Helsingin Sanomat kertoo, että ruotsalaiset vaatekauppaketjut H&M sekä saman yhtiön omistama Monki sulkevat liikkeensä Helsingin Aleksanterinkadulla. Pohjois-Esplanadilla puolestaan liikettä pitänyt Halonen ilmoitti sulkevansa keskustan liikkeensä viime viikolla.
H&M:n Pohjoismaiden viestintäpäällikkö Lottie Karlsson kertoo Helsingin Sanomille, että parhaillaan alalla on meneillään valtava digitalisaatioon ja asiakkaiden kulutuskäyttäytymiseen kytkeytyvä muutos.
Helsingin keskustan vetovoimaa rapauttaa myös Stockmannin ahdinko. Onhan Stockmann ollut aivan keskeinen Helsingin kaupallisen elämän keskus ja symboli.
Helsingin keskustan ja muidenkin kaupunkien keskustojen ongelmat johtuvat verkkokaupan kasvusta ja koronakriisin tuomasta etätyöskentelystä.
”Etätyöskentelyn kasvaminen on nostanut asiakkaiden painopistettä kodin läheisiin kauppakeskuksiin. Esimerkiksi Ison Omenan, Sellon ja Jumbon asiakaskehitykset ovat olleet huomattavasti suotuisammat”, Suomalaisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Minna Kokka MTV Uutisille. Kokka on havainnut asiakkaiden vähenemisen ydinkeskustan myymälöissä.
Kokan mukaan myös yksityisautoilun vaikeuttaminen ja kalliit parkkimaksut eivät houkuttele lähtemään keskustaan ostoksille tai nauttimaan keskustasta. Kauppakeskusten ilmaiset parkkipaikat ovat houkuttelevampia erityisesti lapsiperheille.
Muotikauppojen ahdinko on kuitenkin Helsingin keskustaa laajempi ilmiö, väittää vaate-, urheilu- ja kenkäkauppaa edustava Muoti- ja urheilukauppa ry. Sen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, tavaratalot ja marketit sekä tavarantoimittajat.
Järjestön mukaan koronavuoden aikana Suomesta katosi joka kymmenes myyntineliö.
Uutiskuvat koronan autioittamasta Helsingin keskustasta ovat pysäyttäviä, mutta kaupunkikeskustojen vetovoima on ollut laskussa jo ennen koronaa. Vuodesta 2013 vaate ja kenkäkauppojen määrä on supistunut yli 800 myymälällä.
Ilmainen paikoitus vetää asiakkaista ostoskeskuksiin ja ostamisen helppous verkkokauppoihin, Muoti- ja urheilukauppa ry kertoo.
”Nyt on viimeiset hetket ratkaista Helsingin ohella muidenkin Suomen kaupunkikeskustojen vetovoima. Tarvitaan rohkeita kokeiluja, joilla ihmiset saadaan palaamaan myös keskustojen kauppoihin”, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.
Rohkea kuntapoliittinen avaus voisi vielä pelastaa muotikaupat, jotka tuovat asiakkaita myös keskustojen ravintoloihin, museoihin, teattereihin ja muihin kulttuurin ja vapaa-ajan palveluihin.
Järjestön mukaan Euroopasta löytyy monia onnistuneita esimerkkejä, joilla keskustojen autioituminen on saatu käännettyä tekemällä kauppoihin saapuminen helpoksi ja halvaksi. Esimerkiksi Saksassa keskustoja on saatu eläviksi tarjoamalla ilmaisia kadunvarsipaikoituksen viikonloppuisin.
”Kaupan vetovoiman ratkaisee saavutettavuus. Tulevissa kuntavaaleissa jokainen äänestäjä voi ratkaista oman kaupunkinsa keskustan tulevaisuuden”, Kankaanpää muistuttaa.
Myymälöiden katoaminen vaikuttaa keskustojen asukkaiden lisäksi turismiin. Pelkän iltaelämän varaan keskustojen elinvoimaa ei voi rakentaa ja etätyön lisääntymisen myötä työpaikatkin saattavat siirtyä halvempien vuokrien perässä hyvien liikenneyhteyksien päähän, järjestö varoittaa.