
Keskon myynti jatkoi kasvuaan joulukuussa kaikilla toimialoilla. Myynti K-ruokakaupoille kasvoi peräti 14,2 prosenttia viime vuoden joulukuusta päivittäistavarakaupassa. Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa kasvu oli vieläkin rajumpaa – siinä kasvu oli vahvaa kaikissa toimintamaissa, myynti kasvoi vertailukelpoisesti 17,2 prosenttia.
Parhaat luvut teki kuitenkin autokauppa, jonka myynti kasvoi 21,4 prosenttia. Keskon pääjohtaja Mikko Helander kertoo, että erityisesti sähköautojen hyvä kysyntä kasvatti autokauppaa.
Keskon myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan toimituspäivien edellistä vuotta suurempi määrä, Helander kertoo.
Keskon hallitus hyväksyi konsernille uudet keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet joulukuun alussa. Yhtiö nosti sekä kannattavuuden että pääoman tuoton tavoitteitaan.
Kannattavuudessa Keskon tavoitteena on 5,5 prosentin vertailukelpoinen liikevoittoprosentti ja vertailukelpoinen sidotun pääoman tuotto 12,5 prosenttia. Taloudellisen aseman osalta tavoitteena on, kuten aiemmin, että korolliset nettovelat / käyttökate -tunnusluku ilman IFRS 16 -vaikutuksia on enintään 2,5.
Keskon aikaisemmissa tavoitteissa liikevoittoprosentti oli 5,0 prosenttia ja vertailukelpoinen sidotun pääoman tuotto 11 prosenttia sekä korolliset nettovelat / käyttökate -tunnusluku ilman IFRS 16 -vaikutuksia enintään 2,5.
Kesko on kuulunut korona-ajan voittajiin, kun kuluttajat ovat suunnanneet ostoksensa päivittäistavarakauppaan, sisustukseen ja rakentamiseen. Keskon osake nousi nopeasti koronakuopasta ja saavutti syyskuussa kaikkien aikojen korkeimman noteerauksensa. Viidessä vuodessa osake on kivunnut jo 140 prosenttia.
Osakkeen nousun vuoksi tasepohjainen P/B-kerroin on kivunnut tasolle 3,7x. Kuluvan vuoden analyytikoiden konsensuksen mukaisella 0,91 euron osakekohtaisella tuloksella P/E-kerroin on 23x.
Kesko ei ole nyt analyytikoiden suosikki. Kymmenestä Keskoa seuraavasta analyytikosta viiden suositus on negatiivinen (vähennä tai myy), kolmen neutraali (pidä) ja kahden positiivinen (lisää tai osta).