisen kilpailijan sähköisestä urheiluautosta, ajattelemme heti, että nyt on Teslan tarina sitten siinä. Emme edes vaivaudu katsomaan miten Teslan strategiana on ollut vallata pieni markkina ja käyttää tästä saadut resurssit seuraavan markkinan valtaamiseksi. 

Emme myöskään näe miten perinteisistä autonvalmistajista eroava vertikaalinen integraatio mahdollistaa toimittajista riippumattoman tuotekehityksen. 

Muistamme pelkästään menneet menestyksen vuodet ja unohdamme että polttomoottorissa ja sähkömoottorissa puhutaan eri teknologiasta ja miten  Wright:in laki tulee suosimaan Teslaa polttomoottoriteknologian voittajien kustannuksella.  

Luontaisesti lista on pidempi, mutta se lopulta kiteytyy tähän ajatukseen: kun ohitamme hintainformaation sanomalla ”kupla” niin emme opi mikä tekee voittajasta voittajan ja häviäjästä häviäjän.  

Eurooppa ei osaa voittaa

Teslan markkinahinta oli jo kesäkuun alussa suurempi kuin saksalaisten autonvalmistajien yhteenlaskettu markkinahinta. 

Ehkä markkinat ovat tässä kohti väärässä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että Euroopan innovaatiokenttä on muillakin mittareilla aivan kertakaikkisen surkeassa tilassa. 

Tätä surkeaa tilaa voi kuvata monella eri tavalla. Nokian kaatanut amerikkalainen laatuyritys Apple on yksinään yhtä arvokas kuin Saksan kaikkien osakkeiden yhteenlaskettu markkina-arvo.

Ja kun tämä ei ole kahdenkaan yrityksen tarina, eikä pelkkään osakekurssiin sidottu asiantila. Voidaan miettiä miten yhteiskuntamme toimii nyt eri tavalla kuin ennen ja mistä tuo muutos on lähtöisin.

Microsoftin Office, Alphabetin Google, Facebookin sosiaalinen media, Netflixin suoratoisto, ja niin monet muut esimerkit kertovat siitä miten Amerikalla ja Kiinalla on kyky muuttaa maailmaa, Euroopalla ei. 

Yritysten elinkaarimallin pohjalta katsottuna tilanne ei näytä yhtään sen paremmalta. 

Euroopasta toki löytyy nuoria kovan kasvun yrityksiä, mutta niiltä puuttuu kyky ylläpitää kovan kasvun vaihettaan päästääkseen oikeasti maailmaa muuttaviksi menestystarinoiksi. Toisin sanoen ne siirtyvät suoraan nuoren kasvun yrityksistä, kypsän kasvun kautta kypsien yritysten sarjaan. Se välissä oleva pidemmän aikavälin kova kasvu jää toteutumatta.

Euroopasta löytyy myös muutama suuri teknologiayritys, mutta nämä ovat jo kypsään ikään ehtineitä.

Summaten: innovaatioon perustuvat globaaliin johtopositioon matkalla olevat Eurooppalaiet kovan luokan kasvuyritykset loistavat poissaolollaan.

Euroopalta on hukassa innovaatioon perustuvan voittamisen ja sitä kautta myös talouskasvun avaimet. Siksi meidän pitäisi oppia näkemään korkeassa markkinahinnassa paitsi kupla, niin myös mahdollisuus löytää nämä kadoksissa olevat menestymisen avaimet.  

Tämän lisäksi meidän täytyy tietysti kuunnella menestyneiden ihmisten käsityksiä siitä mikä Euroopan tila on ja mitä sille voitaisiin tehdä.

Jos avaimet löytyvät, antaa se mahdollisuuden rakentaa suunta ja visio. Sitä odotellessa voidaan keskittyä näkemään Euroopan unioni lähinnä automaattina, jonka ainoa funktio on ensin kerätä rahaa jäsenvaltioiltaan ja sen jälkeen jakaa se takaisin jäsenvaltioilleen.

Toimituksen blogi on kategoria, jonka tarkoituksena on herättää keskustelua ja se voi sisältää voimakkaitakin näkemyksiä.

2 kommenttia
  • Juuso sanoo:

    Todella ajatuksia herättävä ja hyvä kirjoitus. Kiitos.

  • TESLA

    Teslaan ja erityisesti sen osakkeeseen suhtaudutaan yleensä hyvin kriittisesti! Syitä on monia, ehkä tärkein syy on yhtiön kompastelu ja ylisuuret lupaukset kansan mielestä? Analyyttisesti ajattelevat pitävät osakeen hintaa ihan törkeän yliampuvana.
    Mutta kyse ei olekaan enää tavanomaisesta kilpailusta hybridi- ja sähköautojen valmistajien välillä, vaan on kyse akkujen kehittämisestä, täyssähköautojen uudesta sukupolvesta ja ennen kaikkea KYSYNNÄN JA TARJONNAN LAISTA! Jos Teslan autojen kysyntä jatkuu yhtä vahvana kuin se on nyt, on melko helppoa arvella sen voittavan toistaiseksi muut autonvalmistajat ”rinnanmitalla”!?

    Jos katsoo tilannetta globaalisti, niin Teslalla väitetään olevan yli 5 vuoden ETUMATKA ja osaamista yli muiden. Vieläkin tärkeämpää on kuluttajien hintatietoisuus täyssähköautojen edullisuudesta eli KÄYTTÖKULUISTA.

    Pikkulisänä ”mielikuvakilpailussa” saattaa olla mahdollisuus hyödyntää teknologiaa itseohjautuvien autojen mahdollisesti tultua viranomaisten toimesta hyväksytyiksi ehkä jo lähivuosina?? Tosin tämä ei voi vielä olla realistinen myyntiargumentti, enemmänkin vain eräitä tulevaisuuden ostajia kiinnostava houkutuslintu?? Tällöinhän itseohjautuvia autoja voisi omistaa useampi kuin yksi ja auton voisi tilata kotikulmille kännykän käskyllä?? Kyse onkin tulevaisuuden haaveista, jotka saattavat olla tällaisen teknologiatuotteen ehkä kiinnostavimpia myyntiargumenttejä ehkä piankin??

    Jos kysynnän ja tarjonnan laki vähääkään toimii, niin Teslan etumatka näkyy kyllä lähivuosina yhtiön tuloksessa. Tähän asti se on ollut pakkasen puolella, mutta näyttää olevan kääntymässä plussalle lähivuosina?

    Kyse on myös yrityksen tulosnäkymistä ja kilpailun heijastumisesta sen ja kilpailijoiden välillä. Ei tarvitse ole mikään ihmeellinen ennustaja, kun helposti luiskahtaa arvioon Teslan ylivoiman voittamiseen niin rikkaiden amerikkalaisten kuin kiinalaistenkin ostajien osalta? Muut maat ja varsinkin Eurooppa jää tässä kisassa hopealle tai pronssille. Raha ratkaisee, kuin Irwin Goodmanin laulussa sanotaan??

  • Ylös
    >