Pinterest on sosiaalisen median yritys, joka myy mainoksia. Saattaa alkuun kuulostaa tutulta ja ehkä tylsältäkin. Sosiaalisia medioita nyt on muitakin, kuten Facebook, TikTok ja Snapchat.
Pinterest kuitenkin eroaa muista sosiaalisen median kanavista, sillä se ei ole niinkään yhteydenpidon väline vaan nimenomaan inspiraation lähde.
Pinterestin vahvuus piilee sen käyttäjissä. Pinterestistissä ei käydä sen takia, että sieltä näkisi mitä kaverille kuuluu eikä siellä myöskään keskustella päivän polttavista politiikan teemoista.
Sen sijaan Pinterestistä haetaan inspiraatiota siihen, miten keittiö sisustetaan, miten sauna remontoidaan tai minkälainen syntymäpäiväkakku leivotaan.
Jopa yhdeksänkymmentä prosenttia Pinterestin käyttäjistä hakee alustalta ideoita ja inspiraatiota shoppailuun ja kulutukseen. Tästä syystä Pinterestin käyttäjät eivät pidä mainoksia ärsyttävinä vaan jopa nauttivat niistä.
Pinterest haluaa pitää alustaan liittyvästä positiivisesta tunteesta kiinni. Käytännössä tämä ilmenee esimerkiksi rokotekriittisen materiaalin ja poliittisten kampanjoiden kieltona. Vaalikampanjoinnin aikaan linja näkyy myös rahallisesti, sillä poliittisia mainoksia ei PInterestiltä saa ostaa.
Toisaalta Pinterestin linja tekee siitä brändejä houkuttelevan ja turvallisen vaihtoehdon. Toisin kuin muiden somejättien kohdalla, ei Pinterestiä käyttävien mainostajien ole tarvinnut huolehtia siitä tuleeko mainos mahdollisesti näkymään kyseenalaisen sisällön, kuten vihapuheen, vierestä.
Pinterestin käyttäjistä 71 prosenttia on naisia ja Pinterest saavuttaa huimat 83 prosenttia Yhdysvaltojen naisista ikäluokassa 25–54 vuotta. Yhdysvalloissa sama kuluttajaryhmä tekee 80 prosenttia kotitalouksien ostopäätöksistä.
Sosiaalisen median käyttäjämetriikoita keskenään verratessa kannattaa muistaa, että laadulla on merkitystä. Snapchat tavoittaa nuorison, mutta Pinterestin käyttäjillä on ostovoimaa omasta ja ehkä aviomiehenkin puolesta.
Innovaation voimaa
Pinterest on muutakin kuin pelkkään kuvanjakoon soveltuva sosiaalisen median kuvapalvelu. Yksi esimerkki on kuvan sisäinen visuaalinen haku.
Kun kuvasta löytyy silmää miellyttävä esine tai vaate, voi sitä painaa ja sovellus etsii tuohon esineeseen soveltuvia hakutuloksia.
Saman voi tehdä myös toisin päin ja kuvaamalla vaikkapa omaa olohuonettaan saa Pinterestin hakukoneelta samankaltaisia hakutuloksia. Tästä on kauppaan varsin lyhyt matka. Tuplaklikkaa alla olevaa kuvaa, mikäli GIF ei muuten lähde pyörimään.
Pinterest taitaa myös lisätyn todellisuuden tuomat mahdollisuudet. Käyttäjä voi kokeilla miltä meikki näyttää ennen kuin meikin ostaa.
Pinterest aloitti yhteistyön niin Shopifyn kuin Zoominkin kanssa ja onnistuessaan eri yritysten kanssa tehty tuoteintegraatio voi tuoda paljon hyvää tullessaan. Shopifyn verkkokauppa-alustan käyttäjät saavat integroitua tuotteensa Pinterestiin.
Yhteistyö Zoomin kanssa kuulostaa askeleelta kohti reaaliaikaiseen suoratoistoon perustuva verkkokauppaa. Mikäli länsimaiden markkinat yhtään seuraavat Kiinan asettamia askelmerkkejä, tulee reaaliaikaiseen suoratoistoon perustuva verkkokauppa olemaan merkittävän kokoinen kasvuala.
Näytöt erittäin kovasta kasvusta
Pinterest on sijoittajalle mielenkiintoinen paitsi yllä kuvattujen laadullisten ominaisuuksiensa takia, mutta myös numeroihin perustuvien näyttöjen osalta.
Vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä liikevaihto kasvoi globaalisti 76 prosenttia ja kansainvälisesti 145 prosenttia.
Yhdysvaltojen markkina alkaa käyttäjien osalta olemaan saturoitunut, mutta globaalisti käyttäjämäärät kasvoivat tästä huolimatta 37 prosenttia 469:ään miljoonaan kuukausittaiseen käyttäjään.
Tuloskin kiepsahti vuoden takaisesta negatiivisesta 35,7 miljoonasta positiiviseen 207,8 miljoonaan dollariin.
Osake on tietenkin kallis, mutta toisaalta Yhdysvaltojen ulkopuolisten käyttäjien monetisaatio on vasta alkutekijöissään, eikä ohjelmallisen ostamisen tai uusien yhteistyökuvioidenkaan tuomia mahdollisuuksia ole vielä nähty.
Myös yrityksen johto uskoo kovan kasvun jatkuvan ja ohjeistaa vuoden ensimmäiselle vuosineljännekselle likimain 70 prosentin kasvuvauhtia.
Samalla kannattaa muistaa, että Pinterest on muiden digitaalisten yritysten lailla saanut koronan tuomaa vauhtia kasvuunsa ja kysymys kuuluu, kuinka voimakkaasti kasvu hiipuu rokotteiden mahdollistaessa paluun ainakin jonkinlaiseen normaaliin.
Toisaalta, ainakin matkailuun ja turismiin liittyvien visuaalisten mainosten kysynnän voisi olettaa kasvavan koronarajoitusten väistyttyä.
Vastuunrajoitus: tämä artikkeli ei ole tarkoitettu sijoitussuositukseksi vaan pikemminkin inspiraation lähteeksi.