Vierivä kivi ei sammaloidu, mutta kuinka kauan pysähtyneeltä kiveltä kestää päästä vauhtiin?
Pitkittynyt koronakriisi aiheuttaa yhä haasteita useille toimialoille. Vaikka useat osakkeet ovatkin toipuneet reilun vuoden takaisesta ryminästä kohoten jopa uusiin ennätyksiin, on yhä toimialoja, jotka kärvistelevät koronan johdosta. Kauanko siis sammaloituneelta kiveltä kestää päästä vauhtiin koronan hellittäessä?
Viime heinäkuussa julkaistun McKinseyn tutkimuksen mukaan tämä voi tilanteesta riippuen kestää jopa viisikin vuotta.
Yhä kärvistelevien toimialojen toipuminen koronaa edeltäville tasoille bruttokansantuotteella mitattuna on McKinseyn mukaan riippuvainen pk-yritysten osuudesta toimialalla, sekä siitä kuinka nopeasti virus saadaan taltutettua. McKinsey arvio pk-yrityksien toipumisen kestävän pidempään. Tämän seurauksena tulee elpyminen kestämään pitkään niillä toimialoilla, joilla pk-yritysten osuus on suuri.
Mikäli virus saadaan taltutettua 2021 aikana arvioi McKinsey viimeistenkin toimialojen toipuvan vuosien 2023 ja 2024 aikana. Mikäli taas virus riivaa vielä pidempäänkin voi joiltakin toimialoilta toipuminen kestää yli viisikin vuotta.
Koronakriisin ei kuitenkaan odoteta jatkuvan loputtomiin, jonka johdosta sijoittaja voikin löytää mielenkiintoisia ja kenties aliarvostettuja kohteita toimialoilta, joiden toimintaa korona yhä rajoittaa merkittävästi.
Seuraavassa luodaan katsausta muutamille tällaisille toimialoille sekä näiden odotettuun elpymiseen.
Lentoliikenteelle kulunut vuosi oli rauhan ajan historian vaikein
Varmasti monelle ensimmäisenä pulpahtaa mieleen koronasta kärsivänä toimialana lentoliikenne. Matkustajamäärät ovat pudonneet murto-osaan aiemmasta matkustusrajoitusten myötä. Finnairin toimitusjohtaja pukikin tilanteen sanoiksi seuraavasti ” Vuosi 2020 jää historiaan kaupallisen lentoliikenteen satavuotisen historian vaikeimpana vuotena rauhan aikana”.
Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA arvioi julkaisussaan lentoyhtiöiden kärsineen vuoden 2020 aikana noin 118 miljardin dollarin tappiot liikevaihdon pudotessa yli 800 miljardista 340 miljardiin. IATA arvioi vuoden 2021 olevan yhä tappiollinen lentoyhtiöille liikevaihdon jäädessä noin puoleen 2019 lukemasta.
Useiden lentoyhtiöiden osakekurssit ovatkin yhä koronan jäljiltä pakkasen puolella reilun vuoden takaiseen verrattuna. Eritoten eurooppalaisten lentoyhtiöiden liikevaihtoon matkustusrajoitteet ovat vaikuttaneet merkittävästi. Esimerkiksi Finnairin osake on pudonnut 87 % vuoden 2020 vuoden alun hintatasosta.
Myös muiden eurooppalaisten lentoyhtiöiden kuten IAG:n ja EasyJetin osakkeet treidaavat huomattavasi matalammalla vuoden 2020 alun hintaan verrattuna. Vastaavasti useiden yhdysvaltalaisten lentoyhtiöiden osakekurssit ovat toipuneet hyvin, sillä näiden yhtiöiden liikevaihdosta suurempi osuus muodostuu kotimaanlennoista. Koronavaikutus ei ole ollut yhtä merkittävä kotimaan lentoihin kuin kansainvälisiin lentoihin.
Eurooppalaisten lentoyhtiöiden matalat arvostustasot sekä lähitulevaisuuden toiveikkaat odotukset voivatkin tarjota mielenkiintoisia sijoitusmahdollisuuksia keskipitkällä aikavälillä sijoittajille, jotka eivät karsasta turbulenssia lennollaan.
Risteilijäalukset ja laivaliikenne odottavat talouden avautumista
Rajojen sulkeutuessa lentoliikenteen lisäksi myös matkustajaliikenne laivoilla pysähtyi. Diamond Princess -risteilijäalus todisti heti koronan alkaessa pandemian valtaisat vaikutukset laivaliikenteelle. Virus levisikin niin huimaa vauhtia kyseisellä risteilijällä, että hetken aikaa yli puolet koronatartunnoista manner-Kiinan ulkopuolella tulivat tältä yksittäiseltä alukselta.
Matkustajalaivaliikenteen suurimman etujärjestön Cruise Lines International Associationin (CLIA) mukaan USAn risteilijätoimiala teki 2020 arviolta 32 miljardin dollarin tappiot.
Risteilijätoimiala voi kuitenkin toipuessaan osoittautua mielekkääksi sijoituskohteeksi, sillä koronaa edeltäneen 10 vuoden aikana toimiala on ollut yksi nopeinten kasvavista matkustustoimialoista noin 5,4 prosentin vuotuisella kasvuvauhdilla. Mikäli laajentuvan rokotekattavuuden ja tartuntalukujen laskun myötä toimiala pääsee lähivuosina takaisin aiemmalle kasvu-uralleen voi toimiala tarjota mielenkiintoisia sijoituskohteita.
Alan suuret toimijat kuten Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line ja Princess Cruises odottavat liikennöinnin avautuvat kesäkuun alussa. Liikennöinnin jatkumista odotetaankin varmasti toimialalla otsa hiessä, sillä esimerkiksi Royal Caribbeanille risteilijöiden seisottaminen maksaa yhtiölle 250 milj. – 290 milj. dollaria kuukaudessa.
On kuitenkin syytä huomioida, että jotkin valtiot ovat lykänneet risteilijäliikenteen avautumista myöhemmälle. Esimerkiksi Kanadan liikenneministeri on ilmoittanut risteilijäliikennöinnin avautuvan Kanadan vesillä aikaisintaan helmikuun lopussa 2022. Toimiala on kuitenkin vähintäänkin seuraamisen arvoinen, joten nyt sijoittajalla onkin oiva hetki ryhtyä tähystämään kiinnostavia kohteita kyseiseltä toimialalta.
Öljy-yhtiöiden osakkeissa yhä nousuvaraa
Matkailu- ja liikennöintialojen lisäksi myös energia-alan yhtiöiden kurssit laskivat koronan seurauksena.
Energia-alalla kurssilaskua aiheuttivat kysynnän laskusta seurannut ylitarjonta, joka pudotti hintoja huomattavasti. Raaka-aineiden hinnan noususta huolimatta useiden energiayhtiöiden kurssit odottavat yhä toipumista. Vuonna 2021 öljyn kysynnän odotetaan palautuvan lähes ennalleen.
Deloitte arvio markkinakatsauksessaan öljyn kysynnän vuonna 2021 jäävän 4–7 prosenttia koronaa edeltävää kysynnän tasoa matalammalle. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA ei odota öljyn hinnan nousevan enään tänä vuonna.
Kansainvälinen energiajärjestö (IEA) maaliskuussa julkaisemassa raportissaan on ETLAn kanssa samoilla linjoilla. Tästä huolimatta IEA odottaa öljy-yhtiöiden osakkeiden palaavan koronaa edeltäville tasoilleen vielä vuoden 2021 aikana.
Mikäli IEA:ta on uskominen tarkoittaisi tämä esimerkiksi Royal Dutch Shellin tapauksessa yli 60 prosentin kurssinousua ja Totalin osalta nousua olisi odotettavissa 22 prosenttia. Öljy-yhtiöiden osakkeet voivatkin olla etenkin lyhyellä aika välillä kiinnostavia kohteita.
Käsiteltyjen toimialojen lisäksi lukuisilta muilta koronasta kärsineiltä toimialoilta on mahdollista löytää mielenkiintoisia kohteita.
Tällaisia muita toimialoja, jotka ovat yhä toipumatta koronan jäljiltä, ovat muun muassa kiinteistö-, ravintola- ja hotellialat, kauneusala ja muotiteollisuus sekä vähittäiskaupat. Markkinoiden viimeaikaisesta huimasta noususta huolimatta sijoittaja voikin yhä löytää mielenkiintoisia sijoituskohteita useilta eri toimialoilta.