Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa

Saka huippuvauhdissa – eläkeyhtiöt sijoittavat

Kaksi eläkeyhtiötä sijoittavat oululaiseen Saka-konserniin, jonka voi nostaa käytettyjen autojen markkinoiden nopeimmaksi valtaajaksi.
Saka käytetyt autot autokauppa Saka käytetyt autot autokauppa

Käytettyjen autojen kauppa vetää puoleensa sijoittajia. Kaksi eläkeyhtiötä eli Elo ja Ilmarinen sijoittavat oululaiseen Saka-konserniin, jonka voi nostaa käytettyjen autojen markkinoiden nopeimmaksi valtaajaksi. 

Eläkeyhtiöiden sijoitukset viittaavat aina enemmän tai vähemmän pörssiin suuntaan. Sakan ehkä kovimmasta kotimaan kilpailijasta, Kamuxista on tullut sijoittajien yksi suosikki. 

Sakan toimitusjohtaja Eero Poukkula sanoo, ettei ”pörssi” liity mitenkään eläkeyhtiöiden sijoituksiin. 

”Tavoitteena on vahvistaa yhtiötä omistusjärjestelyjen myötä. Saka kaavailee jollakin aikataululla laajentumista Ruotsiin ja ehkä Saksaankin. Hankkeet ovat työn alla”, Puokkula jatkaa. 

”Saka on nyt lähes velaton. Omavaraisuusasteemme on yli 50 prosentin. Listautuminen ei ole esillä”, Poukkula jatkaa.   

Yritys- ja pörssimaailmassa tunnetusta hallitusammattilaisesta Mammu Kaariosta tulee Sakan uusi hallituksen puheenjohtaja. 

Uudessa järjestelyssä eläkeyhtiöt omistavat Sakasta noin 19 prosentin osuuden. Yhtiön yksi menetyksen rakentajista eli Poukkulan perhe omistaa järjestelyn jälkeen noin 70 prosenttia yhtiöstä. Sakan muu johto sekä henkilöstö omistaa noin yksitoista prosenttia osakkeista.    

Oululainen puusepänteollisuudesta tunnettu yrittäjä Matti Kasken perhe sekä Antti ja Eero Kaski myivät Sakan osakkeensa. 

”Tulee aika sijoittaa ja sitten myydä”, kertoo Matti Kaski, joka toimii Kaski Partnersin toimitusjohtajana. Osapuolet eivät paljasta osakkeiden kauppahintaa. 

Sakan kasvuvauhti tulee näkyviin eri tilikausilta ja viime vuoden tilinpäätöksessä, jonka mukaan konserni saavutti 359 miljoonan euron liikevaihdon. Poukkula kertoo, että liikevaihtoa on tullut noin sata miljoonaa euroa lisää kolme viimeisen vuoden aikana. 

Kannattavuuskin nousee kärkeen tai jopa ennätyslukemiin autokaupassa. Saka saavutti viime tilikaudella noin 26 miljoonan euron liikevoiton, joka tekee reilun seitsemän prosenttia liikevaihdosta. 

Verrokiksi voi nostaa Kamuxin, joka liikevoitto oli noin neljä prosenttia 724 miljoonan euron liikevaihdosta viime tilikaudella. 

Saka on puolivuosikymmenen aikana myllännyt käytettyjen autojen kauppaa, jossa vaihtaa vuosittain omistajaa noin 600 000 autoa. Saka tavoittelee kuluvalle vuodelle yli 30 000 auton myyntiä eli yli viisi tuhatta enemmän verrattuna viime vuoteen. 

Konserni myy nyt autojaan 21 liikkeen kautta. Uudet liikkeet avautuvat pian Porissa ja Joensuussa. 

Poukkula kertoo, että noin 25 prosenttia Sakan myymistä autoista tulee ulkomailta eli lähinnä Ruotsista sekä osin Saksasta.

Saka toteuttaa liiketoiminnassaan niin sanottua hybridistrategiaa, jossa yhdistyvät ”kivajalkakauppa” eli liikkeet ja digitalisaatio. 

”Molemmat ovat vaatineet merkittävästi investointeja. Digitalisaatio menee lujaa eteenpäin. Sähköisen kaupan osuus nousee jo vajaaseen kolmannekseen, mikä luo tehokkuutta ja säästää kustannuksia,” Poukkula jatkaa. 

Saka pitää yllä investointeja myös uusiin liiketiloihin. 

Eri autoliikkeiden nettisivujen selauksesta voi päätellä, että Saka keskittyy käytetyissä lähinnä korkeamman hintaluokan eli korkean varustelutason premium-luokkaan. Yhtiö myy käytettyjä autoja, joille on kertynyt vähemmän kilometrejä verrattuna esimerkiksi koko tuontiautojen ja kotimaasta hankittujen autojen keskimääräiseen tasoon. 

”Tuontiautoissa vallitsee nyt kysynnän ja tarjonnan tasapaino esimerkiksi Saksan ja Ruotsin markkinoilla. Hankimme molemmilta markkinoilta laatumerkkejä”, Poukkula jatkaa. 

Dieselit ovat joutuneet parjauksen kohteeksi etenkin Suomessa. Poukkulan mielestä liian usein painuu unohduksiin se, että autonvalmistajat ovat pystyneet kehittämään teknologiaa ja vähentämään päästöjä merkittävästi. 

”Eivät polttomoottorit mihinkään katoa vielä pitkään aikaan. Vähäpäästöiset tuontiautot auttavat myös Suomen päästöjen leikkaamisessa”, Poukkula korostaa. 

Saka on myynyt yhteensä noin 70 000 autoa viime vuoden loppuun mennessä. Konserni ostaa myös merkittävästi huoltopalveluja eri puolilla Suomessa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Biohit biolääkeyhtiö sijoittaminen talous

Biohitin kaksi pääomistajaa ajautuneet kulisseissa erikoiseen umpikujaan

Seuraava artikkeli
SSAB terästehdas terästuotanto

Valtionyhtiö Solidium myy puolet teräsyhtiö SSAB:n omistuksistaan hyvällä hinnalla