Oma talous

Ekonomisti varoittaa: Polttomoottoriautojen arvot romahtavat Suomessa

Pian kansalaisten alla olevien bensa- ja dieselautojen arvo romahtaa, kirjoittaa EVAn ekonomisti Sanna Kurronen blogissaan.

Sähkö autojen voimanlähteenä kasvattaa nyt selvästi suosiotaan. Viime vuonna uusien autojen markkinan suurimpia muutoksia oli koronan aiheuttaman kysynnän vaimenemisen lisäksi ladattavien autojen kysynnän nopea kasvu. Viime vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista peräti 18,1 prosenttia oli ulkoisesti ladattavia.

Ladattavien hybridien osuus kasvoi vuoden 2019 noin 5,2 prosentista peräti 13,7 prosenttiin viime vuonna. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä loikkasi suhteellisesti vieläkin enemmän – 4,4 prosenttiin, kun se vielä vuonna 2019 oli vain 1,7 prosenttia rekisteröinneistä.

Myös ei-ladattavien hybridien, eli erilaisten itselataavien täys- ja kevythybridien osuus kasvoi selvästi. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan kaikkiaan 19,4 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli vuonna 2020 ei-ladattavia hybridejä, kun niiden osuus vielä edellisvuonna jäi 13,6 prosenttiin.

Enemmistö ekonomisteista, perät 79 prosenttia, kannattaa fossiilisten polttoaineiden verotuksen kiristämistä, kertoo suomalaisten taloustieteilijöiden mielipiteitä kartoittava Ekonomistikone. Eri mieltä on vain 14 prosenttia vastaajista.

Ekonomistien mukaan päästötavoitteita ei voida saavuttaa, jollei fossiilisten polttoaineiden hintaan ja kulutukseen puututa. Aihetta pidetään kuitenkin yhteiskunnallisesti herkkänä, koska polttoaineiden verotus on jo nykyisellään kireää.

Sanna Marinin hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekarttatyöryhmän loppuraportissa esitetään keskeisenä päästövähennyskeinona polttoaineen hinnan korottamista verotuksen tai kansallisen päästökaupan avulla. Raportissa puhutaan jopa 40 sentin hinnannoususta diesellitraa kohden.

Polttoaineiden mahdollinen veronkiristys nostaisi luonnollisesti polttomoottoriautolla ajamisen kustannuksia.

EVA:n ekonomisti Sanna Kurronen muistuttaa blogissaan, että samaan aikaan polttomoottoriautoja ollaan myös kieltämässä maailmalla monissa kaupungeissa, jolloin käytettyjen autojen arvo putoaa edelleen.

Lisäksi suuret autonvalmistajat ovat lopettamassa polttomoottoriautojen tuotantoa.

”Autonvalmistajat ovat rehellisiä ja kertovat hyvissä ajoin suunnitelmistaan ajaa alas polttomoottoriautojen tuotanto. Viimeisimpänä Yhdysvaltain autojätti General Motors ilmoitti, ettei se valmista henkilöautoja polttomoottoreilla, edes hybrideinä, enää vuoden 2035 jälkeen”, Kurronen muistuttaa.

Samalla linjalla ovat myös muuta autovalmistajat.

”Myös muut suuret autovalmistajat, kuten Toyota, Nissan ja Volkswagen vähentävät nopeasti perinteisten polttomoottoriautojen osuutta tuotannossaan, vaikka eivät ole vielä ilmoittaneet tarkkaa ajankohtaa, jolloin niiden valmistus loppuu kokonaan. Volvo arvioi myyvänsä vain sähköautoja vuonna 2030”, Kurronen toteaa.

Monessa Euroopan maassa polttomoottoriautojen myynti on loppumassa.

”Norjassa uusien polttomoottoriautojen myynti loppuu näillä näkymin 2025. Jo viime vuonna Norjassa myydyistä autoista yli puolet oli täyssähköautoja. Pariisista bensiini- ja dieselautot halutaan pois vuoteen 2030 mennessä ja myös monet muut kaupungit Euroopassa, USA:ssa ja Kiinassa suunnittelevat samaa”, Kurronen listaa.

Muutos pois polttomoottoriautoista on jo käynnissä, eikä Kurrosen mukaan pään työntäminen pensaaseen auta. Ekonomisti ennustaa, että Suomessa kyllä ajellaan polttomoottoriautoilla vielä 10 vuoden kuluttua, mutta arvoa niillä ei ole.

”Suomesta voi tulla käytettyjen polttomoottoriautojen loppusijoituspaikka kymmenen vuoden kuluessa, mutta se tarkoittaa, että niiden arvo sukeltaa. Siis myös sen polttomoottoriauton, jolla sinä ajat.”

”Vaikka Suomessa tuskin polttomoottoriautoja kielletään, sellaisten myyjiä on todennäköisesti vuonna 2030 paljon enemmän kuin ostajia. Hinnat romahtavat”, ekonomisti ennustaa.

5 kommenttia
  • VanDiesel sanoo:

    Tämähän on hyvä asi, että Suomessa saadaan hyviä autoja halvalla tulvaisuudessa, jotka eivät muille kelpaa ?

  • Jukka sanoo:

    Paljonkohan on maksettu tästäkin paska syöttämisestä

  • Juttu on puhtaasti toimituksellinen. Siitä ei ole meille mitään maksettu. Kaupalliset sisällöt ovat asia erikseen, ja ne on merkitty jutun ylälaidassa tekstillä ”Kaupallinen yhteistyö”.

    Juttu voi toki olla paskaa, mutta aiheesta on vaikea keskustella, jos mitään perustetta ei kerrota.

  • Ihmettelijä sanoo:

    Parin kuukauden välein eri lehdessä tää sama tarina.
    Tota mulla ollu diesel kokoajan ja tyytyväinen kun ajaa noin 40tkm vuodessa ja hinta ei tipu oikeastaan ollenkaan, itseasiassa ostin tammikuussa avensiksen ja nyt 120tkm ajetusta pyydellään netti autossa noin 1500e enemmän kuin tammikuussa

  • Miksi ihmeessä hinnat laskisivatkaan nyt, kun mitään isoja politiikkamuutoksia autoilun sääntelyyn tai verotukseen ei ole vielä tehty?

    Kysehän on siitä, että jos Suomessa ja muualla maailmassa bensa- ja diesel -autojen verotusta kiristetään radikaalisti tai jos niillä ajaminen jopa kielletään, voivat hinnat lähteä hyvinkin laskuun. Jos esimerkiksi Saksassa polttomoottoriautot kielletään tai niiden tuotanto loppuu, voi niiden tarjonta Suomessa kasvaa rajusti (jos Suomessa ei ole kielletty). Tarjonnan kasvu laskee hintaa.

    Lisäksi hybridien ja täyssähköautojen tarjonta kasvaa lähivuosina rajusti, mikä laskee niiden hintoja. Nyt isot autovalmistajat, kuten Volkswagen, ovat tosissaan siirtymässä sähköautojen valmistukseen. Myös akkujen hinnat ovat laskeneet jatkuvasti.

    Suomessa hybridien ja täyssähköautojen autokanta on noussut vuodessa +92 prosenttia ja pelkästään täyssähköautojen peräti 128 prosenttia! Sähköautokanta on vielä vähäinen, mutta se kasvaa kiihtyvällä nopeudella.

    Tässä lisätietoa: https://emobility.teknologiateollisuus.fi/sites/emobility/files/inline-files/2021%20Q2%20S%C3%A4hk%C3%B6inen%20liikenne%20tilannekatsaus%202021%2008%2030%20jaettava.pdf

  • Ylös
    >