Dallas Mavericksin omistaja, sarjayrittäjä ja Shark Tank -ohjelmasta tuttu miljardööri Mark Cuban muistutti vuoden 2020 Inc. 5000 Vision -konferenssin yleisöä myötätunnon tärkeydestä yritysmaailmassa.
Inc-sivusto tuo esiin Cubanin puheen, jossa hän myönsi, ettei ollut ennen maailman myötätuntoisin tai empaattisin henkilö. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet, ja Cubankin puhuu nyt empatian tärkeydestä.
”Elämme nyt eri aikakaudella, ja jos organisaatio ei kohtele työntekijöitään empaattisesti, eikä tunnista ihmisten taustojen eroja, niin he haluavat päästä pois [yrityksestä] niin nopeasti kuin mahdollista”, Cuban kertoi puheessaan, ”sama koskee sidosryhmiä ja asiakkaita”.
Lue myös: Bitcoin osana sijoitussalkkua
Empatia ei tarkoita pehmoilua
Cuban nostaa esiin tärkeän aiheen. Empatia on merkittävä työelämän taito, ja tunnetaidot ovat nousseet yhä tärkeämpään rooliin työpaikoilla.
”Empatiakyky on perustavanlaatuinen taito, jota vaaditaan johtajien lisäksi myös alaisilta ja kollegoilta. Empatia on edellytys yhteisten tavoitteiden saavuttamiselle parhaalla mahdollisella tavalla,” työpsykologi Jaakko Sahimaa määrittelee empatian käsitettä Duunitorille.
Sahimaan mukaan kovien tavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan myös pehmeää puolta. Työntekijätkin ovat ihmisiä, ja johtajilla täytyy olla valmiudet ihmisten kohtaamiseen empaattisella ja tunnetaitoisella tavalla.
Kannattaa huomioida, ettei pehmeät arvot tai empatia tarkoita pehmoilua, eivätkä ne vähennä kovien tulosten tekemistä.
”Empaattisuuden ei pitäisi näyttäytyä löperöytenä. Kyse ei ole kaoottisuudesta tai pehmoilusta, vaan siitä, miten kovaan liike-elämään voidaan sopivissa määrin tuoda inhimillistä elementtiä, jotta ihmisten on helppo sitoutua ja motivoitua työhönsä”, Sahimaa täsmentää.
Cuban esitti puheessaan muutamia hyödyllisiä tapoja myötätunnon harjoittamiseen, tai mitä hän kutsuu ”myötätuntoiseksi kapitalismiksi”, jotka voisivat auttaa esimerkiksi tuloerojen ja rasismin kaltaisten ongelmien ratkaisemiseksi.
Sijoita omaan yhteisöön
”Olemme enimmäkseen kuluttajavetoinen talous”, Cuban sanoi, ”ja mitä heikompia kuluttajat ovat, sitä heikompia ovat ympäröivät yhteisöt ja kaupungit. Mitä heikommassa asemassa ihmiset ovat näissä yhteisöissä ja kaupungeissa, sitä vaikeampaa on harjoittaa liiketoimintaa”.
Tästä syntyy positiivinen kehä, jossa onnistuminen ruokkii onnistumista.
”Jos teet kaikkesi tukeaksesi yhteisöäsi, et tue pelkäästään ihmisiä, vaan tuet myös oman yrityksesi talouden tulevaisuutta. Ja mitä isompi yrityksestäsi tulee, sitä enemmän voit auttaa.”
Palkkaa kohdemarkkinoilta
Cuban myönsi, että hänellä kesti kauan oppia se, että myydäksesi tuotteita tietylle yhteisölle, sinun on palkattava ihmisiä kyseisestä yhteisöstä. Vaikka palkkaamallasi henkilöllä ei olisi niin vahva tausta, kouluttamalla saat heistä uskollisen työntekijän, joka ymmärtää kohdemarkkinan paremmin kuin muut, Cuban kertoi.
Kaikkien kohtelu samalla tavalla ei toimi
”Katsoin ennen kaikkea matemaattisena yhtälönä. Kohtelin ihmisiä samalla tavalla; mitä sanoin Tomille, sanoin myös Sallylle. Mutta olen oppinut, että ihmisten tasa-arvoinen kohtelu ei välttämättä tarkoita täysin samanlaista kohtelua, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia, ja eroavaisuudet voivat tarjota erilaisia mahdollisuuksia.”
Sahimaa kannustaa johtajia ottamaan haltuun persoonallisuuspsykologian perusteet ja harjoittamaan motivaatiojohtamisen ja ihmisten ymmärtämisen taitoa. Pohjimmiltaan tässä on kyse siitä, että kun ymmärtää, miten ihmiset ovat erilaisia, on helpompi toimia empaattisesti.
Cubanin mukaan ”jokaisen yksilön taustan ja tarpeiden ymmärtäminen tekee sinusta paremman yrittäjän ja toimitusjohtajan, ja sinulla on näin myös menestyvämpi yritys”.
Lähteet: Duunitori ja Inc.