Datavertailun mukaan DNA:n Koti 5G:n, eli rakennuksen ulkoseinään rakennetun kiinteän 5G-yhteyden, omistava asiakas käytti heinä–elokuussa keskiarvoisesti yhteensä noin 576 gigatavua dataa kahden kuukauden aikana.
Määrä on selvästi suurempi kuin 4G:n tai 3Gn nettiyhteyksien käyttäjillä.
DNA:n mukaan määrä on lähes 75 prosenttia suurempi kuin tavallisen 5G-mokkulan käyttäjällä (330 Gt) ja noin 250 prosenttia suurempi verrattuna 4G-mokkulan käyttäjään (168 Gt). 3G-nettiyhteyttä käyttävä asiakas puolestaan kulutti kahden kuukauden otantajaksolla vain noin 38 gigatavua dataa.
Trendi on samansuuntainen myös mobiililiittymissä. DNA:n postpaid-tyyppisen 5G-liittymän omistava kuluttaja-asiakas käytti heinä–elokuussa keskiarvoisesti noin 32 prosenttia enemmän dataa kuin vastaavanlaisen 4G-liittymän omistava.
DNA:n mukaan 5G ei ole vielä muuttanut datan käyttötarkoituksia. Tosin osuudet datankäytöstä ovat liittymätyypistä riippumatta vielä toistaiseksi hyvin samankaltaisia. Esimerkiksi videoiden katseluun kokonaisdatasta kuluu hieman yli 40 prosenttia, musiikin kuunteluun hieman alle prosentti ja sosiaalisen median käyttöön hieman yli kymmenys.
”5G ei yksistään ole ainakaan vielä muuttanut suomalaisten tapaa kuluttaa dataa, vaan se mahdollistaa entistä suuremman kapasiteetin käyttäytyä digitaalisissa ympäristöissä samalla tavalla kuin ennenkin – toki sillä erotuksella, että kulutetut sisällöt ovat 5G:llä aiempaa laadukkaampia. Videoita, musiikkia ja sosiaalista mediaa käytetään 5G:llä enemmän kuin muilla liittymätyypeillä, eli Suomessa ollaan nopeasti heräämässä 5G:n mahdollisuuksiin esimerkiksi kuvan- ja äänenlaadun sekä viiveettömyyden osalta”, kertoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.
Toistaiseksi 5G-liittymä on käytössä vielä suhteellisen harvalla. Tämän vuoksi myös käyttötarkoituksien vertailu on hieman jäljessä vanhempiin, vakiintuneisiin teknologioihin nähden.
”Kun tarkastelemme vastaavia lukuja esimerkiksi vuoden päästä, ne tulevat kertomaan aivan erilaista tarinaa, sillä 5G:n mukanaan tuoma muutos käyttötarkoituksissa on silloin jo paljon selvemmin nähtävillä”, Väisänen ennustaa.
Väisäsen mukaan suoran vertauksen voi tehdä siihen, miten siirtymä 3G:stä 4G:hen on vaikuttanut suomalaisten netinkäyttöön: nykyään yhä enemmän dataa kulutetaan video- ja audiosisältöihin.
Lue myös tämä: Suomalainen 6G-teknologian tutkimus kiinnostaa maailmalla