Lentoyhtiöt ovat tunnetusti kuuluneet vuosi sitten alkaneen koronapandemian suurimpiin häviäjiin, kun maailman lentoliikenne supistui hetkessä murto-osaan aikaisemmasta. Lukuisten ongelmissa painivien lentoyhtiöiden lisäksi myös lentokoneiden valmistajien liiketoiminta on kärsinyt pahoin koronan aiheuttamista ongelmista.
Muutos tulee hyvin ilmi tarkastellessa maailman kahden ylivoimaisesti suurimman matkustajalentokoneiden valmistajan, yhdysvaltalaisen Boeingin ja eurooppalaisen Airbusin, vuoden 2020 tuloksia. Airbus julkaisi viime vuoden tuloksensa tänään, Boeing taas aikaisemmin tänä vuonna.
Yhtiöiden liikevaihto romahti
Kaikista selvimmin koronakriisin vaikutukset näkyvät yhtiöiden liikevaihdossa, jotka romahtivat koronan myötä kummallakin yhtiöllä reilusti alaspäin.
Boeingin liikevaihto tippui vuonna 2020 edellisvuoden 76,6 miljardista dollarista noin 58,2 miljardiin dollariin. Tämä tarkoitti yhteensä noin 24 prosentin pudotusta. Boeingin liikevaihtoa rokottivat koronapandemian lisäksi myös yhtiön 737 Max -koneen vakavat ongelmat, joiden vuoksi koko konemalli oli lentokiellossa lähes kaikkialla maailmassa aina vuodenvaihteeseen saakka. Nyt 737 Max on kuitenkin saanut taas lentoluvan muun muassa Yhdysvalloissa.
Boeingia hieman pienemmän Airbusin liikevaihto taas romahti suhteellisesti vielä Boeingiakin enemmän, noin 29 prosenttia edellisvuoden 70,5 miljardista eurosta 49,9 miljardiin euroon. Airbus kertoi liikevaihdon laskun johtuneen pääasiassa juuri koronaviruksesta, eikä yhtiöllä ollut Boeingin kaltaisia ongelmia yksittäisten lentokonemallien kanssa.
Vaikka liikevaihdon kokonaislasku oli kummallakin yhtiöllä huomattavaa, meni silti osalla yhtiöiden liiketoiminnasta koronasta huolimatta melko hyvin. Varsinkin yhtiöiden aseteollisuuteen liittyvät liiketoimintasegmentit pärjäsivät koronakriisin aikana olosuhteisiin nähden hyvin. Boeingin Defence, Space & Security -liiketoimintasegmentin liikevaihto kasvoi noin prosentin 26,3 miljardiin dollariin suhteessa edellisvuoteen, kun taas Boeingin Defence & Space -segmentin liikevaihto laski vain neljä prosenttia 10,4 miljardiin euroon.
Kumpikin yhtiö päätti vuotensa reilusti tappiolla
Liikevaihdon romahdus näkyi myös yhtiöiden tulosrivillä, joka oli kummankin yhtiön kohdalla reilusti pakkasen puolella.
Tulospuolella suhteessa edellisvuoteen erityisesti Boeingin vuosi 2020 oli katastrofaalinen, sillä yhtiön edellisvuoden maltillinen 636 miljoonan tappio kasvoi vuonna 2020 yli 11,9 miljardiin dollariin. Yhtiön osakekohtainen tulos oli pakkasella noin 20,88 dollaria.
Myös Airbusin vuosi 2020 jäi tappiolliseksi, joskin yhtiön tappiot olivat huomattavasti Boeingia pienempiä. Airbus teki vuonna 2020 yhteensä reilun 1,1 miljardin euron tappiot, joka tarkoitti noin 1,45 euron osakekohtaista tappiota. Airbusin tekemä tappio oli itseasiassa jopa hieman vuotta 2019 pienempi, joskin vuoden 2019 heikkoa tulosta selittää Airbusin tuolloin lahjusskandaalin vuoksi saama 3,6 miljardin euron sakko. Esimerkiksi vielä vuonna 2018 yhtiö teki vajaan 3,1 miljardin euron positiivisen tuloksen.
Sekä Boeing että Airbus kertoivat osavuosikatsauksissaan uskovansa, että koronapandemia tulee pitämään lentokoneteollisuuden markkinatilanteen haastavana myös vuoden 2021 ajan. Toistaiseksi on kuitenkin mahdotonta sanoa, kuinka nopeasti alan liiketoiminta palaa takaisin koronaa edeltävälle tasolle.
Yhtiöiden osakekurssit ovat heilahdelleet voimakkaasti
Epävarmuus tulevasta on näkynyt myös kummankin yhtiön osakekursseissa, jotka ovat liikkuneet koronakriisin aikana voimakkaasti.
Vuoden 2020 alussa New Yorkin pörssissä noteeratun Boeingin osakekurssi oli noin 333 dollaria, kun taas tänään yhtiön osake noteerattiin iltapäivällä noin 210 dollarissa. Pahimmillaan yhtiön osakekurssi kävi maaliskuussa 2020 vain 95 dollarissa, eli yrityksen nykyinen osakekurssi on kaikesta huolimatta yli kaksinkertaistunut pohjalukemistaan.
Samanlaisia kurssiliikkeitä ollaan nähty myös Pariisissa listatun Airbusin osakkeessa. Yhtiön osakekurssi oli vuoden 2020 alussa noin 134 euroa, mutta maaliskuussa yhtiön osakekurssi sukelsi alimmillaan lähelle 49 euroa. Boeingin tapaan myös Airbusin osakkeen arvo on kuitenkin sittemmin noussut huimasi kevään pohjalukemista: tänään iltapäivällä yhtiön osakkeella käytiin kauppaa noin 92 euron hinnalla.