Pihlajalinna panostaa terveyspalveluiden palvelumyyntiin. Se näyttää tuottavan tulosta.
Terveyspalveluyritys Pihlajalinnan tammi-maaliskuun liikevaihto nousi viime vuodesta 5,2 prosenttia 140 miljoonaan euroon.
Oikaistu käyttökate nousi 20,2 prosenttia 15,2 miljoonaan euroon ja oikaistu liikevoitto nousi lähes 59 prosenttia 6,7 miljoonaan.
Oikaistun liikevoiton kasvu ylitti selvästi analyytikoiden konsensusennusteen 5,9 miljoonaa euroa.
Vaikka terveyspalveluiden kysyntä on normalisoitumassa, lääkärikeskustoimipisteiden käyntimäärät jäivät noin 13 prosenttia vertailukaudesta. Koronatestausmäärät sen sijaan kasvoivat 65 prosenttia edellisestä vuosineljänneksestä. Kaikista Pihlajalinnan vastaanottokäynneistä 39 prosenttia tapahtui etäkanavissa.
Pihlajalinna voitti alkuvuonna Työterveys Virta Oy:n osakekannan myynnistä ja työterveyspalveluista järjestetyn julkisen kilpailutuksen. Pihlajalinnan asema Pohjois-Pohjanmaalla vahvistuu kaupan johdosta merkittävästi. Kauppa toteutettiin 1.4.2021.
Pihlajalinnan toimitusjohtaja Joni Aaltonen kertoo, että yhtiö on onnistunut myyntistrategiansa uudistamisessa.
”Olemme siirtäneet julkisen sektorin myynnin painopisteen ulkoistusmarkkinasta palvelumyyntimarkkinaan, johon kaavaillun sote-uudistuksen vaikutus on vähäistä”, Aaltonen kertoo.
Yhtiön alkuvuoden merkittävimpiä uusia palvelumyyntisopimuksia ovat HUSin koronanäytteenottosopimuksen jatko, Oulun kaupungin koronatestauspalvelut, Helsingin satamien terveysneuvontapalvelut, Vantaan kaupungin puhelinpalvelut ja hoidontarpeen arviointi, Turun alueen ja Helsingin kaupungin koronarokotushenkilökunnan vuokraukset sekä Helsingin kaupungin etälääkärikonsultaatiot.
Aaltosen mukaan keskeisiä Pihlajalinnan kasvun ajureita ovat digitaaliset palvelut ja kilpailukykyinen hinnoittelu sekä onnistuneet yritysostot.
Yhtiö julkisti maaliskuussa sijoituksen moderneja asumisratkaisuja kehittävään ja tarjoavaan NONNA Groupiin. Aaltosen mukaan NONNA Group on tuomassa markkinoille täysin uudenlaista palvelukonseptia. Pihlajalinna uskoo sen saavuttavan tulevina vuosina merkittävän markkinaosuuden, kun väestö ikääntyy.
Sijoitus NONNA Groupiin ei Aaltosen mukaan johda päällekkäisiin palveluihin, vaan tuo päinvastoin synergiahyötyjä.
”Yhtiöillä voisi esimerkiksi tulevaisuudessa olla yhteisiä korttelihankkeita, joihin tulisi saataville monimuotoista asumista ja palveluita. Pihlajalinnan roolina olisi myös tuottaa asukkaille tarvittavat terveyspalvelut.”
Pihlajalinna julkisti ensimmäisellä vuosineljänneksellä täsmennyksiä strategiaansa. Yhtiön kolme strategista painopistealuetta ovat yksityisten palveluiden uudistaminen muun muassa uusilla palvelukonsepteilla, tiiviin yhteistyön tekeminen julkisyhteisöjen ja tulevien hyvinvointialueiden kanssa sekä digitalisaation vahvistaminen henkilöstön, asiakaskokemuksen ja operatiivisen toiminnan kehittämisessä.
Koronatilanteen keston taloudellisia vaikutuksia liiketoimintaan on edelleen vaikeaa luotettavasti arvioida ja ennakoida, yhtiö toteaa. Valtakunnalliset tai alueelliset rajoitustoimet koronaepidemian hillitsemiseksi sekä koronarokotusten viivästyminen saattavat vaikuttaa negatiivisesti kuluttajakysyntään.
Toisaalta laaja koronatestaaminen, rokotukset, julkisen sektorin hoitojonojen purku ja muun patoutuneen kysynnän purkautuminen korvaavat kuluttajakysynnän vähenemistä.
Pihlajalinna odottaa liikevaihdon kasvavan selvästi ja oikaistun liikevoiton paranevan selvästi vuodesta 2020.