Tiettyjen keskusteluaiheiden nostaminen esiin työpaikalla voi johtaa noloon tilanteeseen tai jopa vaikeuksiin.
Tiettyjen keskusteluaiheiden nostaminen esiin työpaikalla voi johtaa noloon tilanteeseen tai jopa vaikeuksiin.
Työpaikan kahvitauot ovat arvokasta aikaa työpaikalla. Kahvitauoilla ei pelkästään rentouduta työkiireiden keskellä, vaan usein myös vaihdetaan työtehtävien kannalta hyödyllistä ”hiljaista tietoa”.
Kenenkään ei pidä olla työyhteisönsä ja kollegoidensa suhteen kuitenkaan sinisilmäinen. Työyhteisö on täynnä kilpailua, risririitoja, rintamalinjoja ja jännitteitä. Työntekijä voi varomattomilla puheillaan antaa aseita kilpailijoilleen tai joutua paitsioon läheisimpien kollegoidensa sisärenkaasta.
Vaikka kahvitauoilla ja lounastauoilla keskustelu kollegoiden kanssa on vapaampaa ja rennompaa, kannattaa silti pitää jalat maassa. Työpaikan keskustelut eivät ole sama asia kuin vapaa-ajan keskustelut. Siksi on myös aiheita, jotka saattavat (ehkä) sopia kotipiirissä ja vapaa-ajan tuttavien kanssa keskusteluun, mutta jotka eivät sovellu työpaikalle – eivät edes kahvitauolla.
Omasta työstä, harrastuksista, elokuvista, musiikista, urheilusta, ruoasta – ja tietenkin säästä – voi työntekijä suhteellisen turvallisin mielin keskustella kollegoiden kanssa.
Kaikki aiheet eivät ole kuitenkaan yhtä harmittomia.
Jokaisen kannattaa kuitenkin omalta osaltaan miettiä, mitkä henkilökohtaiset asiat eivät kuulu työpaikalle. Niiden lisäksi on sitten myös yleisiä aiheita, joita vain kannattaa työpaikalla kategorisesti välttää.
Amerikkalainen The Balance -sivusto listasi kuusi tällaista työpaikan keskusteluissa vältettävää aihetta. Työkulttuuri on kenties Yhdysvalloissa erilaista kuin Suomessa, mutta todennäköisesti samat ohjeet pätevät jossain määrin täälläkin.
1. Uskonto
Uskonto ei Yhdysvalloissa ole yhtä yksityinen asia kuin Suomessa, mutta silti The Balance kehottaa välttämään aiheesta keskustelua. Sama pätee ehdottomasti myös Suomessa.
Uskonto mielletään syvästi henkilökohtaiseksi asiaksi. Eikä väliä ole sillä, onko kyseessä kristitty, jonkun muun uskontokunnan edustaja tai ateisti. Ateisti on todennäköisesti päätynyt ajattelutapaansa kenties syvällisen pohdinnan kautta, eikä hän välttämättä halua kuulla työpaikalla uskonnon ylistystä.
Omasta uskonnollisesta vakaumuksesta tai sen puutteesta ei kannata työpaikalla puhua lainkaan. Tämä ei tarkoita sitä, että oma vakaumus pitäisi välttämättä salata. Sitä ei vain kannata ottaa esille, jollei kukaan kollegakaan sitä tee.
2. Politiikka
Ei liene kenellekään mikään yllätys, että politiikka on työpaikan keskustelujen kiellettyjen aiheiden listalla. Kuten uskontokin, on politiikka arka ja tulenherkkä aihe. Henkilöt jotka muutoin tulevat töissä hyvin keskenään toimeen, voivat riitautua keskenään verisesti, jos politiikka nousee kahvilakeskustelun keskiöön.
Usein väitetään ettei Suomessa poliittisten puolueiden välillä ole todellisia ideologisia eroja. Tämä ei pidä paikkansa, sillä esimerkiksi Vihreiden ja Perussuomalaisten arvot ja maailmankuvat ovat perin erilaisia. Ihmisten poliittiset näkemykset saattavat olla yllättävänkin jyrkkiä ja ehdottomia. Tällöin vastakkaisen näkemyksen kuuleminen työpaikalla saattaa laukaista ilmiriidan.
3. Henkilökohtainen seksielämä
Amerikkalaisia pidetään Suomessa ehkä hieman tiukkapipoisina makuukammariasioiden suhteen. Siksi on ymmärrettävää, että jenkkisivuston mielestä näistä asioista ei pidä puhua töissä.
Vaikka Euroopassa ja Suomessa ollaan näissä asioissa kenties hieman rennompia, ovat henkilökohtaiset seksiasiat täälläkin ehdottomasti yksityisasioita sanan kirjaimellisessa merkityksessä. Työntekijän seksielämä (tai sen puute) ei kuulu työpaikalle missään tilanteissa.
The Balance muistuttaa myös, että omista intiimiasioista puhuminen saattaa saada kollegat vaivautuneiksi. Omista intiimiasioista puhuminen töissä luo maaperää myös huhuille ja juoruille.
4. Uratavoitteet
On tietenkin hyvä asia että työntekijällä on uratavoitteita. Niistä puhuminen kollegoille, alaisille tai esimiehille ei kuitenkaan kannata. Esimies saattaa esimerkiksi alkaa pitää työntekijää epälojaalina, jos tämä kertoo esimiehelleen avoimesti urasuunnitelmistaan.
Jos työntekijä aikoo hakea toisen työnantajan työpaikkaa, on itsestään selvää, että asiasta kannattaa ilmoittaa kollegoille ja esimiehelle vasta sitten kun uuden työpaikan työsopimus on allekirjoitettu.
5. Henkilökohtaiset terveysongelmat
Terveyden menettäminen saattaa olla niin traumatisoivaa, että siitä voi ja pitääkin puhua. Terveyshuolistaan työntekijä voi puhua perhepiirissä, ystäville ja tietenkin lääkärilleen.
Kannattaa kuitenkin punnita tarkkaan, ottaako terveysasia esille työpaikalla. Pahimmassa tapauksessa esimies tulkitsee asian niin, ettei terveytensä menettänyt työntekijä ole kykenevä hoitamaan työvelvoitteitaan.
6. Perhehuolet
Hädässä ystävä tutaan. Kuten terveydenkin suhteen, perhehuolista kannattaa puhua ystäville, ei työtovereille. Perhehuolista puhuminen töissä voi herättää esimiehessä epäilyn huolien heijastumisesta alaisen työtehtävien hoitamiseen.
Artikkeli on julkaistu SalkunRakentajassa aiemmin syyskuussa 2017.