Talouden trendit

Viisi suuren sosiaalisen vaikuttavuuden yritystä

Parhaimmillaan vastuullinen sijoittaminen yhdistää vastuullisen liiketoiminnan ja tulevaisuuden kasvumarkkinan keskenään.

Vastuullinen sijoittaminen on nyt megatrendi. Morningstarin tuoreen raportin mukaan ESG-rahastoissa rikotaan nyt ennätyksiä niin rahastoihin sisään virtaavien varojen, hallinnan alla olevan varallisuuden kuin uusien tuotelanseeraustenkin osalta. 

Vastuullinen ESG-sijoittaminen jaetaan kolmeen osa-alueeseen ja siihen sisältyy niin ympäristönäkökulman, sosiaalisen vastuun, kuin hyvän hallintotavankin huomioiminen. 

Suoralle osakepoimijalle ESG-sijoittamisen ympäristönäkökulma tarjoaa suoraviivaisen tien megatrendin hyödyntämiseen. Niin sähköautojen, tuulivoiman, vetytalouden kuin aurinkovoimankin alta löytyy monia potentiaalisia sijoituskohteita, jotka hyötyvät ilmastonmuutoksen vastaisesta taistelusta. 

Mutta miten hyödyntää sosiaalisen vastuun näkökulma ja löytää yritys, joka hoitaa myös muiden asioita kuntoon ja jonka ydinliiketoiminta rakentuu sosiaalisen vastuun kasvattamisesta?

Forbes ylläpitää listaa maailmaa muuttavista yrityksistä. Tässä viisi mielenkiintoista ja yllättävääkin yritystä Forbesin listalta. 

1.    Mastercard

Suomessa pankkitili on itsestäänselvyys, Intiassa ei. Säästäminen patjan alle on riskialtista ja köyhimmän kansanosan tukeminen rahallisesti tarkoittaisi rahan pakkaamista reppuun ja matkaa slummeihin käteisen jakamiseksi. Se on kaikkea muuta kuin ongelmaton toimintatapa.

Mastercard asetti viisi vuotta sitten tavoitteen viidensadan miljoonan ihmisen saattamiseksi pankkipalvelujen piiriin. Vuoden 2020 alussa Mastercard ilmoitti saavuttaneensa tavoitteensa ja asetti uudet tavoitteensa vuodelle 2025. 

Uudet tavoitteet sisältävät muun muassa miljardin ihmisen saattamisen pankkipalvelujen piiriin ja 50 miljoonan yrityksen pääsyn rahoitusvälineiden pariin. 

Mastercard Farmer Network on puolestaan digitaalinen markkinapaikka, joka helpottaa kehittyvien maiden maanviljelijöitä myymään tuotteensa reiluun hintaan. 

2.    Nvidia

Nvidian grafiikkaprosessorit ovat tehneet Nvidiasta yhden piilaakson menestyneimmistä yrityksistä. Grafiikkaprosessoreita käytetään muuhunkin kuin pelaamiseen, kuten vuoden 2017 Nobel palkinnon arvoisten 3D-kuvien tekemiseen viruksista. Näitä kuviakaan ei tehdä huvin vuoksi, vaan ne ovat kriittinen työkalu uusien rokotteiden kehitystyössä. 

Grafiikkaprosessoreiden avulla saadaan myös virtuaaliseulottua lääkemolekyylikandidaatteja. Virtuaaliseulonnan avulla saadaan perinteisesti laboratoriossa tehty kymmenen vuotta kestävä urakka supistettua yhteen vuorokauteen.

3.    Colgate-Palmolive

Hammastahnatuubit ovat käteviä käyttää, mutta niiden alumiiniin ja muoviin perustuva rakenne ei sovellu kierrätyksen. Colgate-Palmolive upotti viisi vuotta kehitystyöhön ja kehitti polyeteeniin perustuvan sataprosenttisesti kierrätettävän ratkaisun. 

Maailman hammastahnamarkkinoista 41 prosentin osuutta pitävä Colgate-Palmolive ei tyytynyt pelkästään omien hammastahnatuubiensa täyteen kierrätettävyyteen vuoteen 2025 mennessä vaan julkisti tuotekehityksensä hedelmät. 

Muiden valmistajien ei siis tarvitse käyttää aikaa samaan kehitystyöhön, vaan ne voivat suoraan siirtyä pohtimaan miten kierrätysystävällinen ratkaisu saadaan mukautettua osaksi omaa tuotantoa.

4.    Medtronic

Maaliskuussa korona iski lääkelaitevalmistajien toimitusketjuihin samalla kun ventilaattoreiden kysyntä räjähti nousuun. Medtronic vastasi tilanteeseen jakamalla Puritan Bennett 560 hengityslaitteensa valmistusohjeet muille valmistajille. 

Yrityksen mukaan 200 000 toimijaa on ladannut valmistusohjeet itselleen. Samalla Medtronic viisinkertaisti oman tuotantokapasiteettinsa tuhanteen yksikköön viikossa. 

5.    Microsoft

Microsoftin vastaus koronan aiheuttamaan työttömyyden kasvuun oli tarjota ilmaista digiosaamisen koulutusta 25 miljoonalle ihmiselle niin tietotekniikan, data-analytiikan kuin kyberturvallisuudenkin osalta. 

Kerta ei ole ensimmäinen, vaan Microsoft on muissakin yhteyksissä tarjonnut ilmaista koulutusta. Microsoftin vuonna 2013 käynnistetty 4Afrika-aloite sisältää koulutusohjelmia maanosan digitaalisen osaamisvajeen umpeen kuromiseksi. 

Microsoft ei kohdista Afrikan toimiaan pelkästään kaupunkeihin vaan se panostaa myös maanviljelijöihin. Äkkiseltään Microsoftin nimeä ei ehkä tulisi yhdistäneeksi maanviljelyyn, mutta ilmastonmuutoksen ja väestönkasvun myötä ruuantuotanto on keskeinen globaali haaste. Haasteen ratkaisemiseksi voidaan tarvita muutakin kuin traktoreita, peltoja ja työvoimaa, nimittäin sensoreita, kamereita, lennokkeja, asioiden internettiä ja pilvipalveluita. 

Afrikan kohdalla kyse ei ole pelkästä Microsoftin tekemästä hyväntekeväisyydestä.

Microsoft näkee Afrikan kasvumarkkinana.  

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös