Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa

Salesforce ostaa Slackin ulos pörssistä 28 miljardilla

Ohjelmistojätti Salesforce vahvisti huhut viestintäpalvelu Slackin ostamisesta myöhään tiistai-iltana Suomen aikaa.

Yhdysvaltalainen ohjelmistojätti Salesforce ilmoitti myöhään tiistai-iltana Suomen aikaa, että yhtiö on päässyt viestintäpalvelu Slackin kanssa sopimukseen yhtiön ostamisesta. Salesforce kertoo maksavansa Slackista yhteensä noin 27,7 miljardia dollaria (noin 22,9 miljardia euroa), mikä tekee hankinnasta koko Salesforcen historian suurimman yksittäisen yrityskaupan.

Kauppa on määrä toteuttaa osittain osakevaihtona. Salesforce on luvannut maksaa jokaisesta Slackin osakkeesta 26,79 dollaria osakkeelta, minkä lisäksi Slackin osakkeenomistajat saavat 0,0776 Salesforcen osaketta jokaista omistamaansa Slackin osaketta kohden.

Slackin myyminen Salesforcelle ei tullut sijoittajille yllätyksenä, sillä tieto yrityskaupan valmisteluista vuoti julkisuuteen jo viime viikon keskiviikkona. Tämän vuoksi yrityskauppa oli jo pitkälti hinnoiteltu sisälle yhtiön osakkeeseen: Slackin osake oli juuri ennen yrityskaupan varmistumista noussut 50 prosenttia suhteessa vuotoa edeltäneeseen päivään, Salesforcen taas laskenut noin seitsemän prosenttia. Yrityskauppa julkaistiin virallisesti vasta Yhdysvaltain markkinoiden sulkeuduttua, joten markkinoiden mahdollinen reagoiminen kaupan julkistamiseen ei näy vielä osakkeiden hinnoissa.

Sekä Slackin että Salesforcen hallitukset ovat hyväksyneet kaupan, mutta kauppa vaatii vielä yhtiöiden osakkeenomistajien sekä viranomaisten hyväksynnän.

Slackin vuosi on ollut monia muita teknologiayhtiöitä tasaisempi

Siinä missä useat muut etätyöskentelyyn edes etäisesti liittyvät osakkeet ovat koronapandemian myötä nähneet räjähdysmäisiä kasvulukuja, on Slackin vuosi ollut jatkuneesta kasvusta huolimatta huomattavasti tasaisempi.

Esimerkiksi ensimmäisellä koronapandemian sävyttämällä vuosineljänneksellä helmi-huhtikuussa Slackin liikevaihdon kasvuvauhti pysyi lähes ennallaan noin 50 prosentissa, kun samaan aikaan esimerkiksi videoneuvotteluja tarjoava Zoom raportoi Slackiin verrattuna yli kolminkertaisista liikevaihdon kasvuluvuista.

Slack ei ole myöskään kurssikehityksen valossa ollut ennen ostouutisen vuotamista tämän vuoden parhaita sijoituksia. Monien analyytikkojen mielestä juuri tämän vuoksi Slack päätyikin lopulta yritysoston kohteeksi. Ennen ostohuhujen vuotamista julkisuuteen viime viikolla Slackin osakekurssi oli vain noin 28 prosenttia vuodenvaihdetta korkeammalla, mikä jäi kauas Zoomin ja Netflixin kaltaisten teknologia-alan koronamenestyjien kurssikehityksistä.

Salesforce pyrkii laajentamaan toimintaansa yrityskaupan kautta

Salesforcelle Slackin hankkiminen on looginen askel, sillä yhtiö on pyrkinyt jo aikaisemmin mukaan työpaikkojen yhteisten viestintä- ja työskentelyalustojen markkinoille.

Vuonna 2010 Salesforce julkaisi yksityisiin viestintäpalveluihin keskittyvän Chatter-palvelun. Kuusi vuotta myöhemmin yhtiö taas hankki itselleen yrityskaupan kautta pilvipohjaisen Quip-palvelun, jonka avulla useat ihmiset pystyvät työstämään samaa dokumenttia yhtä aikaa. Esimerkiksi Wall Street Journalin analytiikkolähteiden mukaan kummastakaan palvelusta ei ole kuitenkaan tullut Salesforcelle mainittavaa menestystä.

Jos Slackin myynti saadaan vietyä päätökseen, tulee Slackin aikakausi itsenäisenä yhtiönä jäämään vain reilun vuosikymmenen mittaiseksi. Slackin perusti vuonna 2009 yhtiön nykyinen toimitusjohtaja Stewart Butterfield, joka oli ennen Slackia rikastunut valokuvapalvelu Flickrin perustamisella. Slack listautui New Yorkin pörssiin kesällä 2019, jolloin sen yhteenlaskettu markkina-arvo oli noin 24 miljardia dollaria.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Kyösti Kakkonen yrittäjä sijoittaja

Kyösti Kakkonen: "Ei niinkään osingot, vaan osakkeen arvonnousu"

Seuraava artikkeli
digitalisaatio kasvusijoittaminen kasvuosakkeet talous digitalous

Suomen digiosaamisen kilpailuetu vaarassa hiipua