Yhdysvaltain suurin ruokalähettipalvelu DoorDash listautui keskiviikkona New Yorkin pörssiin. DoorDashin osake sulkeutui ensimmäisen kaupankäyntipäivän päätteeksi 189,51 dollariin, mikä tarkoitti huikeaa 86 prosentin nousua suhteessa 102 dollarin listautumishintaan. Tällä osakekurssilla yhtiön yhteenlaskettu markkina-arvo nousi yli 70 miljardiin dollariin.
DoorDashin listautumisanti toteutettiin tavallisesta poiketen niin kutsuttunu hybridi-huutokauppana, jossa antiin osallistuneiden institutionaalisten sijoittajien täytyi haluamansa osakemäärän lisäksi ilmoittaa, millä hinnalla he olisivat valmiita ostamaan osakkeita. Uuden listautumismallin arvioitiin etukäteen vähentävän rajuja kurssivaihteluja osakkeen ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä.
Teknologiasektorin vilkas listautumisviikko jatkuu jälleen huomenna, jolloin asuntojen lyhytaikaiseen vuokraukseen erikoistuneen AirBnb:n on pitkän odotuksen jälkeen määrä listautua New Yorkin pörssiin.
DoorDashin liiketoimintamalli muistuttaa paljon Foodoraa ja Woltia
DoorDashin liiketoimintamalli on hyvin samankaltainen kuin Suomessa toimivilla ruokalähettipalveluilla. DoorDash toimii alustana, jonka kautta asiakkaat voivat tilata ruoalle DoorDashin järjestämään kotiinkuljetuksen valitsemastaan ravintoloista. DoorDash perii kotiinkuljetuksesta pienen maksun ravintolalta ja asiakkaalta, josta yhtiö edelleen maksaa palkkioita yli miljoonalle ruokalähetilleen.
DoorDash ei myöskään suomalaisten ruokalähettipalveluiden tapaan pidä ruokalähettejä työntekijöinään, vaan itsenäisinä yrittäjinä. Näin toimiessaan DoorDash säästää henkilöstökuluissaan, mutta samalla yhtiön ruokalähetit jäävät minimipalkan, sairausvakuutusten ja muiden työntekijöiden lakisääteisten oikeuksien ulkopuolelle.
Menettelytavan vuoksi DoorDashin toiminta onkin kohdannut Yhdysvalloissa paljon samanlaista kritiikkiä mitä Foodora ja Wolt ovat kohdanneet Suomessa. Esimerkiksi New York Times uutisoi hiljattain näyttävästi DoorDashin ja muiden ruokalähettipalveluiden toimintaan liittyvistä ongelmista. Vastaavat työntekijöiden asemaan liittyvät ongelmat koskevat kuitenkin kaikkia alan suuria toimijoita Yhdysvalloissa.
DoorDash on Yhdysvaltain markkinajohtaja
Vaikka DoorDash onkin Suomessa tuntematon toimija, on se Yhdysvalloissa noussut lyhyessä ajassa maan suosituimmaksi ruokalähettipalveluksi. Kuljetetun ruoan kokonaisarvolla mitattuna yhtiö hallitsi lokakuussa 2020 noin 50 prosenttia Yhdysvaltain koko ruokalähettialasta.
Kasvu on ollut nopeaa, sillä vertailukelpoisten markkinaosuusvertailujen perusteella DoorDashin siivu Yhdysvaltain ruokalähettimarkkinoista oli vielä huhtikuussa 2020 noin 45 prosenttia. Reilua vuotta aikaisemmin helmikuussa 2019 vastaava markkinaosuus taas oli vain noin 28 prosenttia.
DoorDashin kasvua maan suurimmaksi ruokalähettipalveluksi on auttanut erityisesti se, että yhtiö päätti jo vuonna 2013 keskittyä ensisijaisesti esikaupunkialueisiin kaupunkien keskustojen sijaan. Strategia on osoittautunut erinomaiseksi varsinkin koronapandemian aikana, kun ihmiset alkoivat suurkaupunkien ydinkeskustojen sijaan viettämään entistä enemmän aikaa esikaupunkialueilla.
Yhtiö kasvaa liikevoiton kustannuksella
Kuten markkinaosuuksien nopeasta kasvusta voi päätellä, on DoorDashin liikevaihdon kasvu ollut viimevuosina huimaa. Yhtiön listautumisesitteen mukaan vuonna 2018 sen kokonaisliikevaihto oli noin 291 miljoonaa dollaria, josta se yli kolminkertaistui vuoden 2019 aikana 885 miljoonaan dollariin. Yhtiön kasvu sai edelleen lisäpotkua koronapandemiasta, joka lisäsi räjähdysmäisesti DoorDashin kaltaisten ruokalähettipalvelujen kysyntää: tämän vuoden kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana DoorDashin liikevaihto kasvoi noin 3,3-kertaiseksi suhteessa edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.
Liikevaihdon nopea kasvu on kuitenkin tapahtunut yhtiön liikevoiton kustannuksella. Yhtiö on ollut vain yhden vuosineljänneksen ajan voitollinen, kun se tämän vuoden toisella kvartaalilla ilmoitti tehneensä 23 miljoonan dollarin positiivisen tuloksen. Voitollinen vuosineljännes jäi kuitenkin yhtiön ainoaksi, sillä jo seuraavalla vuosineljänneksellä yhtiön liikevoitto kääntyi 43 miljoonan liiketappioksi.
DoorDashin liiketappio kuitenkin laski vuoden 2020 ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana reilusti. Tammi-syyskuussa 2019 yhtiö teki tappiota yhteensä noin 479 miljoonaa dollaria, kun taas tänä vuonna vastaavalla ajanjaksolla tappiot olivat vain 131 miljoonaa.
Tappioiden pienentymisestä huolimatta DoorDash ei edes itse usko, että yhtiön liiketoiminta tulisi lähitulevaisuudessa olemaan voitollista. Listautumisesitteessään DoorDash kertoo uskovansa yhtiön tappioiden jatkuvan jatkossa, sillä yhtiön täytyy tehdä merkittäviä lisäinvestointeja jatkaakseen liiketoimintansa kasvattamista.
Pystyykö DoorDash lunastamaan sijoittajien odotukset?
Vaikka DoorDashin pörssilistautuminen sujuikin hyvin, ovat monet asiantuntijat esittäneet myös kriittisiä arvioita yhtiön pörssilistautumisesta.
Esimerkiksi yhdysvaltalainen talousjulkaisu Forbes kutsui DoorDashin listautumista ”vuoden 2020 naurettavimmaksi pörssilistautumiseksi”. Forbesin mukaan ruokalähettiala on vahvasti kilpailtu, eikä DoorDashilla ole merkittäviä kilpailuetuja suhteessa muihin alan toimijoihin. On myöskin epäselvää, miten DoorDash aikoo tulevaisuudessa yhtä aikaa jatkaa kasvuaan ja samalla kääntää tappiollisen liiketoimintansa voitolliseksi.
Oman haasteensa sijoittajien odotuksien täyttämiselle antaa myös yhtiön pilviin kohonnut arvostustaso. Yhtiön valuaatio oli viimeisellä, kesäkuussa 2020 järjestetyllä yksityisellä rahoituskierroksella vielä alle 16 miljardia dollaria, eli alle neljännes yhtiön nykyisestä markkina-arvosta.